MAC Finance voor de NLS

tristar

New member
Aangezien ik aangenomen ben tot de NLS ben ik natuurlijk druk bezig om mijn financiering rond te krijgen. Onlangs heb ik een gesprek gehad met MAC finance om mijn opleiding te financieren + te verzekeren.

Zelf ben ik niet bekend met MAC finance maar uit het gesprek (wat ik overigens als zeer positief heb ervaren) zijn mij de volgende dingen duidelijk geworden


- zij zorgen voor een financiering voor de opleiding tot verkeersvlieger. Ze beweren dat ze een betere deal kunnen aanbieden met de ABN-AMRO dan als je er zelf op gesprek gaat. Voor de ING Bank is de aanbieding gelijk

- ze zorgen ervoor dat je niet onder of over verzekerd bent voor goede premie.

- MAC finance zorgt voor je belastingaangifte

Dit alles klinkt natuurlijk goed en aantrekkelijk. Maar voordat ik met deze organisatie in zee ga vraag ik mij af:

- zijn er op dit moment al nls’ers die met MAC finance een overeenkomst hebben?

- mij is verteld dat de “dienstverlening” wordt betaald door de NLS zelf, als een soort van service voor de nieuwe leerlingen.

- Na de selectie procedure van de NLS schijn je direct een afspraak te hebben met MAC finance. Zijn er al mensen die hier ervaring mee hebben?


Een hoop vragen :cool::radar:Maar het gaat natuurlijk om een hoop geld en dat willen wij natuurlijk allemaal zo goed mogelijk geregeld hebben
 
Als je het uitspreekt lijkt het wel een nieuwe hamburger bij de de Mac :).

I'm Lovin' it

Denk dat geen dienst gratis is, je gaat waarschijnlijk bakken met geld betalen na de opleiding.
 
maar voor nu en tijdens je opleiding is t gratis.

Gratis....? Beetje naief, vindt je niet? Je leent gewoon de rente en die krijg je later dubbel en dwars om je oren. Niet gratis, je betaald er gewoon dubbel voor...
 
@yoooo

Ik denk dat jij dus ook een gesprek met MAC hebt gehad, hoe vond je dat gaan? Heb je ook met de banken zelf al gesproken of alleen met MAC.

Klopt het dat je nu direct een afspraak hebt met MAC als je klaar bent met de selectie
 
nee wanneer je klaar bent met de selectie en je bent door betekent het dat je je lening moet regelen.

een afspraak met mac finance is optioneel, alleen kiest volgens mij iedereen ervoor omdat het toch voor de meesten onbekend terrein is waar je je in begeeft.
 
Gratis....? Beetje naief, vindt je niet? Je leent gewoon de rente en die krijg je later dubbel en dwars om je oren. Niet gratis, je betaald er gewoon dubbel voor...

na je opleiding ga je idd geld betalen;)
maar voor nu en tijdens je opleiding is t gratis.

ik vertrouw die MAC niet helemaal. Ik vond het allemaal zo snel snel " tekenen"

Voor de producten en diensten die je via MAC Finance Luchtvaart uit hoofde van je studie bij de NLS hebt afgesloten betaal je nu als in de toekomst niet extra over. Ook niet voor eventuele wijzigingen voor het product of dienst. Wel zal de kosten voor belastingaangifte en eventueel toekomsige financiele planning, zij het tegen een korting, worden door berekend.

Of je nu zelf bij een bank de lening aantrekt of via het arrangement met de NLS maakt voor nu als in de toekomst niet uit. De rente die je na je studie betaalt is de zelfde rente die je betaalt bij aanvang van je studie. Dit staat ook in de overeenkomst met de bank.

Snel tekenen hoeft al helemaal niet. Wel kan het zijn dat je de financiering snel moet regelen omdat je (te) laat bent om deze aan te vragen. Je dient de financiering 2 maanden voor aanvang rond te hebben. Dat staat ook in jouw overeenkomst met de school. Maar snel tekenen, zeker voor iemand die al helemaal geen offerte van ons heeft ontvangen, is niet correct.

