Heej Metro, RR meldt zich! Hoe staat het leven op de good ol DC-10? Wanneer komen jullie weer een keertje langs op Accra?
Tja het vliegen in Afrika. Een zeer interessante ervaring. Zoals Metro al zei ben ik begonnen op een C206, lucht fotografie in Nigeria en Ghana. Ook safari vluchten in het noorden in Ghana. Altijd leuk om antilopes te tellen uit de lucht.
Maar na een x aantal uren had ik het wel een beetje gezien op de Cessna (hoop technische problemen) en ben ik begonnen voor een regionale maatschappij hierzo.
Daar vlieg ik nu voor een paar maanden op de Let410 en de Saab340 Turboprop. Het vliegen zelf is vreselijk leuk. Vooral om ik dual ge-rated ben op twee kisten en die ook idd om de dag vlieg. De Let mag dan ''klein'' zijn, goed te vergelijken met de B1900. Maar je vliegt er wel mee op zandstrips en kleine gravel veldjes. Geen Autopilot of die andere luxe artikelen, Gewoon weer op de hand over de jungle vliegen. Waar maak je dat nou mee?!
En dan aan de andere kant is er de Saab, gewoon een ''normale'' commutor kist met alles er op en er aan, het is gewoon het kleine broertje van de Fokker 50! Daar vliegen we hier op binnelandse bestemmingen. Je vliegt een hoop, een hoop landingen (niet gek met maar 30 minuten vlieg tijd zo nu en dan) en je maakt dingen mee die je niet op EHAM meemaakt; go around in moeten vanwege een kudde olifanten op de baan, tijdens de winter de Harmattan mee maken; minder dan 1 km zicht dankzij het enorme hoeveelheid Sahara zand in de lucht. Stroom uitval op de velden, zelf je kist voltanken met JetA1 uit grote drums midden in de savanne (minder leuk als het om 1000 pound fuel gaat.... LANG!) met pasagiers die ongelduldig staan te wachten. Tussen de bergen en verlaten mijn torens vliegen om een visuele approach te maken voor een 900 meter baantje. Goud vervoeren! Medische Evacuaties van (meestal) toeristen. Maar dan ook meest schitterende uitzichten buiten de cockpit omdat je vlakbij de ITCZ vliegt.
Op Accra komen ook een hoop leuke kisten, van blended winglet uitgeruste 757's van de UN. Dash 7's. Cargo en Pax 727. Antanov 124 dagelijks. Iluyshins, Lockheed L1011, Let, Twin Otters, F27 en F28! DC-9, DC10, Yunshuji Y-12, 737-200 en 747SP, Antonov An-12, Embrear 110, Boeing 707, DC-8 en ga maar door
.
Jammer dat er tegenover het vliegen vrij weinig staat. Het leven in Afrika is apart. Het gaat er totaal ander aan toe dan in Europa, een compleet andere werk mentaliteit bestaat er hier en het gaat niet altijd soepel met bv Operations. Voor sommigen mensen is het leven hierzo heerlijk, het gaat er erg rustig aan toe, niemand heeft haast en het gaat allemaal op een slakkegangetje. Beetje jammer als je voor een airline werkt dat met een vast schema werkt! Hahaha. Verder lever je wat in qua comfort. Licht valt vaak uit hierzo, slechte auto's en wegen. Enorm veel verkeer en files. Lekker heet op dit moment, 37 graden dus zweet me kapot
. Het zijn de Nederlandse gemakken, ook famillie en vrienden, die je wel mist na een tijdje, maar gelukkig maakt het vliegen een hoop goed. Desalnietemin ga ik wel hierna voor een baan in Europa, niet alleen omdat het de rekeningen niet echt betaald raken(vliegopleiding die nog moet worden afbetaald) maar ook omdat ik heel erg graag op een Fokker 50 naar LYC, of met een 737-800 naar EHAM wil vliegen! Het heeft allemaal zo zijn voor en nadelen en die moet je hierzo tegen elkaar afwegen.
Dus in het algemeen is het een leuke ervaring. Ziet hier momenteel goed, heb erg leuke collega's, hoop diversiteit ook. Gezagvoerders uit de USA, Italie, Ghana, Zuid Afrikanen, Nigerianen en Britten (+ 1 Nederlander
) Het is zeker anders dan voor AirBerlin vliegen op de Airbus. Of bij Ryanair, VLM of Air France, allemaal super bedrijven waar je een schitterende baan hebt. Maar ik zie dit als een snelle en unieke start voor mn carriere (ongeveer 6-700 uur per jaar vliegen) en achteraf zal het het wel waard zijn, maar zoals VanFan al zijn is het een flinke culturele aanpassing en niet voor iedereen weggelegd. Kan je die aanpassing maken dan is vliegen in Afrika, vooral Ghana, een One of A Kind experience!
Kom een keertje langs als je in de buurt ben
Pakken we een biertje op het strand na een vlucht op een zandstripje en dan praten we verder, wij hebben iig vliegers nodig binnekort!