G
Guest
Guest
AirBi.
En is het meervoud van Airbus eigenlijk Airbussen of Airbi?
Bumperking said:@Kliko: Dat geldt voor een MDA (minimum descent altitude) tijdens een non-precision approach. Hier mag je niet onder zakken, ook niet bij het uitvoeren van je GoAround.
Ook begrijp ik dat men momenteel al bezig is de MDA term bij non prec app's te vervangen door DA's, maar heb daar nog niets van gemerkt.
De waardes van MDA worden niet vervangen door die van DA, maar de definitie wordt vervangen.De MDA voor een veld wordt toch grotendeels bepaald door hoogte van fysieke obstakels op je approach pad? En de DA toch op goeddeels basis van andere factoren als nauwkeurigheid apparatuur en mogelijkheid om visueel te kunnen vaststellen of je nog te kunt landen?
MDA en DA hebben mijns inziens dus een wezenlijk andere betekenis. Onder de MDA vlieg je ergens tegen aan en onder de DA zou je niet meer kunnen landen. Lijkt me dus raar dat de MDA (zomaar) wordt vervangen door DA ... of het moet zijn vastgesteld dat in de praktijk op vrijwel alle velden MDA en DA en de grondlokatie waar je ze bereikt niet (wezenlijk) van elkaar verschillen.
Yo,
Jeppesen heeft op al hun MDA's een marge gegooid (iets in de orde van grootte van 30 a 50 ft) om tot een DA te komen.
Dit geeft dus de nadenktijd, zodat een eventuele G/A wel degelijk op uiterlijk de (oorspronkelijke) MDA aangevangen is.
Groeten Steef
Ik heb al een aantal Jepp charts gezien waarbij de non-precision de MDA is vervangen door een DA zoals de VOR07 in EDDF.
Putty said:De MDA voor een veld wordt toch grotendeels bepaald door hoogte van fysieke obstakels op je approach pad? En de DA toch op goeddeels basis van andere factoren als nauwkeurigheid apparatuur en mogelijkheid om visueel te kunnen vaststellen of je nog te kunt landen?
MDA en DA hebben mijns inziens dus een wezenlijk andere betekenis. Onder de MDA vlieg je ergens tegen aan en onder de DA zou je niet meer kunnen landen. Lijkt me dus raar dat de MDA (zomaar) wordt vervangen door DA ... of het moet zijn vastgesteld dat in de praktijk op vrijwel alle velden MDA en DA en de grondlokatie waar je ze bereikt niet (wezenlijk) van elkaar verschillen.
Voor een CANPA op de F50 gebruik(t)en wij: DA = MDA + 50'
Weet niet of hiervoor (destijds) toestemming voor gegeven/nodig is/(was).
Mvg, learner . . .