Wanneer staat kleine luchtvaart de grote in de weg?

Putty

New member
Onder forum algemeen wordt gerept over de druk waaronder de luchtvaart saat. Er wordt verwezen naar een artikel met ondermeer uitspraken van de directeur van EHLE.
Ik weet niet wie de volgende geciteerde uitspraak deed, maar ik dacht laat ik eens kijken of ik hier de 'waarheid' te weten kan komen.

Citaat:

Vliegeniers van de kleine luchtvaart beleven veel plezier aan hun sport maar deze tak van vliegerij stelt economisch weinig voor. En kan soms vluchten met grotere vliegtuigen in de weg staan.

Einde citaat.

Dus: Wanneer staat kleine luchtvaart de grote in de weg?

De kleine luchtvaart stelt economisch maar weinig voor, aldus het artikel.
Wat is jullie mening hierover? Zelf ben ik van mening dat er zonder kleine luchtvaart geen grote luchtvaart kan ontstaan of bestaan. Denk maar aan de start van de praktijk opleiding. Dus het is ook van wezenlijk economisch belang.
 
Oneens. Immers, vliegtuigbouwers, onderhoudstechnici, restaurants, enz spinnen garen bij general aviation. Van Nuys, CA zorgt voor 10000 banen.

Ik zou deze mijnheer willen adviseren eens naar de film One Six Right te kijken, die gaat daarover.
 
Sommige mensen hebben het blijkbaar nog niet helemeel begrepen; luchtvaart begint altijd klein.
EHLE ook, sterker nog, het is nog steeds een klein veld. Het enige wat daar al enorm groot geworden is is het zelfbeeld van bepaalde personen.

In hun optiek moet er zo snel mogelijk een zo groot mogelijk vliegveld komen met minstens 4 miljoen passagiers per jaar. Uiteraard passen in die plannen geen kleine vliegtuigen, die zouden alleen maar storend werken in de afhandeling van de inmense stroom glimmende 737's, afgeladen met betalende passagiers............

Zou het niet verstandiger zijn om de lat eens een paar kilometer lager te leggen en te streven naar een rustiger (werkelijke)groei, waar wat minder als een soort Don Quichot allerlei streefcijfers nagejaagt worden, maar waar bijvoorbeeld verbetering van de dienstverlening, openingstijden, landingsgelden etc. aandacht krijgen?

Zet de ILS eens aan, kan er ook bij minder zicht geland worden.
Openingstijden tot 23:00 uur helpt ook om meer mensen op je veld te krijgen.

De kleine luchtvaart is bij een dergelijke rustige en realitische groei uitstekend te kombineren met grotere vliegtuigen.
De kleine luchtvaart staat de grote dus alleen in de weg in de grote hoofden van beleidsmakers met kleine, bekrompen hersentjes.
 
Kleine luchtvaart staat de grote meestal niet in de weg.
Het enigste is dat (heb ik al een paar keer megemaakt) er mensen vanuit de kleine luchtvaart niet goed opletten en zonder contact een ctr in vliegen en rustig door final knallen zoder het te merken. Of rustig door de ctr fladderen en een tcas warning / ra veroorzaken.
Beide heb ik megemaakt en dat kost onnodig geld. Dus op zulke momenten staat de kleine de grote in de weg.
Verder niet.

Opleidingen buiten beschouwing gelaten voed de kleine de grote niet.
Echter is de kleine luchtvaart gewoon nodig. Kijk naar hoeveel plezier de kleine luchtvaart de mensen geeft. Zowel gemotoriseerd als ongemotoriseerd.

Zeker op zulke velden als EHLE moeten grote en kleine luchtvaart hand in hand gaan!
 
Zullen we de mensen die met hun auto voor het plezier een rondje gaan rijden dan ook maar verbieden? Die rijden immers de vrachtwagens die veel geld opleveren ook in de weg.
Altijd die discussie, grote luchtvaart vs kleine luchtvaart. Laat het lekker naast elkaar bestaan!
 
Economisch belang ! Waarom...economisch belang???
Wat kan mij als vlieger het economisch belang schelen.
Ik vlieg samen met mijn mede-vliegers vooral omdat wij van het vliegen houden !
Dat moet ook wel, want anders betalen we absoluut die dure rekeningen niet om te mogen vliegen.
Maar aan iemand die alleen maar geinteresseerd is in het economisch belang, kan je dit niet uitleggen.
Bij die mensen stroomt een ander soort bloed door de aderen en het is daarom zo jammer, dat juist dit soort mensen in vele opzichten de touwtjes in handen hebben. Juist in die sectoren die in hun opinie van weinig economisch belang lijken te zijn,

Met hartelijke groet :biertje:
 
Dash8, helemaal mee eens. Dan verbieden we meteen de pleziervaart, dan is die de beroepsvaart ook niet meer tot last!
 
