Aantal vragen over het worden van een piloot

Matis

New member
Hallo allemaal. Ik heb al lange tijd de droom om piloot te worden. Maar ik heb nog wel een paar vraagjes, en ik hoop daarop hier wat antwoorden te vinden. Ik heb al wel wat artikelen doorgelezen hier, ik hoop niet dat ik allerlei dingen vraag die al veel gevraagd zijn:dozey:.
Ik ben behoorlijk newbie op dit gebied, vroeger speelde ik wel veel flight simulators ed, maar verder weet ik vrij weinig van het hele piloten gebeuren af.
Nou, ik ben een jongen van 19 en heb in 2006 m'n vwo gehaald. Een tijdje ertussenuit geweest, en nu wil ik dus voor het pilotenberoep gaan. Om te beginnen dan maar zo'n medische keuring, waar ik nu voor aan het sparen ben.
Ik lees dat mensen werken bij Easyjet, Ryan Air, KLM etc. Maar om heel eerlijk te zijn lijkt het mij ook erg gaaf om echt internationaal te gaan, bijv. singapore airlines ofzo. Maar is dat überhaubt mogelijk? Ook in het buitenland wonen zou ik mezelf wel zien doen... welke zetten zijn slim om dan nu te doen?
Ik heb gekeken op internet naar verschillende opleidingsinstituten, maar er zijn er vrij veel. In Madrid, Florida, en gewoon in Nederland... iemand advies? Wat zou in mijn situatie een slimme zet zijn?
En ik las dat van de ene naar de andere maatschappij hoppen niet veel gedaan wordt, omdat je dan weer onderaan zo'n seniorenlijst komt te staan. Dat komt er dan op neer dan je dan best vast zit aan zo'n contract, aan zo'n maatschappij, lijkt me. Is dat niet erg nadelig?
Nou, als iemand me over deze dingen advies kan geven ben ik er erg blij mee. Waar zou ik dus het beste een medische keuring kunnen gaan doen, en welke opleidingsmogelijkheden zijn er allemaal?

Alvast bedankt,
Matis
 
Er zijn genoeg goeie scholen in NL, kijk maar eens naar de KLS of EPST (oke, niet helemaal NL, maar wel erg goed), Stella, NLS, etc etc etc. Wat je zelf de beste school vind, zul je toch echt zelf moeten gaan beslissen. Hierover gaan anders enorme discussies ontstaaan omdat iedereen een andere mening heeft over welke school het best is.
Wat betreft het wisselen tussen maatschapij, je zit niet echt aan een contract vast (natuurlijk wel als ze bijvoorbeeld je typerating voor je gaan betalen), maar als je bij een andere maatwschapij begint begin je weer gewoon met een lage rank en met een startsalaris. Daarom is het nadelig. De maatschapijen hebben er niet vele op tegen, de maatschapij waar je heen gaat vind het waarschijnlijk juist mooi; een goedkope piloot met ervaring.

Als ik jou was zou ik ook nog even wachten met je medisch halen. Als je selectie bij een school doet (dat moet ook nog), dan komt daar ook een medische keuring bij kijken. Soms kan je via de school dan met korting medisch gekeurt worden.
 
Ik sluit me bij nielsje aan. Ik zou als ik jou was eerst gaan kijken bij Nederlandse scholen. Deze hebben ook vrijwel allemaal een (gedeeltelijk) garantiefonds.
Van de maatschappijen die je noemt zijn er al 2 niet Nederlands, EasyJet en RyanAir zijn allebei niet van Hollandse bodem. Even kort over of het mogelijk is om in het buitenland te vliegen; Er zijn FAA en JAA brevetten (ook nog wel andere volgens mij, maar deze zul je het meest van horen op dit forum). JAA geldt voor Europa en FAA voor de US of A. Je kan er voor kiezen om je brevet(ten) te halen volgens de FAA norm, of de JAA norm. Hiermee bepaal je dus al eigenlijk waar je wilt gaan vliegen. Er is wel een 'maar', je kan namelijk je brevet(ten) omzetten van FAA naar JAA en andersom. Hier komt wel het een en ander bij kijken, maar hier weet ik niet zoveel over. Je kunt wel de zoekfunctie gebruiken om op het forum hier het een en ander over te vinden.

