Vliegen in Afrika

@ Jojo1977 Congrats! Kan je ook je CPL halen op Nairobi Wilson?
In Tanzania in ieder geval niet, daar doen ze alleen PPL's, voor de rest
moet je buiten TZ wezen. Was 2 weken terug nog in Nairobi, op doorreis naar Dodoma. Voor jou geldt ook als je in de buurt bent van EHMZ dan kom je maar langs! De lunches daar zijn wat minder goed als degene die jij me aanboodt op Wilson! :) (Alhoewel er een nieuwe restauranteigenaar is op EHMZ met veel plannen..)

@ Oboema Dan ben jij wellicht 1 van de jongens waarover ik het had in de eerste post van mij in deze thread... Heb jij bij FMS gewerkt of was dat je maat bij coastal?
Ikzelf woonde in Dodoma, en vloog vaak op Dar met de C206 in 1999, die Nederlander waarover je het had van de tabakscompany was actually een Belg, Francis, zit er nog steeds naar mijn weten.

@ FD Mooi verhaal inderdaad, ik ben nu Flight Ops advisor/Quality Manager en vind nu alles waarmee te vliegen valt een droombaan, voorlopig ben ik tevreden met de C172-circuits op EHMZ met studentjes. Vooral omdat ik betaald krijg ipv het tegengestelde.

Greetz, VanFan
 
And @ TRLOF

Ik begrijp dat jij dus flink doorgestoomd bent en weer helemaal hersteld van je "injury"?
Zal best wat voeten in de aarde gehad hebben... Maar Congrats en heel veel plezier in de huidige baan!! En wellicht ook nog es tot ziens!

Jammer dat je Afrika niet hebt mee kunnen maken als vlieger...
Maar Precision is ook niet echt de meest geweldige company...

Trouwens Air Tanzania ligt ook op de schop South Africa Airlines heeft zich teruggetrokken,
en er schijnen nou Chinezen geinteresseerd te zijn, hoe het verder loopt, zullen we moeten afwachten, ik hoor wilde verhalen.... Verschil met Chinezen is wel dat Tanzanianen niet zo nauw kijken..... :kerst:

Grtz, VF
 
@ Oboema Dan ben jij wellicht 1 van de jongens waarover ik het had in de eerste post van mij in deze thread... Heb jij bij FMS gewerkt of was dat je maat bij coastal?
Ikzelf woonde in Dodoma, en vloog vaak op Dar met de C206 in 1999, die Nederlander waarover je het had van de tabakscompany was actually een Belg, Francis, zit er nog steeds naar mijn weten.

Die heette inderdaad Francis, maar ik wist niet dat het een Belg was. Dodoma, dan werkte jij bij de MAF? Volgens mij hebben we elkaar wel eens ontmoet in Dar. Ik vloog de C206 bij Coastal, maar mijn maat is later naar de FMS in Arusha gegaan. Hij is daar 4 jaar geweest in sinds 2 jaar weer in NL. Helaas heeft hij het vliegen moeten opgeven.

Gr.
 
Hey VF,

Jazeker, up and running en lekker aan het werk! Zoals je zegt, het had me zeker geweldig geleken om een tijdje in Afrika te vliegen. Maar goed, ik heb nog even te gaan. Onbetaald verlof rules. Ik kom daar zeker nog terug!

Greets!
 
Oboema en vanfan -

Mannen, gooi de oude doos ff open, pak je logboek er ff bij en schrijf wat verhalen hier op van wilde avonturen in Afrika....

Heb een heel kratje koud staan beneden dus kom maar op...
 
Nah, vooruit dan...

Een Deense kollega is nogal schietgraag en ging vaak de bush in om
z'n jachtinstinct te bevredigen.

Dat waren DE momenten waren om weer es wat te beleven in het anders
aardig saaie Dodoma;
Lonely Planet Handbook zei 10 jaar terug: Dodoma is
only a dry sandpit, who on earth would want to live there.... (Yes, VanFan...)

Afijn het was weer es tijd en de nodige voorbereidingen getroffen,
proviand en dergelijke ingeslagen endaar gingen we dan richting Lake Mtera.

Aangezien jagen aan strenge regels is gebonden, ging er altijd een "Game-warden"
mee (jachtopziener) maar aangezien dat weer een vriendje van de kollega van vroeger was,
was dat altijd een gezellige zaak. Dit keer had hij ook zijn zoon, Zepha, mee.