Klopt, kleine luchtvaart is ontzettend leuk! Maar het heeft in Nederland heel weinig economische betekenis, er zijn maar een paar mensen die er geld aan verdienen, en dat zijn zeker niet de vliegers in de GA!
 
Bron: luchtvaartnieuws.nl

'Regering ontbeert visie over luchthavens en stopt vliegtax in staatskas'

22-11-2007

NOORDWIJK - De Nederlandse regering mist visie als het gaat om de Nederlandse kleine luchthavens. Dat vindt de directeur-generaal Transport en Luchtvaart van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Jacqueline Tammenoms Bakker. Ook verwacht ze dat de vliegtax, die in 2008 wordt ingevoerd, volledig in de staatskas verdwijnt en niet ten goede komt aan het milieu.

Tammenoms Bakker verwijst naar een voorbeeld op de Britse markt waar dezelfde heffing plaatsvindt die uiteindelijk is verworden tot een staatstax. Zij verwacht dat het zelfde scenario voor Nederland zal gelden. De spreekster deed haar uitspraak tijdens het jaarlijkse symposium ‘De Nederlandse Luchtvaartagenda’ van de Dutch Aviation Group, die zij dit jaar opende in het Palace Hotel in Noordwijk

Nederlandse luchthavens
“Het ontbreekt de Nederlandse regering aan visie over het gebruik van de kleinere luchthavens zoals Lelystad, Rotterdam, Eindhoven, Maastricht, Eelde en Twente” meldt Tammenoms Bakker. De regering heeft nog geen standpunt ingenomen over hoe bijvoorbeeld Lelystad de overflow van Schiphol over moet of kan nemen en wat hiervan de consequenties zijn. Volgens Tammenoms Bakker dringt inmiddels ook de Tweede Kamer aan op een visie van het rijk op Schiphol in samenhang met de kleine luchthavens.

“Het is eigenlijk vreemd dat zo een visie er nu nog niet ligt, gegeven de schaarse ruimte voor groei die we in Nederland hebben”. Ondanks dat de overheid haar houding aan het veranderen is tegenover de kleine luchthavens tempert Tammenoms Bakker de verwachtingen, aangezien de Europese Commissie uiterst kritisch is als het gaat om mogelijk discriminatoire maatregelen.

“Het is vooral de markt zelf – en dan bedoel ik de luchthavenexploitanten van de Nederlandse luchthavens die vaak ook dezelfde aandeelhouder hebben - die aan zet is om de schaarse capaciteit goed te benutten”, vindt Tammenoms Bakker.

Single European Sky
Tammenoms Bakker meldde in haar presentatie verder dat luchtvaartmaatschappijen en consumenten 3 miljard per jaar te veel betalen aan routes en de kosten van luchtverkeersleiding dan het geval zou zijn bij een zogenaamde Single European Sky. Deze kosten komen voort uit de grote hoeveelheid verschillende nationaal georiënteerde routes en navigatiediensten. Daarnaast is volgens haar de uitstoot van CO2 door vliegtuigen tien procent hoger dan het geval zou zijn in geval van de Single European Sky.

Een gezamenlijk onderzoek, in het eerste halfjaar van 2007, van Verkeer en Waterstaat, Defensie en de Luchtverkeersleiding Nederland geeft weer dat intensieve samenwerking op luchtruimgebied tussen de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Frankrijk essentieel is voor de concurrentiepositie van Schiphol. Samenwerking vergroot de toegankelijkheid en drukt de kosten aanzienlijk.

Van onze verslaggever
 
Last edited:
Onder forum algemeen wordt gerept over de druk waaronder de luchtvaart saat. Er wordt verwezen naar een artikel met ondermeer uitspraken van de directeur van EHLE.
Ik weet niet wie de volgende geciteerde uitspraak deed, maar ik dacht laat ik eens kijken of ik hier de 'waarheid' te weten kan komen.

Citaat:

Vliegeniers van de kleine luchtvaart beleven veel plezier aan hun sport maar deze tak van vliegerij stelt economisch weinig voor. En kan soms vluchten met grotere vliegtuigen in de weg staan.

Einde citaat.

Dus: Wanneer staat kleine luchtvaart de grote in de weg?

De kleine luchtvaart stelt economisch maar weinig voor, aldus het artikel.
Wat is jullie mening hierover? Zelf ben ik van mening dat er zonder kleine luchtvaart geen grote luchtvaart kan ontstaan of bestaan. Denk maar aan de start van de praktijk opleiding. Dus het is ook van wezenlijk economisch belang.