Met vriendelijke groet,
Team van MAC Finance Luchtvaart :rt:
 
@ superpilut

daar ben ik het helmaal mee eens, goed bezig mac finance.

Zijn er op dit al mensen die een contract hebben afgesloten?
 
Ik heb ook een gesprek gehad met MAC en wacht nog op bericht van hen. Ze hebben de financiële gegevens van mijn ouders naar de bank gestuurd en wachten op antwoord. Het zal een tijdje duren voor ik respons krijg, want "Dit heeft te maken met het grote aantal aanvragen en een recent technisch probleem, waardoor behandeling niet mogelijk was." (Ctrl C+Ctrl V ;))
Zodra ik meer weet, horen jullie het wel.
 
Ik heb ook een gesprek gehad met MAC en wacht nog op bericht van hen. Ze hebben de financiële gegevens van mijn ouders naar de bank gestuurd en wachten op antwoord. Het zal een tijdje duren voor ik respons krijg, want "Dit heeft te maken met het grote aantal aanvragen en een recent technisch probleem, waardoor behandeling niet mogelijk was." (Ctrl C+Ctrl V ;))
Zodra ik meer weet, horen jullie het wel.

Same here, nu afwachten..

Ben benieuwd. Keys hebben ze het met jou ook gehad over de nieuwe garantiefondsen die er in februari aankomen? (ING / ABN / Friesland Bank)

Groet,
Sappie
 
Nee, bij mij is alleen het garantiefonds van de ING genoemd. Sterker nog, de beste man ging er zowat van uit dat ik voor de ING zou kiezen, want deze zou ongeveer een procent (!) goedkoper zijn dan de ABN.

Mijn gesprek is inmiddels een maand geleden en toendertijd was er ook maar 1 garantiefonds bij de NLS voor zover ik weet. Het garantiefonds van de ING werkt volgens MAC als volgt: Stel je begint aan je studie en na 3 maand kom je er achter dat je de studie niet kunt afmaken om wat voor reden dan ook. Dan kun je stoppen, maar je hebt een enorme schuld. De garantiefonds bekijkt dan wat de kosten zijn die je hebt gemaakt tot op dat moment. De helft van deze kosten worden voor jou vergoed. Stel dat het bedrag 10.000 is, dan krijg je van het garantiefonds 5.000 euro terug.

Ik weet niets van de ABN of Friesland bank, ben wel benieuwd naar wat jij te horen krijgt, keep us updated :)


O ja, nog een vraag:
In het gesprek met MAC werd mij verteld dat je voor je opleiding pakweg €100.000,- moet lenen. Daar tellen ze €45.000,- bij op voor levensonderhoud. Een typeratinkje van €30.000,- erbij en je zit op €175.000,- Wanneer er wordt gekeken of de borg van je ouders genoeg is, wordt er gerekend met het getalletje 175.000. Is dit wel eerlijk? Soms hoef je niet eens te betalen voor je typerating (ligt aan de maatschappij en je contract) en een levensonderhoud van €45.000 voor minder dan 2 jaar lijkt mij ook nogal extreem. Volgens mij zou ik het ook makkelijk redden met €20.000 of zelfs minder... Advies bitte :rt:
 
Same here, nu afwachten..

Ben benieuwd. Keys hebben ze het met jou ook gehad over de nieuwe garantiefondsen die er in februari aankomen? (ING / ABN / Friesland Bank)

Groet,
Sappie

Hee...

Kan je misschien meer vertellen over de nieuwe garantiefondsen? Ik had de NLS pasgeleden gebeld en ze hadden toen nog steeds geen volledige garantiefonds.
 
???

???

HAHA..


45000 voor levensonderhoud? Die lui bij MAC zijn echt knetter! Das 2000 euro netto per maand als je opleiding net geen 2 jaar duurt... Dat heb je niet eens als je fulltime gaat werken en leven na een HBO opleiding!!!

Als je je gewoon richt op je opleiding en niet net doet alsof je een student bent aan een gewone HBO (lees: te veel feesten en blingbling doen) red je het gemakkelijk met de helft, zo niet minder!
 
