Vliegen in Afrika

mac

New member
Beste Airworkers,

Ik kan waarschijnlijk over een tijdje voor een bepaalde tijd in Zuid-Afrika gaan werken. Nou ben ik van plan om daar mijn CPL/IR/ME te halen, waarschijnlijk bij 43 (goede school en veel goedkoper dan Nederland).

Daarna zou ik dan een tijdje willen gaan vliegen in Afrika. Beginnend in Botswana/Namibie (aardig wat werk in die landen voor low hour pilots). Dan misschien na een aantal jaren weer terug naar Europa komen met loads aan uren en ervaringen.

Ik heb al aardig wat info van Pprune, maar ben wel benieuwd naar ervaringen van Nederlanders die in Afrika hebben gevlogen, alle info welkom.:biertje:

gr.
 
VanFan meldt zich :)

Zit nu in Nederland... :(

na 8 jaar Tanzania
(zal mn profile es aanpassen....)

In Oost-Afrika zijn er groeiende mogelijkheden.

Het meest gewild zijn piloten met ervaring (liefst turbine)
dan kan je zo op de "Van" (C208)

Maar ook zijn er bijv. bij Coastal Aviation een jaar of wat geleden
2 Nederlanders tewerkgesteld met minimaal aantal uren.
Maar die kwamen op de C172, 1 is toen later de C206 gaan vliegen
en daarna bij Flying Medical Service gaan vliegen in Arusha.

Ik heb vorig jaar ook nog iemand geholpen aan een job in Arusha, TZ.
Tenminste aan contacten geholpen, zullen we maar zeggen.
Die had het na een week of wat alweer bekeken,
soms valt Afrika gewoon tegen....

Maar goed waar een wil is, is een weg.

Vliegen in Afrika is gewoon anders, ik ben begonnen op de C206 op bush-strips,
wat flinke uitdagingen met zich meebracht, vooral in de regentijd in mountaineous
terrain en de daarbijbehorende strips...
Daarnaast vlogen met C210 C402 en de laatste 4 jaar vloog ik de Cessna
Caravan, wat ik geweldig vond ook al mist die toch ook de performance
als je full gross vliegt...
Maar we vlogen hem fully IFR en was tie ook uitgerust. RMI/HSI, WX-radar,
Stormscope, Autopilot incl. pre-ALT, EGPWS, 2x GPS en de nodige redundancy
except a second engine...

Cultureel is het ook ff wennen, maar ik hoop een ontzettende goede tijd gehad
samen met mn gezin. Nu terug in Nederland voor voortgezet onderwijs
van m'n 2 meiden.

Mocht je specifieke vragen hebben PM me maar...

Grtz, VF

PS PPRUNE is inderdaad een uitstekend forum om alle (on)waarheden te weten
te komen van Afrika.
 
Thanks, klinkt goed Tanzania. Is het daar nog lastig om een werkvergunning te krijgen, kan wel een aantal maanden duren in de meeste landen heb ik gehoord?

Wel respect, lijkt me niet altijd makkelijk met een heel gezin erbij.
 
Hey,

Ook in Tanzania is een regionale maatschappij die met ATR's vliegt: PrecisionAir (www.precisionairtz.com). Enige tijd geleden heb ik me bij hen op kantoor laten voorlichten dat ze nogal om piloten verlegen zitten. Wellicht niet in alle opzichten een droombaan; wel een goede startbaan (er vliegt een aantal Europeanen) en een unieke ervaring!

Greets
 
Wat is een droombaan? op je 28e Capt 777 zijn en Amsterdam - Hong Kong vliegen tot je 65e? L-nav V-nav en op glideslope intercept en gear down the A/P en A/T eraf knallen en de command bar/ flight director naar beneden vliegen straight in?

Aviator en piloot zit me nogal een verschil in. Het is dat het de rekeningen niet betaald, maar lijkt mij fanatastisch om een DC-6 of F27 full time door Afrika, Azie, Alaska etc etc vliegen.

Begin me spontaan weer af te vragen waar dat topic is gebleven over welke RayBan je het beste kunt kopen voor je vliegopleiding...
 
