10 weken selectie van A naar vlieger

En als je je theater conversie doet heb je je opleiding dus al gehaald en lijkt het me sterk dat ze je dan nog kwijt willen. Dan moet je het wel heel bond maken.
 
En hoe kun je afvallen bij het Squadron, aangezien je ervan uit kunt gaan dat als je eenmaal geplaatst bent dat het wel een goed keuze is geweest, lijkt me.

Iets met kijken en neus: theatre conversion volg je niet bij een operationeel squadron maar bij een trainingssquadron.

Iets met kijken en begrijpend lezen: precies je zegt het zelf al, het zijn allebei squadrons en bij squadrons wordt je geplaatst.

En als je je theater conversie doet heb je je opleiding dus al gehaald en lijkt het me sterk dat ze je dan nog kwijt willen. Dan moet je het wel heel bond maken.

Als je je theater conversie hebt afgerond heb je je opleiding pas gehaald. Het hoeft geen kwestie van willen te zijn. Stel dat je medisch ongeschikt wordt d.m.v ik noem maar iets, een auto ongeluk. Daar kan niemand wat aan doen, maar het wordt wel een exit. Dan hoef je het niet bont gemaakt te hebben.

Winds en een fijne jaarwisseling,

WvdB
 
Ja maar beste WvdB, dan telt de EMVO precies hetzelfde want ook daar zit je bij een squadron.
Dus dat is gewoon onzin, het ging erom of je klaar was met de opleiding of niet. Als je op de EMVO op een squadron zit ben je ook niet opeens klaar met de opleiding, zelfde geld voor de ENJJPT etc.
 
weer eens dubbel gepost, trage site af en toe.

(met alle respect aan Diana:grijns:)

Winds,

WvdB
 
Ja maar beste WvdB, dan telt de EMVO precies hetzelfde want ook daar zit je bij een squadron.
Dus dat is gewoon onzin, het ging erom of je klaar was met de opleiding of niet. Als je op de EMVO op een squadron zit ben je ook niet opeens klaar met de opleiding, zelfde geld voor de ENJJPT etc.

Nú begrijp ik je:grijns:. Je had het over wanneer je kunt uitvallen op de theatre.

Je bent nooit klaar.

Nou als je tussen 6 planken ligt neem ik aan dat je niet meer vliegt, dat je ze ziet is vers 2. Zo is er eigenlijk ook geen "uiteindelijk squadron"

Winds,

WvdB
 
Beste Winds,

Om het nu even heel duidelijk te zeggen:

Als jij aan je theater conversie begint heb je je opleiding al gehaald, lees/vraag je voorlichtings papieren/instructeur (oid) er maar op na.

Als jij naar Afghanistan moet doe je daar ook een conversie. Als jij naar Afrika, zuid Amerika etc. ofzo gaat dan ook.

Die conversie is er namelijk voor bedoeld om je te laten wennen aan het "gedrag" van de lucht bij hoge of lage druk, warme temperaturen of juist koud in ieder geval dat soort dingen.

Dus jij kan nooit "afvallen" bij een conversie aangezien dat een voorbereiding is voor de Operationele ta(a)k(en) die je eventueel gaat uitvoeren op dat gebied.

Ik zal wel niet gaan denken dat jij (Winds) denkt dat de Conversie bij de selectie hoort ofzo, alhoewel jij ook een medisch element erbij haalt, terwijl dat al lang, heel lang van te voren al is getest en beproefd.

En je kan wel zeggen dat wanneer je je houten jas aan hebt dat dat ook een "medische" afvaller is, maar het kan je net zo goed gebeuren dat je een hartaanval krijgt tijdens de selectie.
 
Last edited:
Beste Winds,

Om het nu even heel duidelijk te zeggen:

Als jij aan je theater conversie begint heb je je opleiding al gehaald, lees/vraag je voorlichtings papieren/instructeur (oid) er maar op na.

Als jij naar Afghanistan moet doe je daar ook een conversie. Als jij naar Afrika, zuid Amerika etc. ofzo gaat dan ook.

Die conversie is er namelijk voor bedoeld om je te laten wennen aan het "gedrag" van de lucht bij hoge of lage druk, warme temperaturen of juist koud in ieder geval dat soort dingen.

Geloof mij nou maar, ik weet toevallig héél goed waar ik het over heb. Om het nu toch nog eens even voor de laatste keer heel duidelijk uit te leggen.

De theatre conversion die je in Springfield gaat volgen is nog steeds een onderdeel van je opleiding, het gaat echter nog verder dan dat. Eerst krijg je je TQT en dan je AQT/IMQT. Het is overigens niet de eerste keer dat een of andere voorlichter naast zijn schoenen staat te lullen.

Geloof me;), En je hoeft mij niet te vertellen wat een theatre conversion is. Dat kan ik je namelijk haarfijn uitleggen.