De eerste nacht was het gelijk raak, een hele kudde herten (Impala's)
met daarnaast nog wat DikDiks...

Om een uur of 3 's nachts maar even ons kamp opgeslagen, vuurtje d'r bij.
En het wild opgehangen in een booom vlakbij.
Wat we niet wisten, was toen wij al sliepen dat de Game-warden en zijn zoon
de beesten in hun tent hadden genomen, (we hadden meerdere tenten).
Wat je ook doet, doe dat niet!!!!!!!!!

Om een uur of 5 werd ik opgeschrikt, door een enorme brul en een gil door
merg en been. We stonden op met onze torch en zagen nog net een Leeuw
wegsprinten.... En even later een tent met een winkelhaak, toen we daar gingen
kijken zat Zepha met een hand voor zn gezicht, en het bloed droop
van z'n gezicht en handen. Wat was er gebeurd?
Zepha was gaan slapen (i.p.v.) te waken en het vuur was uitgegaan...
Ook had hij het wild in de tent gehangen... (lekker slim...)

Tja dat is er dus om vragen en dat duurde dus niet lang, de leeuw had met z'n
klauw de tent opengereten, maar daar lag het hoofd van Zepha achter....
En Zepha's neus was dus mooi ff geraakt, gelukkig zat de neus nog aan 1 kant
vast en konden we de flap weer terugslaan en met wat pleisters en toestanden
"vastbinden". Toch maar teruggereden naar Dodoma, alwaar er wat hechtingen
ingeslagen zijn en Zepha weer wonderbaarlijk herstelde....

Tja dat noem ik pas echt bij de neus genomen worden....

Zomaar ff een verhaal uit de Afrika-doos!
Het was denk ik mn 2e trip nadat de 1e ook al niet zo goed was afgelopen...
Ik mocht ff in een "geleende" Landrover rijden, en werd aangevallen door Tsetse
flies en die zijn bepaald niet aangenaam. Dan heb ik liever wat muggesteekjes...
Maar goed, toen er weer 1 landde op mijn linkerarm om met een venijnige steek zich
naar mijn bloedbaan te begeven, ging de rechterhand richting de Tsetse-vlieg
en kwam met een harde klap op dit misbaksel.
Raak! Maar daardoor raakte VanFan van de weg, nou ja weg, "track" zullen we
maar zeggen. Maar helaas was daar een "Umbrella tree" (parapluboom) die
ik zo hard raakte dat de velg was verbogen incl. de hele voorbumper en de sidefender....
De eigenaar was er niet blij mee, en mn portemonnee ook niet...
Gelukkig was er nog een Landcruiser die de boel na een paar forse rukken weer recht
(nou bijna dan...) getrokken heeft en we weer verder konden.

Tot zover...

GRtz, VF
 
Last edited:
Van Fan, Oboema, Runnning Rabit, jojo, en anderen.
Is het nu niet tijd geworden om al die verhalen eens rustig op te schrijven en te plaatsen in het daarvoor geeigende forum, ‘Verhalen Uit De Cockpit” ?
Zoveel avonturen, zoveel , there I was, on short final at that strip and then….dit wil je niet weten. Afrika, mon amour.
Jongens, ga er eens voor zitten, en vertel.
En als je niet echt weet hoe je een en ander in een ooggetuigen verslag moet weergeven, dan is hier een Art tip.
Stel je zelf voor dat je aan de toog staat van die wel bekende bar naast Wilson Airport, Red Label in de linker hand, Sigaartje, Javaanse Jongens, in de rechterhand, linkervoet op de koperen buis aan de onderzijde van de toog, rechtervoet ergens anders om het evenwicht te bewaren, Rayban op het gezicht, terwijl het binnen donker is, je bent vlieger of je bent het niet, en , maar ouwehoeren met de maten.
Kijk, als je dat nu eens opschrijft, of, op je laptop inklopt, dan krijgen we allemaal hier op airwork een prachtig expose on Out of Africa, door een Nederlandse vliegersbril bekeken.
Ome Art is vroeger eens een middag head of security geweest in Bujumbura, maar dat verhaal vertel ik pas als jullie aan de beurt zijn geweest.
Dus, vertel, heeft Accra nog steeds de dreaded immediate left turn after rotate?

