Vliegopleiding in Amerika

van Rooijen

New member
Hallo allemaal,

Ik zit met een dringende vraag die ik nog niet beantwoord heb gekregen. Door onvoorziene omstandigheden is mijn vader overleden door een auto-ongeluk 5 jaar geleden:(. Door dit onvoorziene verschijnsel heb ik 20.000 euro geërfd. Spijtig, maar het is waar. Ik ben nu 19 jaar en vorig schooljaar heb ik mijn VWO-diploma binnengesleept. Deze zomervakantie ben ik 3 maanden naar de States gegaan en heb daar de liefde van m'n leven ontmoet (klinkt heel cliché, maar het is echt zo! :)). Zij is al een aantal keer naar Nederland overgevlogen en ik een keer naar haar. Mijn droom is altijd al geweest om piloot te worden. Door de garantiefondsen in Nederland is het makkelijker om de financiën voor elkaar te krijgen als je ouders het niet kunnen opbrengen, in mijn geval alleen mijn moeder. Ik heb dus de knoop doorgehakt om naar Amerika te gaan en hopelijk daar te gaan werken als ik een green card zou ''krijgen'' (je weet nooit wat de toekomst met zich meebrengt ;)). Het liefst wil ik mijn FAA en JAA ratings halen en eventuele instructiebevoegdheden om uren te bouwen. Ik ben gestuit op een aantal opleidingen. Namelijk Ari ben aviatior, EFT en NAC. Vooral ABA en EFT, want die bieden ook een J-1 visum aan. Bij NAC doen ze dit naar mijn weten niet.

Okee, nu dan mijn vragen.
1). Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een van deze scholen. Zo ja, feel free to PM me of laat een reactie hieronder achter.
2). Het is allemaal natuurlijk wel goedkoper dan in Europa, maar je moet ongeveer rekenen op zo'n 60K. In mijn geval zou ik dus 40K ergens anders vandaan moeten schrapen. Keren banken in dit geval makkelijk leningen uit als je aan de andere kant van de plas je opleiding volgt? Mijn moeder kan niet alleen borg staan, wellicht mijn opa en oma. Onderpand nodig?

Enfin, in mei of juni ga ik weer naar de States om alles van dichtbij te bekijken. Misschien dat er hier iemand daar in de buurt zit en mij wegwijs kan maken :kerst:.

Ik hoop dat er iemand is die mijn vragen kan beantwoorden!
 
Als je deze zomer naar EFT/ABA gaat, kan je steeds een praatje komen maken met mij :).

Aangezien jij waarschijnlijk in de USA zal blijven plakken moet je je wel afvragen of je jezelf de JAA molen wil aandoen. Je JAA ratings halen kan je later als je dat zou willen.
Ik zou bij ABA de FAA procourse beginnen, en als je later zou opteren voor JAA ratings kan je bij EFT je CPL ME halen. (na ATPL theory welliswaar).

Wat ik je over EFT/ABA kan vertellen is het volgende.
Prijs/Kwaliteit zal je je ratings niet goedkoper kunnen halen. Qua instructie kan je zeker niet klagen. Enige problemen die ze hebben zijn een instructeurstekort (waar niet tegenwoordig) en dat je met de niet-klant vriendelijke mentaliteit wel moet kunnen omgaan.
Als je die richting uitgaat, zou ik vooral niet onder tijdsdruk gaan, want tegenwoordig loopt alles aardig uit door instructortekorten en maintenance.

Ikzelf heb een eerste deel van men opleiding daar gedaan en heb alles gekregen tegen de afgesproken prijs (zelfs iets minder). Het aantal ME uren dat je daar tijdens een professionele course krijgt, zal je nergens vinden. En het J1 visum is natuurlijk erg aantrekkelijk om je eerste baan in de luchtvaart te krijgen.
Momenteel werk je als FI/CFI bij Ari Ben makkelijk 100u per maand. Bij Ari Ben zijn die uren ook 80% ME... Goed voor je logboek dus. EFT (kantoortje ernaast) heeft meer SE-PPL studenten.

Als je nog iets wenst te weten, je vraag het maar (hier of PM of telefoon).
Normaal zit ik daar volgende zomer voor een lange periode ( ratings halen en misschien werken op J1). Je bent steeds welkom om te logeren.

mvg
 
Hallo Cpt. Relax,

Bedankt voor je snelle reactie! Het enige waar ik nog geen antwoord op heb gekregen, is hoe dit allemaal te financieren? Hoe heb jij het gefinancierd? Gewoon via een lening bij een Nederlandse bank of heb je het zelf kunnen ophoesten?

Btw, als ik weet wanneer ik erheen ga, laat ik wel een berichtje achter ;)
 
Ik heb voor men opleiding een aantal jaar gewerkt, dus dat scheelt een hoop.
Ik denk dat als je een Amerikaanse vriendin hebt (ze heeft toevallig geen zus? :) ), je misschien eens moet kijken voor een financiering via de school.
Eventueel Ari Ben Aviator eens bellen...

Anders zijn er in BE en NL wel een aantal banken die financieringen op maat voor piloten doen. En met de huidige dollarkoers zit je met je €'s wel goed.
 
Allereerst gefeliciteerd met het vinden van de liefde van je leven! Ik heb zelf een amerikaanse vrouw dus weet hoe het is om te moeten vechten om bij elkaar te zijn. Met de juiste instelling maakt het je relatie alleen maar sterker!