Last edited:
Zou het zeker doen, ben er ooit mee bezig geweest om ook die kant uit te gaan, had toen te weinig uren, een jaar later wel, maar toen kwam de KLem ook om de hoek kijken, daar maar voor gegaan, maar moet fantastisch zijn om daar wat rond te boren, onvergetelijke scenery, en afrika vind ik zelf gewoon top!
 
er zit ook iemand in Ghana op een Let410 en heeft het wel naar zijn zin. Hij begon op een C206. Zal even moeten zoeken naar zijn username.
 
Heej Metro, RR meldt zich! Hoe staat het leven op de good ol DC-10? Wanneer komen jullie weer een keertje langs op Accra?

Tja het vliegen in Afrika. Een zeer interessante ervaring. Zoals Metro al zei ben ik begonnen op een C206, lucht fotografie in Nigeria en Ghana. Ook safari vluchten in het noorden in Ghana. Altijd leuk om antilopes te tellen uit de lucht.
Maar na een x aantal uren had ik het wel een beetje gezien op de Cessna (hoop technische problemen) en ben ik begonnen voor een regionale maatschappij hierzo.
Daar vlieg ik nu voor een paar maanden op de Let410 en de Saab340 Turboprop. Het vliegen zelf is vreselijk leuk. Vooral om ik dual ge-rated ben op twee kisten en die ook idd om de dag vlieg. De Let mag dan ''klein'' zijn, goed te vergelijken met de B1900. Maar je vliegt er wel mee op zandstrips en kleine gravel veldjes. Geen Autopilot of die andere luxe artikelen, Gewoon weer op de hand over de jungle vliegen. Waar maak je dat nou mee?!

En dan aan de andere kant is er de Saab, gewoon een ''normale'' commutor kist met alles er op en er aan, het is gewoon het kleine broertje van de Fokker 50! Daar vliegen we hier op binnelandse bestemmingen. Je vliegt een hoop, een hoop landingen (niet gek met maar 30 minuten vlieg tijd zo nu en dan) en je maakt dingen mee die je niet op EHAM meemaakt; go around in moeten vanwege een kudde olifanten op de baan, tijdens de winter de Harmattan mee maken; minder dan 1 km zicht dankzij het enorme hoeveelheid Sahara zand in de lucht. Stroom uitval op de velden, zelf je kist voltanken met JetA1 uit grote drums midden in de savanne (minder leuk als het om 1000 pound fuel gaat.... LANG!) met pasagiers die ongelduldig staan te wachten. Tussen de bergen en verlaten mijn torens vliegen om een visuele approach te maken voor een 900 meter baantje. Goud vervoeren! Medische Evacuaties van (meestal) toeristen. Maar dan ook meest schitterende uitzichten buiten de cockpit omdat je vlakbij de ITCZ vliegt.

Op Accra komen ook een hoop leuke kisten, van blended winglet uitgeruste 757's van de UN. Dash 7's. Cargo en Pax 727. Antanov 124 dagelijks. Iluyshins, Lockheed L1011, Let, Twin Otters, F27 en F28! DC-9, DC10, Yunshuji Y-12, 737-200 en 747SP, Antonov An-12, Embrear 110, Boeing 707, DC-8 en ga maar door :D.

Jammer dat er tegenover het vliegen vrij weinig staat. Het leven in Afrika is apart. Het gaat er totaal ander aan toe dan in Europa, een compleet andere werk mentaliteit bestaat er hier en het gaat niet altijd soepel met bv Operations. Voor sommigen mensen is het leven hierzo heerlijk, het gaat er erg rustig aan toe, niemand heeft haast en het gaat allemaal op een slakkegangetje. Beetje jammer als je voor een airline werkt dat met een vast schema werkt! Hahaha. Verder lever je wat in qua comfort. Licht valt vaak uit hierzo, slechte auto's en wegen. Enorm veel verkeer en files. Lekker heet op dit moment, 37 graden dus zweet me kapot :D. Het zijn de Nederlandse gemakken, ook famillie en vrienden, die je wel mist na een tijdje, maar gelukkig maakt het vliegen een hoop goed. Desalnietemin ga ik wel hierna voor een baan in Europa, niet alleen omdat het de rekeningen niet echt betaald raken(vliegopleiding die nog moet worden afbetaald) maar ook omdat ik heel erg graag op een Fokker 50 naar LYC, of met een 737-800 naar EHAM wil vliegen! Het heeft allemaal zo zijn voor en nadelen en die moet je hierzo tegen elkaar afwegen.