Cheers
Art
 
Scheer nog dagelijks met vleugel tipje over de Ambassade van de USA omdat de tower INSISTS on a IMMEDIATE left turn... Oke... (wanneer het natuurlijk veilig is en volgens het boekje...) Ow en Art als je me die Red Label opstuurt en het sigaartje ga ik aan het werk ;)
 
Last edited:
Art,

Na slechts 80 uur TT in Kenia moeten denk ik de mooie verhalen nog komen, maar ik zal vanavond wel weer eens wat goudgeel vocht tot me nemen en kijken of ik niet iets kan verzinnen... Het kotsen van mijn vrouw tijdens onze eerste trip samen van Malindi naar Voi zal waarschijnlijk niemand in geinteresseerd zijn!

greetz
 
Afrika en zo

Afrika en zo

Ooooohhhh wat word ik enthousiast van zulke verhalen!! Ik kan bijna niet wachten om zelf ook in Afrika te gaan vliegen, door de bush en over de woestijn, wilde dieren tellen en zieke mensen vervoeren. In stoere kisten, met avontuurlijke mensen en interessante culturen. Wat wil een mens nog meer??

Nou, een studieschuld van een ton afbetalen bijvoorbeeld. Hoe doen jullie dat? Het lijkt mij echt fantastisch om in Afrika te vliegen, maar de bank wil geld zien en uiteindelijk zul je dan toch een baan in het Rijke Westen moeten zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je veel hebt aan je Pilatus Porter uren als je uiteindelijk op de Dreamliner terecht wil komen... Toch?

Wat is handiger: beginnen bij bv. Ryenair o.i.d en later (als je oud bent en je schuld is afbetaald) op avontuur gaan in Afrika? Of profiteren van het feit dat je nu nog jong, fit en avontuurlijk bent en ja later pas zorgen gaan maken over het geld??
 
Dakota Fan:

Tja het betalen van een studieschuld (ik ben pas een jaar klaar met de NLS, dus hij bestaat nog bij mij op de rekening) is niet altijd even makkelijk. Ik krijg naar Europees begrip een belachelijk laag salaris, waarom? De Dollar koers! Naar Ghanese maatstaven krijg ik zeer goed betaald en de ''cost of living'' is natuurlijk erg laag, dus zoveel geef ik niet uit, benzine is de helf goedkoper. Huis is van het bedrijf evenals de auto. Geen belasting, goedkoop uit eten en supermarkten etc etc. Biertje kost ook 50 cent de liter.

Dus al met al verdien ik er weinig, maarrr ik geef ook erg weinig uit. Helaas moeten de mensen thuis wel een klein beetje bijdragen elke maand. Erg vervelend. Maar ik ben jong, vrijgezel en uitwonend in Afrika! Dus de kosten vallen mee. Maar ik maak me er wel degelijk zorgen over.

Och en met de uurtjes voor de DreamLiner? Ik vlieg nu een Heavy turpoprop waar ik over een jaartje bij VLM, Loganair, Tyrolean of misschien KLC kan aankloppen. Ook Ryanair en Easyjet liggen dan open. Hoop ik. Maar als je idd alleen maar Cessna 206 vliegt of Porter, dan weet ik niet zo snel of het helpt op de grote teller. Misschien dat de andere daar meer over kunnen vertellen.

RR

Ps, mag dan jong en avontuurlijk zijn... fit is een ander verhaal, van dat bier drinken op het strand en de hele dag in je koele cockpitje zitten wordt je niet slanker.
Ps2, zieken mensen vervoeren is soms minder leuk dan je denkt. Helaas. Maar het is idd een ervaring die je niet 1-2-3 meemaakt in Europa op deze manier.
RR
 
@ DNMNR,

Tsja, ze was 5 maanden zwanger, voor het eerst in een C172, op 2500ft net tegen de wolken, dus was een bumpy ride. We waren eigenlijk van plan alleen een overhead in Voi te doen, maar besloten toch maar even voet op vaste grond te zetten zodat ze een beetje kon bijkomen. Op de weg terug nog een paar mooie rondjes gedraaid zodat de olifanten en andere dieren gefilmd konden worden. Vervolgens is ze, heel verstandig, in slaap gevallen en pas op approach voor Malindi weer wakker geworden.

Nu ik ook op de C206 vlieg denk ik dat ik haar wel weer eens mee durf te nemen, die is toch iets stabieler, en het duurt geen uur om op FL105 uit te komen...
 
to go

to go

He JOJO !