Ik zal wel niet gaan denken dat jij (Winds) denkt dat de Conversie bij de selectie hoort ofzo, alhoewel jij ook een medisch element erbij haalt, terwijl dat al lang, heel lang van te voren al is getest en beproefd.

Doe maar niet denken dan. Dus jij denkt dat ze in het CMH een of andere glazen bol op een kast hebben staan waarin ze de toekomst kunnen voorspellen?

En je kan wel zeggen dat wanneer je je houten jas aan hebt dat dat ook een "medische" afvaller is, maar het kan je net zo goed gebeuren dat je een hartaanval krijgt tijdens de selectie.

Ja, irrelevant. We praten immers over afvallen op medisch tijdens TQT of verder in het traject. Een hartaanval kan nog wel terwijl je in het CMH bent, maarja wie zal het weten.

Ik hoop dat je er lering uit trekt.

Winds,

WvdB
 
Ok, jij weet waar je het over hebt (NOT) op dit KLEINE foutje na dan:

de conversie wordt nog altijd in Nederland gegeven, omdat dit je eerste "switch" is!

Nee ik geloof echt niet dat je weet waar je het over hebt..

Anyweee laten we maar snel weer on-topic gaan voordat dit opzich een discussie gaat worden, niet?
 
,..zucht wat zijn we toch weer eigenwijs.

Na de 2005 BRAC van Springfield-Beckley kreeg de ANG lucht van de zaak dat de KLu op zoek was naar een nieuwe trainingslocatie. Zo werd er een NDSO (Netherlands Detachment Springfield Ohio) opgezet onder de vleugels van het 178th FW, onder leiding van luitenant-kolonel Marco 'Yapper' van Praat. De vliegende eenheid is overigens het 162nd. Er is een overeenkomst getekend tot 1 oktober 2010. Met de komst van de KLu heeft er zich een uitbreiding plaatsgevonden naar 105 formatieplaatsen. De Maintenance Group van het 178th had echter alleen ervaring met block30 dus stuurde de KLu een FOAS (Flight Ops and Support) team van 18 man om de maintenance group bij te scholen naar MLU. Op dit moment zijn er 14 MLU's (8A/6B) onder logistiek beheer van de US, maar nog steeds NL reg. Op Springfield wordt er de TQT, (M)IQT en de NVG gedaan. De opleiding duurt zeven maanden en als dit afgerond is gaat de vlieger direct naar een operationeel squadron in NL. De eerste klas kwam op 11 april aan.

Winds,

WvdB
 
Last edited:
,..zucht wat zijn we toch weer eigenwijs.

Na de 2005 BRAC van Springfield-Beckley kreeg de ANG lucht van de zaak dat de KLu op zoek was naar een nieuwe trainingslocatie. Zo werd er een NDSO (Netherlands Detachment Springfield Ohio) opgezet onder de vleugels van het 178th FW, onder leiding van luitenant-kolonel Marco 'Yapper' van Praat. De vliegende eenheid is overigens het 162nd. Er is een overeenkomst getekend tot 1 oktober 2010. Met de komst van de KLu heeft er zich een uitbreiding plaatsgevonden naar 105 formatieplaatsen. De Maintenance Group van het 178th had echter alleen ervaring met block30 dus stuurde de KLu een FOAS (Flight Ops and Support) team van 18 man om de maintenance group bij te scholen naar MLU. Op dit moment zijn er 14 MLU's (8A/6B) onder logistiek beheer van de US, maar nog steeds NL reg. Op Springfield wordt er de TQT, (M)IQT en de NVG gedaan. De opleiding duurt zeven maanden en als dit afgerond is gaat de vlieger direct naar een operationeel squadron in NL. De eerste klas kwam op 11 april aan.

Winds,

WvdB

We hadden het over de theater conversie!
 
Precies, de TQT (Theatre Qualification Training).

Maargoed om even weer on-topic te gaan. Ik denk dat de 10 weken niet gehaald wordt, tenzij CML beter met CMH communiceert (naar mijn inziens). Selectieprocedure van 10 weken in het CML is wel te realiseren, maar VMO2 en PVS kunnen heel snel een heel veel roet in het eten gooien.

Winds,

WvdB
 
Theater conversie doe je in Nederland....

Maar laat iemand anders maar met jou discusieeren, dit forum is veel te leuk daarvoor.

Ik hoop dat iemand anders deze man kan overtuigen.
 
Tijdens de Initial Qualification Training (IQT) komen de vliegers voor het eerst in aanraking met de Lockeed Martin F-16 Fighting Falcon. Deze training vindt plaats in Tucson, Arizona bij de 162nd Figher Group van de Air National Guard.
Op vliegbasis Volkel vindt de Theater Qualification Training (TQT) plaats, waarmee de vliegers verder worden voorbereid op hun taak in een Europese omgeving. Hierna volgt plaatsing bij een F-16 squadron, waar tot slot de Initial Mission Qualification Training (IMQT) wordt gegeven.