Dus in het algemeen is het een leuke ervaring. Ziet hier momenteel goed, heb erg leuke collega's, hoop diversiteit ook. Gezagvoerders uit de USA, Italie, Ghana, Zuid Afrikanen, Nigerianen en Britten (+ 1 Nederlander :D) Het is zeker anders dan voor AirBerlin vliegen op de Airbus. Of bij Ryanair, VLM of Air France, allemaal super bedrijven waar je een schitterende baan hebt. Maar ik zie dit als een snelle en unieke start voor mn carriere (ongeveer 6-700 uur per jaar vliegen) en achteraf zal het het wel waard zijn, maar zoals VanFan al zijn is het een flinke culturele aanpassing en niet voor iedereen weggelegd. Kan je die aanpassing maken dan is vliegen in Afrika, vooral Ghana, een One of A Kind experience!

Kom een keertje langs als je in de buurt ben ;) Pakken we een biertje op het strand na een vlucht op een zandstripje en dan praten we verder, wij hebben iig vliegers nodig binnekort!
 
Last edited:
Hoi Mac,

In `98 ben ik op zoek gegaan naar een baan in Maun, Botswana. Het was daar wel te doen (als je Kiwi bent). Er zitten daar wel andere nationaliteiten, maar de meerderheid van de banen is in handen van Nieuw Zeelanders en die helpen elkaar erg graag. Je moet ook een beetje tijd en geld van leven hebben. Tentje mee en elke dag langs de bedrijven gaan, en als je maar vaak genoeg langs gaat en je neus staat ze aan dan wordt je aangenomen. Het aanname seizoen is eigenlijk nu van november tm december omdat daarna de toeristen weer komen. De bedrijven regelen de brevetomzetting en je werkvergunning voor je, de betaling schijnt ok te zijn en de maintenance ook dit itt de rest van Afrika. Als je daar zit wordt er soms door (sterk gepigmenteerden) onbekenden aan je gevraagd wat je in Maun doet, antwoord dan altijd dat je een bekende opzoekt of aan het backpacken bent of zoeiets anders kan je problemen krijgen...je mag officieel geen werk zoeken.

Ik ben na een omzwerving in ´99 in Tanzania terecht gekomen. Dit lijkt al een heel stuk meer op Afrika. Bedrijven regelen niks voor je en je bent dus op jezelf aangewezen... geen verblijfsvergunning dan geen werkvergunning en v.v.. Deze catch 22 is wel te doorbreken maar dan moet je wel hier en daar wat chai (letterlijk thee, maar idg geld schuiven) betalen, en plotseling gaan deuren voor je open. Er wordt hier wel ervaring van 1000 uur gevraagd. Ik ben daar met 350 begonnen bij Coastal Travel (dit bedrijf bestaat nog), maar dan tegen betaling van 500us$ per maand en kost en inwoning op een C206. Ik heb daar de tijd van mijn leven gehad, maar moest helaas na 1,5 jaar een baan in Europa gaan zoeken omdat ik met mijn salaris mijn studieschuld met geen mogelijkheid kon afbetalen. Ik vindt het nog steeds jammer dat ik zo snel weg moest maar that´s life. in Tanzania schijnt op dit moment wel naar piloten gezocht te worden, je moet er echter wel langsgaan op het sturen van cv´s wordt niet gereageerd. Er zijn bedrijven in Dar es Salaam, Zanzibar, Arusha en Mwanza.
Over het bovengenoemde Precision Air doen erg slechte verhalen de ronde, zelf typerating betalen, geen kansen op upgrading zolang je geen Mchaka (een stam uit noord Tanzania) bent.

Wat betreft het vliegen; ik heb daar voornamelijk toeristen en jagers (ja het bestaat nog) naar de Selous game reserve gevlogen. Prachtig gebied met een paar bushstrips, oppassen voor dieren (giraffen, bokjes, olifanten enz. op de baan, dus eerst een low approach). Verder veel naar Zanzibar, Ngogorongoro crater; landen op de rand van een uitgewerkte vulkaan. Geld in sportassen naar de grens met Mozambique om de cashewnoot boeren te betalen. Kortom afwisselend en avontuurlijk. De andere piloten die je ontmoet hebben meestal ook een goed verhaal te vertellen (niet van die boekhouders die je hier in Europa tegenkomt). De meesten vliegen voor kleine chartermaatschappijtjes, maar ik ben ook wel eens een hollander tegengekomen die op een C208 voor een of andere tabaksmaatschappij vloog.