Even verder over de maatschappijen, je hebt maatschappijen met seniorenlijsten en zonder die lijsten. Het is dus even uitzoeken wat de voor en nadelen zijn van elke maatschappij. Sommige mensen die net hun opleiding hebben afgerond gaan eerst bij een kleinere maatschappij werken voordat ze naar 'de grotere' gaan/willen zoals KLM, BA, etc. Wat je ook kan doen is gelijk solliciteren bij een van deze 'grotere', het is nu eenmaal je eigen keuze. Er valt over te twisten of dit slim is of niet. In mijn ogen moet je gewoon de eerste job pakken die je kan pakken. Bij sommige maatschappijen betaal je je eigen typerating, bij andere weer niet. Het bedrag wat je hiervoor betaalt is niet bepaald laag, en houdt er wel rekening mee dat je ook nog je studieschuld moet afbetalen ( die tussen haakjes ook niet gering is ).

Als je bij een school selectie gaat doen, krijg je vrijwel altijd op het laatst de medische keuring ( je kan hem ook aan het begin doen, maar standaard is het op het laatst). Dit is alleen als je de selectie van de school zelf positief hebt afgerond. De kosten van deze keuring zijn minder dan als je het nu laat doen. Ik weet niet of het zo is, stel dat je daar een positieve uitslag van krijgt, dat je dan alsnog het resterende bedrag van de keuring moet betalen.

Als laatste geef ik je nog even mee; als je naar een bepaald onderwerp zoekt, gebruik dan de zoekfunctie. Je zal hiermee waarschijnlijk wel bij een topic belanden waar je een antwoord op je vraag kan vinden.

Succes met je keuze!

- Marty
 
Klein detail over de medische keuring indien je bijvoorbeeld bij de KLS kiest je opleiding te volgen. Dan zul je pas na de rest van de selectiefases je medisch krijgen, als je deze niet haalt betaalt de KLS deze voor je, als je hem wel haalt kun je hem mee financieren in je lening voor de opleiding. Zo hoef je er niet apart voor te sparen.
Deze medische keuring kost trouwens €350,- via de KLS. Ik weet niet hoe duur het anders is, maar ik dacht wat duurder?
Volgens mij matsen meer opleidingen je in de kosten van de medische keuring. Zo krijg je bijvoorbeeld ook korting op je medisch als je dat via het ICA regelt, en ik dacht ook iets te herrinneren van de open dag van stella waar ze zoiets ook noemde.

@Marty en Matis; Senioriteitslijst ;)
 
als het je erg gaaf lijkt om internationaal te gaan, zou ik als ik jou was ook even kijken naar de Lufthansa Flight Training in Bremen. Hoorde dat deze school een baangarantie heeft en ook lang niet zoveel kost als een opleiding in Nederland.

succes,
 
@ Matis:

Bedoel je nou dat je graag internationaal wilt vliegen, of dat je graag wilt dat je werkgever een 'niet Hollands' bedrijf is? Ik bedoel..... Als je voor Transavia vliegt en je doet een vlucht naar Mallorca, dan is dat toch behoorlijk internationaal.....
 
Als je duits goed is en je graag voor lufthansa wil vliegen zou ik zeker doen. Wat Chris zegt, stuk goedkoper en volgens mij nog een echte baangarantie.
 
Last edited:
Ik wil later graag in engeland vliegen, het liefst bij BA ...

Maar ik heb al een school op het oog in de UK, maar al die studenten gaan natuurlijk niet naar BA, worden ook geselecteerd voor Ryanair, XLM etc

Wat is de beste manier om indruk te maken op BA? Gewoon super punten halen door 24/7 te studeren?
 