Last edited:
Bestedingsruimte
De genoemde € 175.000,- is correct. Het wil niet zeggen dat je ook het volledige bedrag moet aanwenden om de bijkomende kosten uit dit bedrag te betalen. Het kan maar hoeft niet. Of iemand het bedrag wel of niet volledig of deels gebruikt ligt aan de leerling en de vermogenspositie van de ouders. Toch is deze € 175.000,- niet uit de lucht komen vallen. De kosten voor de vliegschool spreekt voor zich. Het bedrag van de € 45.000,- is begroot voor de duur van de opleiding, te weten 21 maanden. Doe je er korter over dan zul je met minder uit kunnen en doe je er langer over dan kan je ondanks, voor het oog hoge bedrag, te kort kunnen komen.

Met deze € 45.000,- dien je de rente van je lening te kunnen betalen voor 21 maanden. De hoogte van de totale rente is in belangrijke mate afhankelijk van de rentestand. Daarnaast kan je dit bedrag aanwenden voor je levensonderhoud. Dat zijn bv kosten voor de huur van je woning, eten en zakgeld. Daarnaast moet er nog ruimte zijn om je (verplichte) verzekeringen te kunnen betalen. Hiervoor is een bedrag gereserveerd incl. ziektekosten, LOL, ORV en de benodigde schade verzekeringen (WA, inboedel, ongevallen, doorlopende reis etc.).

Je ziet dat de € 45.000,- al snel kan worden besteed. Daarnaast is, afhankelijk van het geen je in totaal opgenomen hebt, ruimte om de eerste paar maanden na het voltooiien van je opleiding, aan je verplichtingen te kunnen blijven voldoen. indien je nog niet direct een baan hebt gevonden.

Het is een bestedingsruimte die je hebt en geen verplichting om het ook op te nemen. Het advies in het algemeen is zeker zo dat je zo min mogelijk moet opnemen. Je moet er rente over betalen en uiteraard het geleende bedrag t.z.t. terug betalen. Alleen zijn niet alle leerlingen in die positie dat ouders of de leerlingen zelf een groot deel van de kosten op zich kunnen nemen. Vandaar dat je op deze wijze het mogelijk maakt om z'n opleiding te kunnen volgen zonder (al te snel) aanspraak te moeten maken op je ouders.

Type rating
De reservering voor je type rating wordt in eerste instantie geheel buiten de financiering gelaten. Dit komt pas aan de orde indien je een baan als beroepsvlieger hebt gevonden. Dat wordt om twee redenen gedaan:
1. Het is niet zeker dat je dit bedrag moet voorschieten (cq betalen)
2. Om rentelasten te besparen.

Het is zeker niet in alle gevallen zo dat de luchtvaartmaatschappij de type rating voor je bekostigd. In de meeste gevallen niet zelfs. Maar hier tegen over staat in de meeste gevallen een hoger salaris tegen over om de lening voor je type rating in een bepaald aantal jaren weer te kunnen aflossen.

Inkomen
Je kan een baan als beroepspiloot niet als een gewone HBO baan zien. Zeker het salaris is niet te vergelijken met elkaar. Daarnaast is het niet correct dat beginnende vliegers geen € 2.000,- netto per maand verdienen. Uiteraard zijn hier uitzonderingen op maar die bevestigen de regel en daar ben je ook nog eens zelf bij. In de meeste gevallen begin je rond de € 40- 45.000,- bruto. Maar ook inkomens van € 60 k (voor beginnende vliegers) kom ik regelmatig tegen. Daarnaast heb je recht op aftrek van kosten die het NBI (netto besteedbaar inkomen) aanzienlijk kunnen verhogen.

Je ziet dat het voor het oog relatief hoge bedrag snel op kan raken. Het is hoog maar kan ook noodzakelijk zijn. In hoeverre je van dat bedrag gebruik moet maken is dus persoonlijk.

Met vriendelijke groet,
Team van MAC Finance Luchtvaart :rt:
 
Back
Top