Als ik jouw was zou ik het eerst in Namibia proberen enkele duitse collega´s van me hebben daar gevlogen, betaling is zeer goed en je wordt er niet aangenaaid. Is een goed land om de eerste Afrika ervaring op te doen en na de opgedane ervaring kan je vandaaruit verder met wat geld in je zak.

Maar bedenk; Africa either you hate or you love it, en dat merk je snel genoeg.

PS mijn Afrika uren hebben hier in Europa wat uren betreft niet echt geholpen, maar tijdens de sollicitatie gespreken ging het wel voor een groot gedeelte over deze tijd en het werd wel als positief ervaren dat ik zoiets gedaan had, dus wat dat betreft helpt het weer wel.

PS2 ik kom net terug van een welverdiende vakantie in Australie (geweldig land ook trouwens). Er zijn daar ook veel kleine maatschappijtjes die bv in Queensland naar Cape York vliegen en andere bushstrips aandoen. Nu schijnen er ook programma's te zijn waarmee je een visum krijgt waarmee je een jaar kan reizen en mag werken in Australie. Is het mischien mogelijk om met zo'n visum te gaan vliegen daar?

succes
 
Last edited:
Hoi,

Even off-topic maar zie dat VanFan nog leeft: VF, ik heb inmiddels mijn brevet en vlieg nu in het weekend charters op de 206! Nog wel met iemand er naast, maar komend weekend moet ik mijn check out doen zodat ik ook alleen op pad mag. Gisteren "even" in de Masai Mara wezen lunchen. Mocht je ooit nog naar Nairobi komen dan gaan we zeker even de lucht in.

Groeten vanuit Nairobi.

On topic: hier in Kenia is het krijgen van een werkvergunning vrij lastig. Er zijn wel redelijk wat UN jobs (laatst kwam ik 2 new recruits uit Trinidad tegen die hier voor de UN gaan vliegen) waarbij het wellicht makkelijker is een vergunning te krijgen. Verder is de scenery natuurlijk wel wat beter dan Nederland, kan ik me zo voorstellen! Succes.
 
Last edited:
Zo, in een keer een hoop verhalen als je de computer aanzet. Bedankt allemaal voor de inbreng. klinkt super! Afrika moet je idd wel liggen heb ik begrepen, maar ik denk dat dat niet zo'n heel groot probleem zal zijn, ga er sowieso eerst even rondkijken.

Kom een keertje langs als je in de buurt ben ;) Pakken we een biertje op het strand na een vlucht op een zandstripje en dan praten we verder, wij hebben iig vliegers nodig binnekort!

Zeker.:biertje:

Weet alleen nog niet wanneer ik er heen kan, kan nog even duren.

PS Vroeg me inderdaad al af hoe mensen die in NL een opleiding hebben gedaan hun schulden terugbetalen als ze daar gaan werken, de lonen zijn nou niet super. Daarom was ik ook van plan om het in Zuid-Afrika te doen. Enige nadeel is dan wel dat als ik terug naar Europa wil, ik alle ATPL vakjes opnieuw moet gaan doen.
 
Wat is een droombaan? op je 28e Capt 777 zijn en Amsterdam - Hong Kong vliegen tot je 65e?

Hi all,

Accoord, het begrip droombaan is rekbaar. Wat ik bij PA voor mijn kiezen kreeg was niet in alle opzichten mijn ideale droombaan, maar in veel opzichten was het dat zeker wel! Toevallig zou ik drie weken later van start gaan met mijn huidige baantje op de 737, en daarom heb ik bedankt voor de eer. Maar anders had ik het absoluut gedaan! (Ik beschikte toen nog niet over de informatie die Oboema hierboven schetst)

Gelukkig duurt het nog even tot ik met pensioen ga :cool:

Greets
 
Last edited:
Doet me beetje denken aan dat verhaal van de CFI die uur na uur, dag na dag, weekend na weekend en maand na maand door het zelefde circuit vliegt bij zn lokale vliegveldje ergens in Smalltown, Maryland die maar niet kan wachten om de volgende stap te zetten. Pistons gaan vervelen, en op 1200' vliegen is ook maar niks aan. Op een goede zag hij een twin cessna 310 op 12.000 voet overvliegen en denkt hij; "wow, nog 600 uur erbij, en ik kan eindelijk voor die cargo job solliciteren! dat is tenminste een echte baan!".

