10 weken selectie van A naar vlieger

Ze proberen de PVS ook te versnellen.

Ik heb te horen gekregen dat ik er rekening mee moet houden om een weekje naar portugal te komen om daar de PVS uit te voeren. Allemaal nog niet zeker, maar ik moest er wel rekening mee houden ivm school etc.

Dit inderdaad ook om de Februari klas vol proberen te krijgen.
Ik hoop dat het gaat lukken, want ik kan niet wachten om te beginnen :D

Grt,
Stefan!
 
Inderdaad Steef, wij zijn wellicht een lichting die een grote kans hebben op Portugal. Het schijnt nu heel waarschijnlijk dat wij 2 januari moeten aangezien het al weken slecht weer is voor pvs in Nederland
 
Klinkt goed Chef :D

Het zou leuk zijn als we samen de PVS mogen doen, in Nederland of Portugal (liever het laatste natuurlijk) :D

Grt,
Stefan
 
Het is nog niet duidelijk waar de PVS gaat plaatsvinden, volgens mij nog niet eens duidelijk of het uberhaupt wel in portugal plaats gaat vinden!

Ik stond voor 17 december ingeroosterd, maar heb ook vertraging tot "nader order". Dus zal ook wel richting januari worden. Helaas!

Verder moet ik nog me VMO2, en dan is alles in tha pocket. Dus hoop in februari te kunnen gaan beginnen op de KMA, maar we zien wel! Meer kunnen we niet doen.

Groeten
 
Nou dan zijn we al met een heel groepje voor de PVS in portugal.
Ik stem voor ;)
Ik begin namelijk liever in februari met de KMA, anders moet in nog langer wachten.

@martijn K:
Begrijp ik nu goed dat je je PVS al gepland hebt vóórdat je je VMO2 hebt gehaald? Dit was bij mij namelijk niet mogelijk. Maar er zijn de laatste tijd al meer dingen veranderd. Ze proberen echt de molen wat te versnellen.

Grt,
Stefan!
 
Ik kom hier eigenlijk nooit, op dit gedeelte, maar wou toch even wat informatie delen... Bij Piloot & Vliegtuig zat deze maand een bijlage over vliegopleidingen in Nederland en Belgie. In zowel het blad zelf, als de bijlage stond een stuk over de KLu. Hier even een aantal quotes;

''Om in de eigen operationele behoefte te kunnen voorzien, volstond een jaarlijkse aanwas van veertig nieuwe vliegers. Door omstandigheden is die behoefte echter hoger; vanaf 2008 zijn jaarlijks 66 nieuwe vliegers nodig.''
De klassen worden dus wel groter lijkt me...

''We moeten wel alle zeilen bijzetten om een tekort te voorkommen'', zegt hoofd sectie Werving Bastiaan Knip. ''Daarom gaan we de komende tijd onze 'vijver' niet alleen verbreden naar het HBO en WO, maar ons ook richten op studiestakers in het HBO en WO, mensen die hun opleiding dus niet afmaken.'' Knip vervolgt: ''Maar, we zijn op meer terreinen bezig. Zo willen we het selectietraject beduidend korter gaan maken dan de elf maanden die er nu voor staan. Ook woden bepaalde toelatingseisen aangepast. Als kandidaat-helikopervlieger mag je langer dan de huidige maximumlengte van 1,93 m zijn, mits de lengteverhouding van benen en romp de juiste is, terwijl ook de eisen van de visus minder scherp worden. En we komen tegemoet aan de instroomwensen van de kandidaten. Die kunnen bij aanmelding hun voorkeur uitpsreken voor het starten van een opleiding in mei, augustus of oktober 2008.''
De selectie-eisen word hier niet over gesproken, de toelatingseisen gaan duidelijk dus wel naar beneden

Wie na selectie tekent, verbindt zich in principe voor een dienstverband van circa dertien jaar. De opleiding duurt ruwweg drie jaar, waarna tien jaar operationele inzet volgt.
Men tekent dus niet opeens voor minder jaar, blijft gewoon dertien jaar.