Ik wil later graag in engeland vliegen, het liefst bij BA ...

Maar ik heb al een school op het oog in de UK, maar al die studenten gaan natuurlijk niet naar BA, worden ook geselecteerd voor Ryanair, XLM etc

Wat is de beste manier om indruk te maken op BA? Gewoon super punten halen door 24/7 te studeren?

Dat lijkt me wel. Gewoon heel hard leren en overal 100% halen zou moeten helpen om indruk te maken ;) Bijvoorbeeld EPST heeft een goeie reputatie, ook bij BA. Ikzelf zit er over te denken om daar heen te gaan, ook gezien baankansen, bijvoorbeeld bij BA.
http://www.paulvalen.nl Dat is trouwens een weblog van een EPST student die bij BA is aangenomen, misschien vind je dat interesant.
 
...wel grappig hoe er hier gesproken wordt...

Alsof je eventjes een schooltje kiest waar je heen gaat/mag. Bovendien zijn maatschappijen niet snel onder de indruk van iemand die 160hr TT heeft. Met hoge scores voor je ATPL theorie examens maak je niet snel indruk. Ik denk dat de meesten gemiddeld tussen de 90% en 95% halen voor hun examens. Dat zegt dus al niets....
 
...wel grappig hoe er hier gesproken wordt...

Alsof je eventjes een schooltje kiest waar je heen gaat/mag. Bovendien zijn maatschappijen niet snel onder de indruk van iemand die 160hr TT heeft.

Dat krijg je als de verhouding aantal vlieguren gedeeld door het aantal posten op Airwork te klein is.
 
Dat lijkt me wel. Gewoon heel hard leren en overal 100% halen zou moeten helpen om indruk te maken ;) Bijvoorbeeld EPST heeft een goeie reputatie, ook bij BA. Ikzelf zit er over te denken om daar heen te gaan, ook gezien baankansen, bijvoorbeeld bij BA.
http://www.paulvalen.nl Dat is trouwens een weblog van een EPST student die bij BA is aangenomen, misschien vind je dat interesant.

Dus alle oxford studenten krijgen een intervieuw bij BA? Maar voor bij Oxford te studeren moet je toch niet via ESPT gaan?

Tijdens je opleiding wordt je ook klaargestoomt voor het intervieuw he ?
 
Dus alle oxford studenten krijgen een intervieuw bij BA? Maar voor bij Oxford te studeren moet je toch niet via ESPT gaan?

Tijdens je opleiding wordt je ook klaargestoomt voor het intervieuw he ?
Sommige studenten met goeie resultaten worden uitgenodigt. EPST is een via Nederland georganiseerde opleiding om in Oxford/US je studie te doen, en het laatste deel nog wat onderdelen in Utrecht. Ik weet niet of je tijdens je opleiding ook word klaargestoomt, je zult vast een sollicitatietraining krijgen, maar je kunt natuurlijk altijd bij speciale organisaties trainingen doen voor specifieke maatschapijen (of scholen!). (Zoals schellinger)
 
Ok, even over de EPST en BA relatie. Het laatste nieuws tijdens het einde van mijn OAT/EPST training in januari 2007 was dat ALLE EPST'ers een BA uitnodiging krijgen. In mijn tijd klopte dat NIET! Je krijgt, in mijn ogen, alleen een BA uitnodiging als je voldoet aan de eisen die BA stelt. Dus minimaal 85% gemiddeld tijdens je groundschool, geen fails in een van je vakken en tijdens je vliegen een 3 gemiddeld (1 =max tot 6=min) en ook geen full failures. Partiales mogen wel. Verder een full pass van je IR liefst maar een partial mag ook. Als je aan dat alles voldoet gaat OAT je voordragen aan BA die een selectie voor je plannen. That's it.

Voor de non-epst'ers bij OAT geld hetzelfde. In tegenstelling tot wat zij eerder verteld kregen. (75% gemiddeld en verder zelfde verhaal) Neem aan dat dat verhaal nu recht gezet is. Zou het voor de zekerheid wel even zelf checken bij EPST als je daar de opleiding in gaat. Times change...