Heel (heel) waarschijnlijk vertrekken we volgend jaar maart naar Nairobi. Ik ben in het bezit van JAR FCL PPL met 50 uren PIC, en ongeveer 280 uren totaal. Ik ben voornemens mijn CPL/IR te gaan halen, volgens FAA. Heb jij nog tips/trucs ?
En hoe zit dat met uren maken; moet je een check-ride doen, en kun je daarna
solo. Let me know !!
Ik zou uiteindelijk graag aan de slag willen bijv. bush safari's, afleveren goederen, etc..
Wij zullen voor 4,5 jaar in Nairobi gaan wonen dus er is tijd zat ! Misschien kunnen we es een biertje gaan drinken ?!

Groeten

MIK






Hoi,

Even off-topic maar zie dat VanFan nog leeft: VF, ik heb inmiddels mijn brevet en vlieg nu in het weekend charters op de 206! Nog wel met iemand er naast, maar komend weekend moet ik mijn check out doen zodat ik ook alleen op pad mag. Gisteren "even" in de Masai Mara wezen lunchen. Mocht je ooit nog naar Nairobi komen dan gaan we zeker even de lucht in.

Groeten vanuit Nairobi.

On topic: hier in Kenia is het krijgen van een werkvergunning vrij lastig. Er zijn wel redelijk wat UN jobs (laatst kwam ik 2 new recruits uit Trinidad tegen die hier voor de UN gaan vliegen) waarbij het wellicht makkelijker is een vergunning te krijgen. Verder is de scenery natuurlijk wel wat beter dan Nederland, kan ik me zo voorstellen! Succes.
 
Ooooohhhh wat word ik enthousiast van zulke verhalen!! Ik kan bijna niet wachten om zelf ook in Afrika te gaan vliegen, door de bush en over de woestijn, wilde dieren tellen en zieke mensen vervoeren. In stoere kisten, met avontuurlijke mensen en interessante culturen. Wat wil een mens nog meer??

Nou, een studieschuld van een ton afbetalen bijvoorbeeld. Hoe doen jullie dat? Het lijkt mij echt fantastisch om in Afrika te vliegen, maar de bank wil geld zien en uiteindelijk zul je dan toch een baan in het Rijke Westen moeten zoeken. Ik kan me niet voorstellen dat je veel hebt aan je Pilatus Porter uren als je uiteindelijk op de Dreamliner terecht wil komen... Toch?

Wat is handiger: beginnen bij bv. Ryenair o.i.d en later (als je oud bent en je schuld is afbetaald) op avontuur gaan in Afrika? Of profiteren van het feit dat je nu nog jong, fit en avontuurlijk bent en ja later pas zorgen gaan maken over het geld??

Op pprune heb ik begrepen dat als je voor een tijdje in Afrika wilt vliegen, je de opleiding beter in Zuid-Afrika kan doen. Daar zitten hele goede scholen en het kost echt een fractie van wat je in Nederland betaalt. Daarnaast zit je al een beetje in het wereldje daar en doe je ook meteen al wat contacten op, ook niet onbelangrijk.

Er is wel 1 groot nadeel. Als je na een tijdje weer in Europa wilt vliegen moet je een conversie naar JAA ATPL doen en die liegt er niet om: je moet alle ATPL theorie vakken opnieuw halen, opnieuw CPL examen doen, opnieuw 15 uur IR vliegen etc. Wordt zeker weer een mooi bedragje met vier nullen.
Je zou ook nog je papieren modulair in de states kunnen halen oid, ook een stuk goedkoper.

Ik zou wel naar Afrika gaan als je nog jong en fit bent.
 
Dat hele vliegen in Afrika, als je het hebt over ACC en LOS kan allemaal wel leuk en romantisch zijn, maar zodra je in ACC 100 ton ananas hebt die staan te verrotten omdat het onze vrienden met z'n drieen bijna een uur duurt om een faxje op te halen, begint het aardig te vervelen. LOS is nog slechter. Daarom zullen de meningen over Afrika waarschijnlijk tot in de lengte van dagen verschillen..
 
Happiness in LOS.... starts blablabla (jullie weten het wel).

Maar toch, een paar jaar buiten het Rijke Westen is een ervaring waar je zeker niet slechter van wordt.

Voor de idealisten onder ons: als je écht wilt vliegen, ga dan AN-20 voor de VN vliegen in Afrika. Vergeet het hele Airline-vliegen!
 
Back
Top