Ergebnis....en nu?

Flying Finn

New member
Kan iemand mij vertellen wat dit precies voor praktische gevolgen heeft voor onze toekomst, zowel voor seniore FO's als wij, die relatief kort geleden begonnen zijn?

Ik ben helaas niet zo snel van begrip wat betreft Konzern-Politik, VTV KTK MTV enz. :traantjes:

Van hetgeen ik wel heb begrepen van P's post op het VC forum ben ik niet al te erg onder de indruk moet ik zeggen. :niet_bli:

Maar ik blijf een onwetende naievert wat dat betreft, dus opheldering is gewaardeerd!

Met vriendelijke groeten en vlieg ze,

FF
 
- 4 zusätzliche Off-Tage/Jahr

- Mindestens 10 Off/Monat; Ausnahme: maximal 2 mal im Jahr 9 Off/Monat
--> firma heeft dus weer een achterdeurtje en samen met het fijne rekenwerk in teilzeitmaanden, worden we hier waarschijnlijk niet veel wijzer van

- Mindestens 64 Off/Halbjahr

- Rückkaufsrecht der Firma von 4 Off-Tagen im Jahr 2008 (nur da), bei unterbesetzten Berufsgruppen --> FO's dus zowiezo

Der Tag kostet die Firma dann 1/15tel eines Monatsgehaltes (also 200%)

- Procceedings: reine An/Abreisezeit wird zu 50% vergütet,
--> geld alleen voor proceedings in een kette (voor en na een kette is als altijd in eigen tijd.
dit gaat dus leiden to meer Standby dagen waarin wel weer een uitzondering gemaakt gaat worden en oja wachttijd tot check in word ook niet betaald...

- Geen 6-Tages-Ketten mehr,
- 24 Event-Off, (i.p.v. beton off)
- Layover-Tage können nicht mehr als Off angerechnet werden.

- Dienstreisemodalitäten analog der Passage,
--> freie Wahl des Procceeding-Mittels / en waarschijnlijk weer bussines mee.

tsja of het wat brengt ...

(voor mij) het belangrijkste... kom je op de senioriteitslijst en kun je wisselen zonder arbitur, en waar is de F*cking 50% senioriteit o.i.d. !!! zo sta je weer achter alle 22 jarige jochies uit bremen!!!!
 
En ze zijn er nog trots op ook.
Alleen het feit dat die deadheads en dat wachten nog steeds in je vrije tijd gebeurt vind ik al een reden om dit NIET te accepteren.Zijn ze nou helemaal belazerd?

Ze kunnen me rug op met die sen.lijst , daar muizen ze bij LH toch wel van onder op een of andere manier.
 
Last edited:
King Patrick

King Patrick

No pain, No gain was het toch?

Centrale vraag is alleen wie de pain hep en wie de gain.

Hatsiemikkie, verteld me net een Sloveense collega dat Adria Airways de EMB license voor maintenance heeft gekocht. Op zich niets mis mee, ware het niet dat Adria door M aus Ö overgenomen gaat worden.

My sincerest prayers are with you gentlemen.

S.
 
Sja...dat KTV senioriteitenlijst gebeuren klinkt goed, maar is denk ik alleen interessant voor de nieuwelingen. Lijkt me dat je daar als 'oudere FO' toch wel verarscht wordt.... De rest van het verhaal vond ik ook niet bepaald impressive.

Hoe zit 't btw met salaris? Daar lees ik helemaal niks over...
 
Salaris is een kwestie voor de nieuwe VTV : Vergütungs-Tarifvertrag, het woord zegt het eigenlijk al een beetje;)
Dit is een ontwerp voor de MTV , Manteltarifvertrag en is het best te vergelijken met de ouderwetse C.A.O in NL.

Maar afwijzen moeten we dit sowieso..Lijst of geen lijst.
 
Hey Chris, ahem Jaap,

ik denk dat behalve die onbetaalde k.t wachtijd niet meer mogelijk was.
Senioriteitslijst, ze kunnen m'n rug op, maar als er een mogelijkheid komt, deze overeenkomst te koppelen aan het waarmaken van de beloftes, dan is het wel een stap in de juiste richting.
Maar alleen dan, anders worden we weer voor de zoveelste keer in de maling genomen.
En dan is de ondergang van CLH een feit.
Maarja, aan de andere kant,...achteraan aan de lijst, doet niemand pijn, behalve de jongens die nu op school zitten in Bremen, dus passage heeft er helemaal geen nadeel van. Alleen voordelen, onze CPT-plaatsen komen nu allemaal beschikbaar voor hen. :(
Maar, misschien gaan ze de leerlingen van dit moment allemaal nog volgende week op de 30e alvast op de lijst zetten,.... ;)
Wie weet...:1855::1855:
 
Waarmaken van de beloftes?Zoals bij de 900-er deal:biertje:
Mij bekruipt eigenlijk altijd het gevoel dat we in de zeik genomen worden door die lui van de GF/TK en noem ze maar op..
Fuk , bedenk net: als verdi.erd mag je heulemaal niks zeggen...op het Dzjerman forum ook al nie...
 
