Eigen Airline

pedje

New member
Hallo,

Gewoon even een proefballon... (die misschien ooit echt wordt)

Stel ik wil een eigen 'airline' beginnen, compleet met vergunningen AOC enz enz

Welke (turboprop) kisten zou ik moeten hebben ??

Is het een haalbaar verhaal ??

Ik heb natuurlijk mijn eigen ideeen maar ben wel benieuwd of ik hier nog wat goede adviezen/meningen kan loskrijgen..
 
Hallo,

Gewoon even een proefballon... (die misschien ooit echt wordt)

Stel ik wil een eigen 'airline' beginnen, compleet met vergunningen AOC enz enz

Welke (turboprop) kisten zou ik moeten hebben ??

Is het een haalbaar verhaal ??

Ik heb natuurlijk mijn eigen ideeen maar ben wel benieuwd of ik hier nog wat goede adviezen/meningen kan loskrijgen..

Tja alleen het verkrijgen van een AOC kost ontzettend veel tijd en geld! (Misschien kun kijken of je eerst op de AOC van een ander bedrijf kan gaan vliegen)

Maar misschien kun je je plannen wat duidelijker uitleggen bv. wat voor type vluchten je wilt gaan doen, welke bestemmingen etcetc....
 
Tip 1: Lees het boek van Branson..... demotivatie genoeg.
"The quickest way to get rid of your millions....start an airline" ...was een van zijn bekende quotes.

Tip 2: Ik weet zeker dat de SAS nog wel wat Dash8's in de aanbieding voor je heeft :)


Succes!
 
Tip 1: Lees het boek van Branson..... demotivatie genoeg.
"The quickest way to get rid of your millions....start an airline" ...was een van zijn bekende quotes.

I can tell you how to become a millionair really quick. Start an airliner when you are a billionair.
 
Ik wil voornamelijk met zakenmensen gaan vliegen.

Oost europa is een groeimarkt momenteel, en een turboprop kost lijkt me het meest efficient.

En ja al die tegelspreuken over het beginnen v e airline ken ik ook wel, maar goed ik vind het wel het onderzoeken waard.

In Litouwen staat een Mu-2 die is op zich wel geschikt of een King air die niet teveel in aanschaf kost is ook wel geschikt..
 
Dat weet ik niet of een turboprop het meest efficient is. VLJ zijn nu erg in opkomst. De DOC's zijn per kilometer mischien wel lager dan bij een turboprop.

Gr
Eelco
 
Delen

Delen

Als je nou echt iets wil dan zou je een bedrijf moeten beginnen waar bedrijven een aandeel in kunnen kopen, dan zou je namelijk legaal een Single Engine Turbine mogen gebruiken voor " eigen gebruik" en dus veel goedkoper kunnen vliegen dan alle concurentie!

Je mag namelijk geen commercieele vluchten uitvoeren met een single engine, maar alleen met een Multi Engine en ook nog eens Multi Crew.

Dus een aantal geintereseerde bedrijven zien te vinden die behoefte hebben aan een vliegtuig om te voorzien in de transport behoefte, een PC12 of een TBM700/850 kopen en opereren binnen een bedrijf waar de andere bedrijven een aandeel in kunnen kopen zodat je een "loophole" hebt om de regelgeving heen.

Een aanvraag doen voor eigenvervoer en knallen met dat apparaat! Ik denk zelfs dat een PC12 in veel opzichten iets voor heeft op een Citation omdat ie van heel veel velden kan opereren waar een Citation niet kan komen tegen een prijs die bijna niemand kan matchen en ook nog eens met een hoge mate van passenger comfort door de grote cabine!

En ja, jij kan jezelf dan een leuk salaris geven voor het managen voor het hele gebeuren en ook nog eens vliegen op een hele gave kist!

Veel succes:)

Groeten

:radar: André :radar:

PS: F*CK, waarom doe ik dat zelf niet??? Oh ja, praten is 1, maar doen, dat is ...........
 
Ik heb laatst eens geinformeerd om eens uit te vogelen of iets dergelijks financieel haalbaar is. De vergunning was ong 10000 Euro.

Maar gezien de ontwikkelingen is het misschien best haalbaar.
 
Beech 1900 is de goedkoopste kist om te opereren.

Verschil jet-turboprop in kosten is ongeveer 6:1.

Vluchten korter dan een uur zijn het goedkoopste met een turboprop.
 
Ik denk dat het veel belangrijker is om eerst te kijken wat je base en bestemmingen gaan worden. Ook niet onbelangrijk, hoeveel mensen verwacht je te vervoeren. Vanuit dat punt kun je beter bepalen wat een geschikte kist is lijkt me.
 
Beech 1900 is de goedkoopste kist om te opereren.

Verschil jet-turboprop in kosten is ongeveer 6:1.

Vluchten korter dan een uur zijn het goedkoopste met een turboprop.

Dat zijn goede richtlijnen maar wel volledig afhankelijk van hoe veel mensen je gaat vervoeren per vlucht, wat de gemiddelde afstand is, hoe snel je er moet/wil zijn etc etc.

Binnen de luchtvaart is het gebruikelijk kosten te indexeren n.a.v. uren. Een klant zal het een zorg zijn, hij wil van A naar B en dat kost hem X en hij doet er Y uren over voor een Z bedrag.

Daarnaast kun je DOC op verschillende manieren berekenen. Per uur,per stoel, per km etc.

Groeten,
Eelco
 
Last edited:
Goede reacties allemaal !!

Ik wil alleen wel graag op een AOC opereren ipv op basis van eigen vervoer.

