Grid Heading.

Ward

New member
Kan iemand mij uitleggen hoe ik volgende vraag moet oplossen: On a polar stereographic chart with grid aligned with the prime meridian; you are heading 045°T; your position is 76°N 180°W, what is your grid heading.
 
Weet je het antwoord toevallig ook?

CB zit nu in zijn navigatie boek te kijken, en krabt zich even op het hoofd, lang geleden.
Kijken of het gaat lukken.

Welkom op het forum trouwens! :biertje:



de Map convergency is 0 graden, op 180W of 180E is hij 0 dan ligt GN gelijk aan TN op je kaart.

TH = GH + MC

oftewel je grid heading is 045, zou het zo simpel zijn?
 
Last edited:
Als ik het uitteken kom ik aan een Grid heading van 180 + 45 = 225°

ps: Als je er echt niet uitkomt, ik heb het getekend, ik kan altijd een foto trekken en doorsturen.
 
Last edited:
Goed om te weten.

Had graag gehad dat iemand me het nut uitlegde van het "Grid Navigation" hoofdstuk, zodat men uren studie eraan niet verloren waren... Not going to happen I suppose :)

Welk onderdelen van jullie ATPL studie hebben jullie als moeilijkste ervaren?
 
Kan iemand mij uitleggen hoe ik volgende vraag moet oplossen: On a polar stereographic chart with grid aligned with the prime meridian; you are heading 045°T; your position is 76°N 180°W, what is your grid heading.

Er was toch één oplossing voor alle Grid-sommen ?

Bundelen!!:)
 
Heeft dit niet iets te maken met de hoek tov je positie en de prime meridian. Mijn geheugen laat me ook in de steek :D. Cpt. Relax, kun je anders een scannetje maken van je bevindingen?
 
Ik sluit me helemaal aan bij fokkerkoning... Pff alleen het woord weet ik nog...

Nadat Ward antwoord op zijn vraag gekregen heeft misschien een leuke discussie?

: Vinden jullie dat dit nog in de ATPLtheorie moet zitten?


Ciao
 
: Vinden jullie dat dit nog in de ATPLtheorie moet zitten?

Waarom niet? Het gaat er niet om dat je het later nog in de praktijk kan brengen, maar de hele theorie is gewoon één natuurlijke selectie.
Ik zeg; terug naar de old school B1 theorie. Dan nog een paar open vragen er tussen. Goede manier om het kaft van het koren te scheiden. ;)
 
Als ik het uitteken kom ik aan een Grid heading van 180 + 45 = 225°

ps: Als je er echt niet uitkomt, ik heb het getekend, ik kan altijd een foto trekken en doorsturen.

Ergens in een vaag stoffig hoekje zegt mijn brein ook dat dit klopt (maar dan zonder tekening)
 
225 is idd het goede antwoord. Je kan natuurlijk de berekeningen toepassen, maar ik heb me aangeleerd om het uit te tekenen voor de zekerheid. Teken een cirkel, de buitenste rand is nu de 76 graden NB parallel en het middenpunt is de noordpool. teken een lijn in de cikel vanaf het middenpunt naar je toe, dit is de greenwich meridiaan. Het ware noorden ligt, vanuit het snijpunt van deze lijn met de buitenrand van de cirkel, recht omhoog (richting het midden van de cirkel). Het gridnoorden is zo opgesteld dat het ten alle tijden recht omhoog ligt. Op de gevraagde positie (180 graden westerlengte), ligt het ware noorden nu recht naar beneden, terwijl het gridnoorden nog steeds recht omhoog ligt (=180 graden verschil). De ware koers 045 vanuit deze positie kan je nu uittekenen door een hoek te maken van 45 graden (rechtsom) vanuit de lijn naar het ware noorden. Nu kan de hoek tussen deze lijn en het gridnoorden (recht omhoog) worden bepaald.
Het is een beetje omslachtig om het zo te doen, maar dan weet je in ieder geval zeker dat je geen fout maakt.
 
Back
Top