Dit staat op de site van de Koninklijke Luchtmacht. Trek je conclusie,

Groeten
 
En die informatie is juist verouderd. Springfield is de nieuwe trainingslocatie omdat ze op Volkel teveel last hebben van milieuregels, tijden en ruimte. De 306 is naar Springfield-Beckley verhuist. De laatste klas op Volkel was de TQT januari 2007.

Ik heb het hele verhaal hierboven ook al beschreven, maar als je simpelweg niet wil luisteren:dozey:

Winds,

WvdB
 
WvdB heeft gelijk.

dit werd mij ook op het CML verteld. de conversie is nu in de states, en daardoor duurt de opleiding in de states ong 3-4 maanden langer.
 
Opleidingstaak 306 Squadron op Volkel ten einde
Den Haag, 18 Apr 2007
De opleidingstaak van het 306 Tactical Training and Fighter Squadron (TTFS) op Vliegbasis Volkel is ten einde. De taak van de voortgezette vliegeropleiding op het type F-16 MLU wordt vanaf medio april verzorgd op de Amerikaanse Vliegbasis Spingfield in Ohio. Hiermee is invulling gegeven aan het besluit van de Commandant Luchtstrijdkrachten om, na overplaatsing van het Twentse 313 Squadron naar Vliegbasis Volkel, deze opleidingstaak van Volkel weg te nemen.

In eerdere berichtgeving had kolonel A. Schnitger, commandant van Vliegbasis Volkel, aangegeven dat de geluidsruimte op Volkel mogelijk onder druk zou komen als het 313 Squadron eenmaal op Volkel was neergestreken. Logisch gevolg was het overhevelen van de opleidingstaak van 306 naar het buitenland. Overplaatsing naar de Verenigde Staten lag voor de hand, maar was niet zomaar geregeld. Na maandenlang onderhandelen is de keuze van de luchtmacht op de Vliegbasis Springfield, Ohio, in het noorden van de VS gevallen. Deze basis van de Air National Guard is best gelukkig met de komst van deze taak. Omdat slechts een beperkt aantal luchtmachtmilitairen (vliegerinstructeurs en ondersteuning) wordt overgeplaatst wordt het onderhoud en de gereedstelling van de veertien Nederlandse F-16’s (negen éénzitters ‘F-16A’ en vijf tweezitters ‘F-16B’) door Amerikaanse collega’s uitgevoerd.

Ondanks het verplaatsen van de voortgezette vliegeropleidingen naar Springfield, blijven F-16’s van Vliegbasis Volkel toch op gezette tijden in het buitenland actief. Door (avond)missies in het buitenland uit te voeren, zoals later dit jaar vanaf Vliegbasis Nellis in Nevada (VS), wordt naast het bereiken van een hoge trainingswaarde ook geluid geëxporteerd naar het buitenland. Dat laatste is voor de omwonenden alleen maar prettig en ligt in de lijn die kolonel Schnitger vooraf heeft uitgezet.

Herstel van het eerdere bericht...
Feit blijft wel dat F-16 vliegers die net uit de States komen moeten trainen op de Europese weeersomstandigheden. Dit werd eerst in de TQT gedaan, maar hoe daar nu op getraind wordt weet ik niet.

Groeten
 
Last edited:
Herstel van het eerdere bericht...
Feit blijft wel dat F-16 vliegers die net uit de States komen moeten trainen op de Europese weeersomstandigheden. Dit werd eerst in de TQT gedaan, maar hoe daar nu op getraind wordt weet ik niet.

Groeten

In Ohio schijnt volgens mij niet zo heeel erg vaak de zon en regent en sneeuwt het vaak zat.

Ik heb me trouwens net aangemeld voor de selectie. Ik ben heel benieuwd hoe lang het voor mij gaat duren. Ik hou rekening met een totale duur van ong. 5 uur tot 11 maanden ... :p maar als het allemaal gaat zoals ik zou willen (halen dus !) en alles kan idd flink verkort worden dan is dat toch wel erg fijn. Zeker ivm mogelijke alternatieven.
 
Herstel van het eerdere bericht...
Feit blijft wel dat F-16 vliegers die net uit de States komen moeten trainen op de Europese weeersomstandigheden. Dit werd eerst in de TQT gedaan, maar hoe daar nu op getraind wordt weet ik niet.

In Ohio wordt nu de TQT gegeven, maar er wordt nog steeds gevlogen van Volkel af. Na de TQT en IQT gaan de vliegers direct naar een operationeel squadron. Dit wil niet zeggen dat ze volledig qualified zijn, dus daar komen nog aanvullende trainingen bij. O.a. de MQT (Mission Qualification Training) en de TGP (Targeting Pod).

Winds,

WvdB
 
Back
Top