Dat hebben we g*dverdoemme aan die kortzichtige linkse boevenclub, die zichzelf regering durfde(/t) te noemen, te danken. Met hun waanzinnige antipolitiek heeft men de laatste 20 jaar geprobeerd deze mooie tak de nek om te draaien. Kijk eens naar de States waar deze tak juist economisch booming begint te worden. (lichte zakenjets echte airtaxibedrijven cargo etc.) Zoiets zou in een 'handelsland' en 'transportland' :wegkwijt: als Nederland een hele prominente plaats in kunnen nemen. Nee in plaats daarvan steken we miljarden in een spoorlijn waarvan we al voor de bouw wisten dat 'ie nooit rendabel zou worden. Vervolgens komt iemand met een voorstel om een zweeftrein aan te leggen, naar GRONINGEN. Zo'n ding moet je naar Berlijn leggen en twee keer laten stoppen onderweg. Anders moet je er niet eens over denken. Nog zo'n idee van Bos: laten we weer met Zeppelins gaan vliegen. Nou, vul hier zelf maar in...

En maar schoppen tegen de luchtvaart, die voor nagenoeg geen infrastructuur bijna iedere plaats kan verbinden. KOSTMISSELIJK word ik van dit soort weerzinwekkende oneliners.
 
KL-

Amerika is een slecht voorbeeld. Dat is natuurlijk een klote land volgens de meesten hier (......)

Viper -

Klopt, altijd "amateurs" in het circuit die je (vroeg of laat) in de weg komen te zitten terwijl jij 160/220 op final doet.

Maar weet je, de mensen houden van vliegen (op een manier dat jij en ik ook ooit deden toen we solo gingen).

Frustrerend? ja... Maar ik kan er mee leven aan het eind van de dag. Dan maar 2x (in 4 jaar) de GA in. door hun onkunde, of geen gebruik van de radio/xpndr.

FD

Aan het eind van de dag kun je maar 1 ding hopen, dat je niet happy hour mist in de bar omdat je de go around in moet.
 
Al met al kan je misschien concluderen dat een hoop ellende kan worden voorkomen als men nieuwe recreatieve vliegers beter onderricht geeft over luchtruim en de interactie met de 'grotere' luchtvaart.

Misschien ook een idee om iets dergelijks te verplichten bij elke profcheck of 'uurtje met de instructeur' die de meer ervaren recreatieve vliegers hier hebben.
Velen zullen het niet nodig hebben... maar van sommigen is duidelijk dat ze eigenlijk geen enkel idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Nog steeds mijn grote angst dat ik met zo'n 300IAS (ok ok... 250 dan) tegen een verloren zweef/SEP-kist aan knal die daar zit te genieten.


(edit) of idd gewoon hun transponder laten aanzetten... dat zou al een flinke verbetering zijn!
 
Last edited:
Ik zou veel kunnen toevoegen aan KL statement, maar vrees dat zijn conclusie ook volledig opgaat voor België.

Een puur gebrek aan visie! Als we de luchtvaart maar kunnen kapot maken.

Helaas gaat het veel verder dan het kapot maken van de luchtvaart. Het gaat ook soms om pure georgiseerde onneerlijke concurentie.
Subsidies voor een spoorlijn naar Londen, en VLM maar ploeteren om concurentieel te blijven.

Met grote ogen sta ik te kijken hoe het steeds verder en verder wordt gedreven.
Hoever kunnen ze hier in gaan? (een vraag die ik niet durf te beantwoorden).

Tegenwoordig hebben 50 groene rakkers toch meer te zeggen dan een meerderheid van de bevolking...

En wat de opmerkingen over de kleine luchtvaart betreft, die discussie ligt niet eens zover van de politieke luchtvaartbashing tegenwoordig.
Respect en begrip voor elkaar, daar staat en valt alles mee.

(en wat de US betreft, dat is pas een voorbeeld hoe kleine en grote luchtvaart samen gaan. Als je je een beetje professioneel gedraagt kom je met je C172 gerust binnen in een Class B luchthaven. Zonder een dollarcent te betalen :) )
 
Tja cpt. Relax, ik ben het helemaal met je eens. Het is alleen ook onze eigen schuld. Hoe vaak staan er mensen te demonstreren bij het parlementsgebouw?!
 
IK heb eigenlijk nooit last van ze. Wel hoorde ik onlangs weer een klassieker op de 121.5 PA28 was even unsure of position (in london airspace waar hij niet mocht komen). Die gast hebben ze toen een heading gegeven naar een Town outside airspace en na 10 min riepen ze hem weer op om te confirmen dat hij die heading vloog wat uiteraard werd beantwoord met een hele opgeluchte "afirm" Toen vroeg london of het misschien een goed idee was om zijn met 30 graden getoppelde DI even op te lijnen met zijn compas en dat als hij dit vaker zou doen niet weer per ongeluk boven stansted airport uit zou komen
 
Hoorde laatst een mooi verhaal over de radio op Schiphol. Hier is kapitein Janse, welkom aan boord van vlucht zus en zo, van Amsterdam naar ....., enz. Nadat hij klaar was (ong 2 min later) zei de ATC droog : 'Dat was een mooi verhaal Janse'.

De moraal van het verhaal:
1) Zelfs de beste breister laat wel eens een steek vallen
2) Zij die vrij van zonde zijn werpe de eerste steen.
 
Last edited:
Back
Top