FR: Programma tijdens intro at EMA

joostenf

New member
Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om uit ervaring te posten wat een new hired cadet allemaal te wachten staat tijdens het 6 daages introductie weekje in EMA?

Ik moet er 14 januari heen...

Ben erg beniewd en het duurt w.s. nog even voordat ik het van FR zelf ga horen ;)
 
1: introductie, uitleg over en krijgen van training files.

2/3: CRM, MCC theory review, human errors etc, video's en een group assessment.

4/5/6: Zwembad, fire training en slide jumping etc. Dangerous goods examen en SEP (Safety and Emergency Procedures).

Ik geloof dat het Irish Airlaw examen er uit is agv Jar-OPS


Ik wacht op mensen die bij een ander bedrijf werken maar een kennis hebben die een keer iemand van Ryanair in de kroeg heeft gesproken, die nu gaat vertellen dat het bovenstaande niet klopt.

De SEP manual is 800 pagina's en als je die al ergens te pakken kan krijgen en eens een keer doorleest, kan dat geen kwaad.

De cabin crew moet overigens elke dag, voor de vlucht, in de crewroom, een klein SEP examen afleggen om te bewijzen dat ze perfect op de hoogte zijn, net als de vliegers die in de cockpit voor de eerste vlucht van elke vlieger (dus twee keer per dag) de aborted takeoff en de engine failure at V1 procedure oefenen. Doet men dat bij andere bedrijven ook?
 
net als de vliegers die in de cockpit voor de eerste vlucht van elke vlieger (dus twee keer per dag) de aborted takeoff en de engine failure at V1 procedure oefenen. Doet men dat bij andere bedrijven ook?

Ja hoor, dat doen we bij KLC ook. Alleen niet op F50 als het te warm wordt buiten ivm N-1climb performance...
 
Last edited:
Nee, we doen ook een normale TO briefing. SID, performance, config, terrain, emergency turn en het plan voor als het verkeerd gaat etc. The ususal.
Wat we apart doen voor de eerste takeoff van beide vliegers (dus twee keer per dag) is een 'touch drill' waarbij je beide de acties oefent voor zowel een RTO en een evacuatie, als een N-1 op V1, met alle memory items die erbij horen en hoe je hem gaat vliegen etc tot flaps up.
 
zo extreem doen wij het niet,
elke T/O een Touch drill van de capt. net voor de lineup.

heb de briefing van RYR helemaal uitgeschreven gezien en voor mij komt er geen eind aan.
maar zoals altijd ieder bedrijf heeft zo zn dingetjes.
 
Wat we apart doen voor de eerste takeoff van beide vliegers (dus twee keer per dag) is een 'touch drill' waarbij je beide de acties oefent voor zowel een RTO en een evacuatie, als een N-1 op V1, met alle memory items die erbij horen en hoe je hem gaat vliegen etc tot flaps up.

Waarschijnlijk staat dit allemaal leuk in de SOP's, dat je deze briefing/review moet geven. Ik wed dat 85% van de Capitano's met een 'standard brief/drill' genoegen nemen:biertje:
 
Nee, dat doen ze niet. We hebben een enorm strakke compliance met de SOP en een erg goeie standardisatie. Een van de dingen waar we erg trots op zijn. Het is verplicht de voicerecorder aan te hebben tijdens turnarounds en voor de eerste briefing van de dag omdat het een legal requirement is die briefing op tape te hebben voor als het fout gaat. Geen briefing gaan doen omdat je daar te lui voor bent is dus geen slimme zet en bovendien doe je dan je werk niet naar behoren.
Het zal best wel eens voorkomen, heb het zelf ook meegemaakt, maar het is niet gebruikelijk het niet te doen.
 
lijstje maken lijkt me prima!!
Weten jullie je CAE datum al ??


P.s Overload heeft vast wel wat materiaal voor ons;)??
 
Is toch al genoeg over geschreven? En je moet er natuurlijk ook wat voor doen
 
Stuur me anders even een pm met je msn ofzo?
Accomodatie heb ik al geregeld.
Maar ben wel benieuwd naar eromheen...
Ik heb gehoord dat er op zaterdag geen vlucht terug gaat.
Maar er is ook een optie om via Stansted terug te gaan d.m.v een huur auto.
Of nog een dag blijven en het nachtleven in gaan!!:p
 
Huurauto kost plusminus 65 pond voor 2 dagen vanuit STN...als je nou met zn 3-en of 4-en bent weegt dat op tegen vliegen....200 km, 2 uur rijden dus....(M11, A14 richting Kettering, M1 naar EMA....wel links rijden...) tis maar een ideetje
 
Back
Top