Heerlijk he, duidelijkheid :)
 
Als men inderdaad netjes had nagevraagd bij defensie, had men dit antwoord al lang gevonden.

Toch blijft het feit dat je vlieger aanleg hebt of niet.
 
Voor degene die het nog niet wisten,

Nieuwe aanbieding voor de mensen die PO-1 in November achter de rug hebben. CML gaat voor een nieuw record in selectie-tijd. De massa productie word nog harder opgeschroefd om aan de 15 vliegers te komen voor de 5 februari klas.
Zodoende heeft het CML de productie opgeschroefd om alle mensen in 10 weken tijd van PO-1 door de test batterij heen te halen tot een eind product. Zo te horen heeft men daar de handen in de haren der wanhoop:eek:.

Veel succes iedereen

----<cheff>---


Zou haalbaar moeten zijn...
De Klas van Oktober 2006 was 16 vliegers.
 
Bij defensie gaan er er meer mensen uit dan erin komen (las ik in de krant). Daarom zijn bij verscheidene (niet alleen luchtmacht!) trajecten beproevingen geschrapt en/of versoepeld.

Bij een vriend die laatst PO1 had gedaan gingen er 8 door. Nou hoeft dit natuurlijk niks te zeggen maar wie weet, misschien zijn de eisen toch wat versoepeld.
 
Bij een vriend die laatst PO1 had gedaan gingen er 8 door. Nou hoeft dit natuurlijk niks te zeggen maar wie weet, misschien zijn de eisen toch wat versoepeld.

Ik heb laatst PO1 gedaan, van mijn groep (15 man) waren er 7 door. Maar een week later (toen deed een kennis van mij po1) waren er maar 3 van de 15 door.

Ik denk dat je niet echt per groep kan kijken of het versoepeld is. Onze testleidster vertelde dat er doorgaans 70% afvalt bij PO1. Als je nu het percentage zou weten, zou je erachter komen of het versoepelt is of niet.

Greets, Red
 
Bij mij (19 december) gingen er tijdens de PO-1 'slechts' 3 van de 14 door (76% valt af). Gelukkig was ik één van de drie.

Percentage's zeggen wel iets maar niet alles! Zo kan het zijn dat er van de 10, 9 door gaan. Het kan echter ook zijn dat van de 10 slechts 1 door gaat!

Kortom, gewoon je best doen!
 
Aan percentages heb je nog steeds niets, want het zijn gewoon gemiddelden. Als jij de mutaties in de eisen door kan geven praten we verder. Anders is het simpelweg gewoon giswerk, zoals altijd:grijns:.

Winds,

WvdB
 
Natuurlijk versoepelen ze de eisen niet! Alleen de lengte eisen die zowiezo al beetje apart waren.

Zou ook nergens opslaan trouwens. Want dan val je af op de EMVO of in Amerika of je valt af in de TQT/MQT of je valt af op het squadron.
Dusse daar zou de luchtmacht alleen maar zichzelf mee neppen.
 
Maar liever bij de EMVO als in VS.

En hoe kun je afvallen bij het Squadron, aangezien je ervan uit kunt gaan dat als je eenmaal geplaatst bent dat het wel een goed keuze is geweest, lijkt me.

In ben in ieder geval benieuwd of de 10 weken gehaald worden.
 
....want dan val je af op de EMVO of in Amerika of je valt af in de TQT/MQT of je valt af op het squadron. Dusse daar zou de luchtmacht alleen maar zichzelf mee neppen.

Niet alleen de luchtmacht, maar ook jezelf. Want je "flikkert" 3 jaar in de goot:grijns:.

En hoe kun je afvallen bij het Squadron, aangezien je ervan uit kunt gaan dat als je eenmaal geplaatst bent dat het wel een goed keuze is geweest, lijkt me.

Iets verder kijken dan je neus lang is. Theatre conversion en medisch ;)

Winds,

WvdB
 
Iets met kijken en neus: theatre conversion volg je niet bij een operationeel squadron maar bij een trainingssquadron.
 
Back
Top