Dus dan valt een Single engine af(helaas)..

afstanden zijn voornamelijk tussen de 600 en 1200 km en meestal met een man of 4 maar stuk of 6 a 7 moeten er wel inkunnen eigenlijk...

Piper cheyenne?? of een King, of zo'n mitsubishi mu2????
 
Een vlieger vragen hoe je een airline moet runnen of starten is volgens mij hetzelfde als Dirk Kuyt vragen hoe je een voetbalclub runt.
Jorien van den Herik kan ook niet voetballen, maar was wel succesvol als manager.
Succes met je plannen. Waar een wil is, is een landingsbaan.
Voor de iets ouderen onder ons: vervang Dirk Kuyt door John de Wolff.
En de nog ouderen: Joop Hiele.
En speciaal voor Art:Eddie Treijtel
 
Last edited:
Als je een airline wil beginnen, moet je beginnen met de juiste vragen te stellen. En de vraag "welke kisten moet ik hebben" is dus helemaal niet de goede vraag. Niemand kan daar antwoord op geven als je niet weet wat voor airline je wilt beginnen. Het is eigenlijk net als wanneer je gewoon een eigen onderneming wil starten. Dan is je eerste vraag ook niet "wat voor kantoorruimte moet ik huren?"

1. Welk marktsegment wil je zitten? (long haul, short haul, lijn, charter, cargo)
2. Welk prijs/service segment? (low cost, all-economy, luxe, all-business class, full-service)
3. Wat wordt je initiële homebase?
4. Wat zijn je eerste 5 initiële bestemmingen?
5. Wie zijn je klanten / doelgroep (marktonderzoek)?
6. Hoe ga je daar geld mee verdienen?
7. Wat wordt je bedrijfscultuur en aannamebeleid (met wat voor mensen wil je het bedrijf opzetten en runnen)?
8. Wat heb ik nodig om aan JAR-OPS te kunnen voldoen?
9. Globale tijdtarget voor eerste vlucht?
10. Analyse type toestellen (aanschaf/leasekosten, operatingkosten, formaat, range, onderhoud, beschikbaarheid)
11. Opzetten businessplan (is het financieel haalbaar?).
 
Mu2 kan ik je afraden, puur omdat er maar weinig van vliegen en het lastige kisten zijn.
Chieftains liggen er ook nog genoeg voor het oprapen...

maar zoals Iz al zegt... wat wil je gaan doen? Als je dat duidelijk hebt kan je gaan nadenken over wat voor soort kisten.
Het is zeker een haalbaar verhaal, mits je het van de juiste luchthaven doet en de juiste groep klanditie weet te krijgen.
Ik heb dit in 2000 ook allemaal zitten uitwerken en ik kan je zeggen dat het toch wel haalbaar is en het op den duur ook zeker wat op kan leveren! maar echt rijk zul je er denk ik nooit van worden denk ik.

Mocht je het gaan doen, succes! Maar besef wel het is heeeeeeeeeeel veel werk voor je iets hebt.
 
Kijk !! Dit zijn de adviezen die je nodig hebt.

Ik besef me terdege dat hier veel werk in gaat zitten.

Ik ben momenteel in de situatie dat ik me full-time hierop kan storten.

Naar mijn mening is het ook zeerzeker een haalbare kaart mits je de juiste mensen om je heen hebt en van te voren goed de eventuele valkuilen in beeld hebt.

Die beech is zeker een mooie kist alleen wel errug veel uurtjes (TTAF)

We just keep going on en ik hoop over een maandje zo'n beetje in kaart te hebben waar ik aan begin:rt:
 
Als je een airline wil beginnen, moet je beginnen met de juiste vragen te stellen. En de vraag "welke kisten moet ik hebben" is dus helemaal niet de goede vraag. Niemand kan daar antwoord op geven als je niet weet wat voor airline je wilt beginnen. Het is eigenlijk net als wanneer je gewoon een eigen onderneming wil starten. Dan is je eerste vraag ook niet "wat voor kantoorruimte moet ik huren?"

1. Welk marktsegment wil je zitten? (long haul, short haul, lijn, charter, cargo)
Vraag is al beantwoord. 600 -1200 km.
2. Welk prijs/service segment? (low cost, all-economy, luxe, all-business class, full-service)Is ook beantwoord Bussiness.
3. Wat wordt je initiële homebase?Ook beantwoord (oostblok)
4. Wat zijn je eerste 5 initiële bestemmingen?
5. Wie zijn je klanten / doelgroep (marktonderzoek)? Bussiness dus ook al beantwoord
6. Hoe ga je daar geld mee verdienen?
7. Wat wordt je bedrijfscultuur en aannamebeleid (met wat voor mensen wil je het bedrijf opzetten en runnen)?
8. Wat heb ik nodig om aan JAR-OPS te kunnen voldoen?
9. Globale tijdtarget voor eerste vlucht?
10. Analyse type toestellen (aanschaf/leasekosten, operatingkosten, formaat, range, onderhoud, beschikbaarheid)
11. Opzetten businessplan (is het financieel haalbaar?).

Mensen er moet wel gelezen worden.
Izi is meestal goed bij de pinken maar deze keer laat je een paar steekjes vallen.
 
Mensen er moet wel gelezen worden.
Izi is meestal goed bij de pinken maar deze keer laat je een paar steekjes vallen.

Ik denk dat Iz bedoelt dat pedje deze vragen voor zichzelf moet nagaan en dat hij dit niet als vragen naar hem/haar bedoelt.
 
Back
Top