Op dat zelefde moment zit de cargo vlieger in z'n twin cessna C310 op 12.000 voet knijpers op zn oogleden aan te brengen om zn ogen open te kunnen houden. Het is inmiddels bijna nacht 6 voor hem, hij heeft zn jas en handschoenen aan daar de heat air 3 maanden geleden is opgehouden te werken, en hij begint zich af te vragen wanneer hij voor het laatst daglicht gezien heeft. Op dat moment ziet hij een B737 van SouthWest overvliegen en denkt hij; "wow! dat is een echte job! airco en FMS enzo en Hiltons in plaats van Best Westerns!" nog 3000 uur erbij, en dan kan ik eindelijk voor die baan solliciteren en zit ik ook op FL370 !

Op dat moment op FL370 vliegt de captain zelf van SouthWest 435 z'n laatste vlucht van de dag van Phoenix, AZ naar Baltimore, MD.. Hij zit met zn F/O te klagen over de laatste memo's van zn chief pilot en van ALPA daar er weer een paar voorstellen binnen zijn gekomen om het 1e jaars salaris van f/o's te reduceren en year 15 captains wat meer te gaan betalen... Capt vind het wel een ok idee, f/o vind het 10x niks. Spanning valt te snijden in de cockpit. Dan ergens hoog boven hen op FL450 ziet de captain de concorde over vliegen. "wow" denkt de captain... "dat is een echte baan! 4x per maand new york - parijs vliegen en thats it!". Nog een paar jaar PIC erbij en dan kan ik ook de concorde gaan vliegen op FL450.

Op dat moment op FL450 vliegt de concorde richting Parijs. De Capt zit steen en been te klagen dat er geruchten gaan dat de concorde binnenkort eruit moet, en dat hij dan weer naar school moet voor de 747. Hij klaagt dat hij amper meer tot 10 kan tellen, laat staan dat hij nog genoeg hersencellen over heeft om weer door systems traning heen te komen. De F/E geeft aan dat er wat problemen zijn met de motor, en de Capt geeft aan dat het hem weinig boeit. Op dat moment ziet de capt een klein wit puntje in de ruime rond zweven. Het is de space shuttle discovery. "wow" denkt de captain! "dat is een echte piloten baan!" een beetje rond zweven en 2 vluchten per 5 maanden uitvoeren. Ik ga proberen om daar binnen te komen als co-piloot in plaats van naar de 747 toe..

Op dat moment ergens in orbit krabt de shuttle commander van spaceshuttle Discovery zich eens achter de oren. Hij is nu inmiddels al 31 uur op om aan de problemen te werken van de robot arm met zijn engineers. Als ze de arm niet snel naar binnen kunnen krijgen kan dit verstrekkende gevolgen krijgen voor hun return vlucht terug naar de aarde. Hij ziet opeens een foto van zijn gezin langszweven en realiseerd zich dat hij nu al 5 weken zijn gezin niet meer gezien heeft. Opeens klopt zijn f/o hem op de schouder en wijst naar de telescoop. De commander loopt naar de telescoop toe, kijkt er door heen en ziet een C172 rondjes in het circuit vliegen in ergens in Maryland. "wow" zegt de captain! "Ik zou er mijn linker nier voor over hebben om van die vrijheid weer te kunnen genieten. Lekker een beetje op het handje in het circuit vliegen, en thuis slapen elke avond. Dat is echt vliegen!"

Moraal van mn verhaal: Ik denk dat de beste vliegbaan die je je maar kunt wensen de vliegbaan is die je nu hebt heren. Morgen kan het allemaal afgelopen zijn.

FD
 
Ontzettend mooi verhaal, Flying Dutchman.

Ook al ben ik zelf (nog) geen beroepsvlieger, echt iets om over na te denken...
 
FD, als je een keer in de buurt ben krijg je een whiskey (of prefereer je bier?) van me!

Wat een koningsverhaal.
 
Back
Top