Maar nu ga ik toch even advocaat van de duivel spelen. De keuze om piloot te worden staat los van je partner en de liefde. Je werkgever en passagiers verwachten immers dat je ook tijdens moeilijke tijden gewoon goed functioneert. Wat je nu doet is de training en potentiele baan afhankelijk maken van haar. Als ik je een advies mag geven dan wil ik je meegeven dat je levenkeuzes nooit of te nimmer afhankelijk moet maken van je partner. Het blokkeert je in een later stadium om jezelf ECHT te kunnen geven aan elkaar omdat je afhankelijk bent.

US training is prima, maar je gaat er dan al vanuit dat je in de US gaat werken. De key om dat te doen is een greencard en daarvoor ben je afhankelijk van je vriendin. Believe me buddy, don't go that route! Geloof in jezelf, je eigen kracht en je keuzes maar maak jezelf niet feitelijk afhankelijk van een ander. Het maakt je relatie en je leven onnodig gecompliceerd. Voor jezelf maar net zo hard voor haar.

Succes maar vooral veel plezier met je training.
Groeten,
Eelco
 
US training is prima, maar je gaat er dan al vanuit dat je in de US gaat werken. De key om dat te doen is een greencard en daarvoor ben je afhankelijk van je vriendin. Believe me buddy, don't go that route! Geloof in jezelf, je eigen kracht en je keuzes maar maak jezelf niet feitelijk afhankelijk van een ander. Het maakt je relatie en je leven onnodig gecompliceerd. Voor jezelf maar net zo hard voor haar.

Are we paying attention FD!!!!;)
 
Allereerst gefeliciteerd met het vinden van de liefde van je leven! Ik heb zelf een amerikaanse vrouw dus weet hoe het is om te moeten vechten om bij elkaar te zijn. Met de juiste instelling maakt het je relatie alleen maar sterker!

Maar nu ga ik toch even advocaat van de duivel spelen. De keuze om piloot te worden staat los van je partner en de liefde. Je werkgever en passagiers verwachten immers dat je ook tijdens moeilijke tijden gewoon goed functioneert. Wat je nu doet is de training en potentiele baan afhankelijk maken van haar. Als ik je een advies mag geven dan wil ik je meegeven dat je levenkeuzes nooit of te nimmer afhankelijk moet maken van je partner. Het blokkeert je in een later stadium om jezelf ECHT te kunnen geven aan elkaar omdat je afhankelijk bent.

US training is prima, maar je gaat er dan al vanuit dat je in de US gaat werken. De key om dat te doen is een greencard en daarvoor ben je afhankelijk van je vriendin. Believe me buddy, don't go that route! Geloof in jezelf, je eigen kracht en je keuzes maar maak jezelf niet feitelijk afhankelijk van een ander. Het maakt je relatie en je leven onnodig gecompliceerd. Voor jezelf maar net zo hard voor haar.

Succes maar vooral veel plezier met je training.
Groeten,
Eelco

Precies om deze redenen wil ik ook mijn JAA ratings dan via Amerika gaan halen. Backupplan is altijd handig. En ik zal natuurlijk m'n ballen uit m'n broek werken ;)
 
En ik zal natuurlijk m'n ballen uit m'n broek werken ;)

Op meerdere vlakken begrijp ik ;)

Orlando flight training zou je ook nog in je lijstje mee kunnen nemen. Die doen FAA en JAA, wellicht qua prijs ook nog wel iets af te spreken.
Singles en twins op leystad doen conversies naar JAA ME/IR voor een schappelijke prijs. Via Orbit kun je distance learning doen. in de US studeren, 2 keer voor 3 weken terug naar NL voor revision en examen.

Veel plezier in de states!!

Groeten,
Eelco
 
Buiten een huwelijk om is een green card echt beroerd moeilijk te krijgen, ik zit na 7 jaar (!) eindelijk in de pijpleiding ervoor. Met je achtergrond nu (alleen VWO) kom je echt niet in aanmerking voor een werkvisum.
Met een J-1 moet je in de gaten houden dat het maar voor 2 jaar geldig is, daarna MOET je voor minimaal een jaar het land weer uit. Kan vervelend zijn voor een relatie.
Staar je niet blind op FAA/JAA scholen, die JAA kan makkelijk in Europa (als je het al nodig hebt).
De FAA/JAA scholen in de VS (zijn er 6) hebben toch allemaal een wat bevlekte reputatie om het maar even netjes te zeggen.
Doe een search op www.pprune.com ( wereldwijd engels forum) naar de scholen die je hebt genoemd.
 
Gozer -

Wat je ook doet ga niet op je 19e trouwen. Veels te veel mooie meiden om nog mee te spelen voor je. Ik weet dat je (amerikaanse) meisje vanaf haar 5e al haar huwelijk zat te plannen, but take your time buddy.

In welke staat woont je meisje ? ga naar een local flightschool betaal je veel minder ipv bij die grote vliegfabrieken waar met name europeans op af komen. Luister, als de school adverteerd in de media zijn ze te duur. Dat is mijn regeltje. Als je in de VS wilt blijven maakt de naam van je school echt eerlijk waar geen barst uit. In 5 interviews ben ik er nog nooit naar gevraagd.

FD
 
Last edited:
Back
Top