vragen vlieg scholen naar je solicitaties bij andere scholen

Vliegenier737

New member
hallo

ik zou later graag aan KLS studeren maar zou ik bijvoorbeeld eerst bij stella ofzo aan de selectieprocedures meedoen om het reilen en zeilen van de selecties te leren kennen en dus zo een grotere kans te maken om bij de KLS aan opleiding te beginnen of is dat helemaal niet toegestaan een soort van valse selectieprocedure participatie mee te doen voor ervaring en meer kans te maken bij een school waar je graag zou meedoen?

sorry voor deze domme vraag maar dit is mijn laatste bericht op dit forum :)

proost :biertje:
 
Je kunt het allemaal doen, maar het kost je zo'n 1000 euro per school. Moet overigens wel zeggen dat ik het bijzonder vind om een vraag te posten en daarbij te vermelden dat het je laatste bericht op dit forum gaat zijn....maar goed
 
Ik denk dat je met een sollicitatietraining bij Schellinger a la € 300,- meer op schiet aangezien die je voorbereid voor een specieke school. Verder heeft Stella een totaal andere selectieprocedure dan de KLS en lijkt me het ''leereffect'' bij zo'n selectie niet erg groot aangezien je meestal geen direkte feedback krijgt.

Verder vind ik de vraag an sich niet dom, maar het idee om onder valse voorwenselen selectie bij een school te doen wel enigzins achterbaks.
 
Daarnaast is het misschien handig je eerst wat beter te orienteren (zeker gezien je vorige postings). Je bent 15 en moet nog ongeveer 2 jaar wachten voordat je je uberhaupt kan aanmelden bij een selectie. Lees wat boeken over selecties of ga , zoals RTO als zei, naar schellinger sollicitatie trainingen..
 
Ja dit is mijn laatste post omdat ik al mijn vragen makkelijk in de kennisbank e.d. kan terugvinden en ik dus niet onnodig jullie tijd wil verprutsen

Dus in feite kan ik eerst aan de selectieproeven meedoen bij andere scholen en daarna bij de KLS zonder dat ze erachter komen ?
 
Ja, dat kan. Zolang jij ze het niet vertelt, komen ze er niet achter.
Of het nuttig en verstandig is, is een tweede natuurlijk.
 
Dag Vliegenier737,

Ja tuurlijk kan dat!
Maar zoals RTO al aangeeft, hanteert iedere school vaak haar eigen selectie.
Zo heeft de KLS het GVSS, de NLS de NASS en EPST de COMPASS. Om maar wat voorbeelden te noemen. Als jij een beetje doorhebt hoe de ene selectieprocedure gaat, betekent dat niet dat je automatisch ook weet hoe een andere selectieprocedure gaat.
Zoals al eerder vermeld, is een training bij Schellinger dan een betere optie. Je leert daar veel meer van, omdat hier wordt gefocussed op een bepaalde opleiding en daar directe feedback over krijgt.
Bovendien moet je rekening houden met het feit dat vliegscholen ook in jou investeren als jij selectie doet. Soms moeten er dan contracten worden ondertekend, dat als jij de selectie succesvol afsluit en vervolgens niet wenst deel te nemen aan de opleiding, dat jij opdraait voor de volledige selectiekosten.
Mede door het feit dat zij ook in jou investeren, is het gewoon een beetje achterbakse methode zoals jij die voorlegt. Maar dat vind ik persoonlijk.
Mijn advies zou zijn: Lees eens wat goede luchtvaartgerelateerde boeken, doe evt. een sollicitatietraining als je je daar beter bij voelt en ga gewoon als eerste de selectie doen bij een school waar je graag je opleiding wil volgen.

Succes ermee!
 
Om dit soort dingen te voorkomen laat Stella je trouwens een verklaring tekenen dat áls je de selectie haalt, maar je besluit om niet bij Stella (lees: ergens anders) de opleiding te volgen je de volledige gemaakte kosten terug moet betalen. Dat houdt in, niet de E 150,- die je normaal betaalt maar E 600,-. Óf ze je er ook aan houden weet ik niet. Of andere scholen ook een soortgelijke regeling hebben ook niet. Maar ik denk dat je je tijd beter kunt besteden dan de verschillende selecties af te gaan. Daarnaast weet ik niet hoe het met jou zit, maar ik heb geen puf voor drie of vier (zinloze) selecties. Daarnaast zou ik me erg ongemakkelijk voelen bij de organisatie die ik "gebruik".
 
Zoals eerder ook voorbij gekomen, lijkt het mij veel handiger om inderdaad zo'n training te doen bij Schellinger.

Ik zelf heb ook zo'n training gevolgd, vooral ter voorbereiding op mijn COVA (ik heb PO1 en PO2 al gehaald) en ik heb hier ontzettend veel aan gehad.

Ik heb een deel van de training gevolgd, voor E 200,- en het was het meer dan waard.

Ik heb veel geleerd over mezelf en over zo'n gesprek. Het 'leereffect' was voor mij dus groot! Een vriend heeft een hele cursus gevolgd, ook bij Schellinger en hij vond de informatie over PO1 en PO2 ook érg goed. Dus ik denk dat je bij een instantie als Schellinger veel beter af bent, dan dat je een 'schijn-selectie-test' doet bij een school als Stella. En dan buiten beschouwing gelaten dat de selecties vaak (heel) wat verschillen per vliegschool.
 
Ik deed ook eerst de selectie bij sttela en haalde het niet.maar dan deed ik het bij nls en haalde het wel. Tijdens interview vroegen ze: wat ga je doen als je niet wordt aangenomen? Mijn antwoord was: dan probeer ik het bij een andere school.
 
Back
Top