Verder over de BA klaarstoming. Voor je IR krijg je twee weken de zogenaamde First Officer Fundamentals training, de bekende FOF. Hier zit ook een stuk (BA) interview preperation/training. Ook kan je ten alle tijden naar de verantwoordelijke persoon van OAT toe die je met alles kan helpen over de BA selectie. Denk aan b.v. dummie selectie en die op te nemen op video. Etc...
 
Wow... bedankt allemaal voor de reacties!! Ik zat eerst gewoon echt te twijfelen of ik hier op dit forum wel iets moest posten, ik voelde me echt zo'n newbie :p. Maar echt goede en aardige reacies allemaal.
Nou, tsja, ik weet er gewoon weinig van, ik weet alleen dat er vrij veel keuze is. De KLS, EPST, EFTO, EAA, KLM Flight Academy zijn ongeveer de instellingen die ik ken. Is er ergens een lijst of een overzicht met de verschillende 'opleiding-aanbieders' met daarbij de plus en minpunten? Wat raden jullie hier aan? Ik wil graag bij een 'goede' maatschappij werken uiteindelijk (niet zoiets als Easyjet, of ben ik nu te kieskeurig?). En omdat ik mezelf, om heel eerlijk te zijn later misschien wel in het buitenland zie wonen, mochten die mogelijkheden daar zijn (dat ik bijv. een vrouw in 't buitenland ontmoet) is 't dan ook handig om daar rekening mee te houden, of om daar dan iets voor te doen? Wat is het slimste om nu praktisch te ondernemen? Ik ben nu nog aan het werk (voor uitzendbureau's) om geld te verdienen, omdat ik op 't moment niet echt wat heb eigenlijk. Is het verstandig om daar ff mee door te gaan, en dan pas met dat pilotengebeuren verder te gaan? Of nu zonder geld al dingen ondernemen? Wat is wijsheid? ;)
Nou, allemaal erg bedankt voor de behulpzame reacties, piloten lijken me over het algemeen best chille lui eigenlijk :haha:
 
Zie niet in wat er mis is met Easyjet...
Je zal snel merken dat je niet echt een keuze hebt als lowtimer...

Ik zou me gewoon verder verdiepen in alles wat rond de opleiding hangt, contact nemen met jonge piloten die nu een job hebben.
En vooral ook eens kijken of je je licenses niet in de US kan halen, scheelt al snel de helft van de prijs.

succes
 
De KLS en de KLM Flight Academy is dezelfde school. Verder heb je bijvoorbeeld nog het
ICA (http://www.flyica.com)
Stella (http://www.luchtvaartschool.com)
NLS (http://www.nls.nl / http://www.therightwaytotheleftseat.nl (merci, Jus757))
AIS (http://www.pilotinfo.nl)
Lufthansa FA (http://www.lufthansaflighttraining.com)
DFA (http://www.dfa-fto.nl)
Martinair Luchtvaartschool (http://www.martinairvliegschool.nl)
LLS (http://www.lls.nl)
Orbit (http://www.orbit-groundschool.nl)
Seppe (http://www.seppe.nl/opleiding.php)
BAFA (http://www.bafa.be)
AA (http://www.aviationacademics.com)
Sabena (http://www.sfa.be)
Orange Skies (http://www.orangeskies.nl)
Wings over holland (www.wingsoverholland.nl)

Ik zal vast wel iets vergeten zijn, maar dit zijn er in iedergeval alweer een paar ;)

Wat dat geld betreft, je zou best nu al kunnen beginnen als je het inschrijf geld (meestal onder de 200 euro) al hebt, voor de rest van de opleiding zul je toch een (redelijk grote) lening moeten afsluiten. Maar een beetje extra geld te besteden tijdens je opleiding is natuurlijk nooit verkeerd.
 
Last edited:
Back
Top