Last edited:
Alleen voordelen, onze CPT-plaatsen komen nu allemaal beschikbaar voor hen.

Volgens mij niet. Dan zouden onze lijsten integreert moeten worden wat niet het geval is. Wij komen alleen onder aan hun lijst te hangen.. niet v.v.
Als de EMB uiteindelijk bij ons komt (en die kans schat ik echt groter in dan dat hij bij de LH komt) begint het spel weer opnieuw..... behalve dat wij dan al op hun lijst staan, maar zij niet bij ons. Dat betekent dat we dan kunnen praten over een deal waarbij KA van LH op 'onze' EMB kunnen vliegen en wij wellicht versneld bij hun. Want dat is dan een toestel wat dan gewoon binnen de CLH zit en onder onze sen.lijst valt.
Hoewel het MTV pakket magertjes is denk ik dat we dit maar ff moeten accepteren. Dit aanbod komt namelijk nooit meer terug in deze form.....
 
Denk ik ook...

@Barberpole: zoals jij schrijft heb ik het ook bedoeld. Maar als de EMB en ook de CRJ1000 komt moeten we idd opnieuw onderhandelen. Want ik vind dat we wel recht hebben op die CPT-plaatsen omdat we nu onderaan de lijst geplaatst worden (in tegenstelling tot Germanwings).

Het interesse van de LH-GF is (waarom men ons nu wel op de senioriteitslijst laat), dat ze op dit moment maar mondjesmaat FO's van ons kunnen krijgen. Niet voldoende voor de gigantische vraag van dit moment. Ik hoor van jongens die uit de 320-rating gerukt worden, en direkt op de 340 moeten. Als we op de lijst staan, kunnen ze naarmate we weer voldoende nieuw personeel krijgen, de ervaren FO's allemaal op de lange afstand 'dwingen'. Tenslotte hebben we bijna allemaal meer dan voldoende uren en ervaring. En als SFO verdien je al gauw meer dan de baas bij ons. (ook wil ik eigenlijk helemaal niet longrange vliegen, jetlag....bahbahbah....) Daarbij komt nog dat de meter vanaf 01 dec al begint te lopen, wat ook niet per se slecht is.

Bovendien ivm werkplaats-zekerheid sta ik liever wel op die lijst dan niet.

Conclusie: ikzelf met mijn persoonlijke levensplanning heb er helemaal niks aan deze nieuwe CAO, maar op zich is het een stap in de juiste richting. Helaas wel een behoorlijk kleine. Want ik denk wat ze nu 'behaald' hebben, heeft de GF toch al moeten aanbieden om überhaupt nieuwe FO's te krijgen en CLH in de lucht te houden.
 
Ik vrees ook dat het nu het kiezen is uit 2 kwaaien!

1. Als we ablehnen, stapt de TK op (okay, is eigenlijk wel lekker eerlijk gezegd) maar moet er een nieuwe TK gekozen worden, moet er opnieuw verhandeld worden etc. Dus...ik schat dus dat er DAN pas een nieuwe abschluss gaat komen tegn de tijd dat de Embrear al lang en breed bij Passage vliegt...Clh trekt dan "der Arschkarte"! ("de reetkaart", vertaald voor niet-duits sprekende lezers)
We krijgen misschien dan een betere mtv maar wat levert het ons verder op?? Volgens mij niets!

2. Het doet pijn om te zeggen, maar als ik kijk wat "der neue Abschluss" voor ons betekent NU, is het een stap vooruit tov wat we hadden! Maw, als wij op de lijst staan, zal de 70-sitzer regelung geen excuus meer kunnen zijn om ons die bak (embrear) NIET te laten vliegen.

3. Nu we op die lijst staan, is de KTK verplicht om voor ons ook de VTV te gaan verhandelen. Aangezien clh nu in de ktv zit, kunen wij theoretisch ook(jajaja, ik zeg toch ook: THEORETISCH!) de A380 vliegen. Maw, voor de KTK is het nu erg belangrijk dat er voor ons ook een KTV würdige VTV gaat komen. Ze zullen nu dus voor ons een betere vtv MOETEN verhandelen!

Okay, ik denk dat het effe door de zure appel heen bijten is, maar ik denk echt dat we effe onze ego´s moeten laten varen en een beetje rationeel moeten gaan denken (okay, is ook niet mijn beste eigenschap, maar ik kies voor de zure appel)!

Cheers!
 
Last edited:
Slambam, volgens mij is je punt 3 nog niet waar.. we staan enkel op de lijst maar zijn nog geen KTV. We kunnen ook nog niet wisselen binnen de KTV voordat daarvoor de regels zijn opgemaakt. We zijn gewoon nog CLH en staan allemaal op de LH lijst wat voor de rest nog geen inhoud heeft. Pas als CLH wordt opgenomen in de KTV wordt dit anders.

Onze VTV wordt gewoon nog door 'onze' TK verhandeld.
 
Barberpole, ivm je eerste post.

Ik heb nog ff niet begrepen waarom CPT-plaatsen bij CLH voor CLH'ers zouden zijn?

Ten eerste, er zijn geen, en komen ook geen CPT-plaatsen, aangezien onze vloot wordt gereduceerd (met of zonder EMB, dat maakt niet uit. Zonder EMB sneller als met, dat dan weer wel).
Daarnaast hebben we al 30 CPT's te veel. (Of meer, afhankelijk van wie er rekent)

Ten tweede, het heeft de KTK er nog nooit van afgehouden (met danwel zonder Sen.Lijst, bij ons danwel bij LH) om onze CPT's plaatsen (Die we, bekenderwijze, al helemaal niet hadden bij eintritt van de CRJ900) aan Meijers te geven. (Jaja, de 900'er komt... 30 extra captains voor CLH, 30 voor Meijers. Die 30 van meijers zijn er al een tijdje, waar blijven nu die 30 van ons??)

Desalniettemin denk ik dat het inderdaad "het beste" is dat we kunnen bereiken, onder de gegeven omstandigheden.
 
Goedendag vanuit LFT te BRE,

Hoop halve waarheden hier! Niks leute uit de 320 direkt naar de 340. Negatieve sen voor een zwang is ook opgeheven. Voor dit jaar is het positieve sen. Voor 2008 wordt onderhandeld. Men wil ook de dezentralen zwangen (graag aub).
EMB gaat dus eeeeecht niet naar CLH. Wordt nou toch eens wakker!!!!!!
CLH aan de sen-lijst. Wat houdt dat formeel in? Recht op TVWEFÖ! Maar CRJ is geen einstiegsmuster, dus direkt naar de langstrecke kun je shaken. Daarnaast als er een plekje vrij komt voor een Wechsel (mbt TVWEFÖ) moet je nog altijd aan de formele eisen voldoen. Jawel, uren enzo. Dus het is nog een wassen neus, lege huls dit ´aanplakken´ aan de senlijst. Het gaat om de bedingungen daarbij. Übergangsversorgung, de wissel zelf etc etc. Heel slim om dat nu dus niet verhandeld te hebben. KTK heeft zo nog altijd alle opties open voor de toekomst. En jullie (bleeeeh) krijgen de pistool op de borst mbt het ablehnen of aannemen van deze deal.
Ik zou de deal desondanks toch aannemen. Je huidige MTV wordt er wel degelijk beter van. En daar gaat het om. Dat ze het verknupfen met de senlijst is weer een naaiaktie.

groetjes
 
Variatie, we blijven nog twee verschillende bedrijven.. LH en CLH. In tegenstelling tot Robin denk ik dat die EMB bij CLH wordt geplaatst. Afgezien van het feit dat er daardoor geen extra stoelen rechts bijkomen doordat er waarschijnlijk evenveel verdwijnen richting EW en Air Dolomiti houdt dit dan concreet voor ons in dat dit type bezet gaat worden vanuit onze lijst. Wanneer de KTK die plaatsten dan graag wil gebruiken voor hun lijst, waar wij dan ook al op staan, kan dat alleen als er onderhandeld wordt met onze TK.
 
Als ik je goed begrijp, gaat het erom dus om, dat onze cpt's dan dus "automatisch" cpt op de EMB gaan worden (als ie naar ons komt), ipv als co bij meijers moeten gaan rondhangen, omdat we een eigen lijst hebben.

Daar schieten jij en ik dan dus niets mee op? Zelfde stoel, zelfde salaris, alleen een cockpit die minder lawaai maakt.
En nog steeds (of eigenlijk opnieuw) 8 tot 14 jaar wachten op een upgrade.
 
"Ergebnis...en nu?"

"Ergebnis...en nu?"

Ja, wat "en nu ?"

ABLEHNEN!!!

is 1 grote grap die nieuwe mtv

en voor diegenen die het nog niet kapieren; NEE we komen niet in de ktv.

76% moet tegenstemmen, maak je zuurbetaalde geld waar!

groet John
 
Hey Rob,

over de EMB is het laatste woord nog niet gesproken.
Als het aan M. uit Oostenrijk lag, vloog deze kist weldegelijk bij CLH.
Hij maakt op dit moment aan alle kanten ruzie met de KTK.
(1) Germanwings fuseren met TUIfly en Eurowings, => minderheitsbeteiligung = WEG KTV!!!
(2) Cargo en DHL gaan samen een bedrijf vormen, en ik heb nog nergens vernomen dat er KTV-piloten op gaan vliegen. CARGO krimpt, het nieuwe bedrijf groeit.....
(3) CONDOR is al verkocht en wordt 'abgewickelt'.....

Do I have to tell you more???

Als ik de KTK was, zou ik weldegelijk kijken om CLH in het bootje te krijgen, anders gaat die M misschien nog helemaal iets anders doen. En als die kisten ergens in het buitenland staan (omdat hij ze niet voor zijn condities in het binnenland mag laten vliegen), dan heeft er niemand meer van LH grip op.
(ADRIA heeft inmiddels net als LOT een SWISS ook een EMB-rating!)

Zodoende het blijft spannend.....
 
Back
Top