Wat is de beste weg?

daan1991

New member
Ik heb dit jaar mijn vmbo-t gehaald en volg nu de opleiding Aviations Operations aan het Roc van Amsterdam airport, hierna ben ik van plan voor piloot te gaan studeren.
Mijn natuurkunde leraar heeft bij de klm op de fokker gevlogen en bij austrian 2 jaar, hij heeft de kls volledig afgerondt.
Zijn advies was om na deze 4 jaar van mijn opleiding mijn propeduister te gaan halen voor 1 jaar op de hva.
Dan word ik volgens hem wel aangenomen bij de kls en volgens hem is dit een betere keuze dan met deze opleiding bijv naar de dfa te gaan.
Wat is volgens jullie de beste manier, met vmbo-t en mbo4 naar bijv de dfa te gaan?, of mijn propeduister halen aan de hva en daarna naar de kls of nls te gaan?
 
Wat is een propeduister?

- Kijk verder dan KLS/NLS...
- en kijk ook eens naar de search-button hier in die lichtblauwe balk. Je zal zien dat deze vraag al tig keer is gesteld.

Succes!
 
Ik zou voor de Propeduister gaan. En daarna je Meesters halen.
 
De aanname-eisen van een vliegschool zijn niet het belangrijkst: het gaat erom dat je na je opleiding aan een baan komt. Een goede vooropleiding is daarbij belangrijk, dus met HBO of HBO-propedeuse maak je dan meer kans dan met je VMBO/MBO.

De KLS is vooral gericht op de aanname-eisen van de KLM. Vandaar dat men geen MBO aanneemt, maar jou wel kan laten instromen in de 4-jarige HBO opleiding aan de HanzeHogeschool. Gedurende deze 4 jaar doe je ook je vliegopleiding, dus kun je solliciteren MET HBO en MET vliegopleiding bij de KLM.

Andere vliegscholen hanteren niet de HAVO/VWO/HBO/WO eis en kunnen jou inderdaad aannemen met je MBO. Je kunt hiervoor kiezen, maar besef wel dat het zoeken naar een baan na je opleiding moeilijker kan zijn. Het ligt hierbij ook aan je eigen instelling die je hebt.

Aangezien je '1991' in je naam hebt zitten, neem ik aan dat je 16/17 jaar bent. Als je pas over vier jaar klaar bent, dan ben je nog jong genoeg om piloot te worden, en heb je sterkere papieren voor het geval je niet door de selectie komt. Mijn adies = doorstuderen en je HBO halen!
 
Alsof een airline geintereseerd is in je vooropleiding...
Naar mijn idee zijn er hier en daar airlines die helemaal geen 'betwetertjes' in de cockpit willen hebben en t liefst mensen die alleen maar kunnen vliegen.

Zolang jij geldige papieren hebt, een geldige medical en voldoende vlieguren zullen ze je uitnodigen als je je opleiding bij een goede vliegschool hebt gedaan.
Dat laatste hoeft bij een buitenlandse airline ook niet eens (dat eerste trouwens soms ook niet)


(oh shit... heb ik toch weer gereageerd...)
 
Last edited:
Je kunt tussen je propeduister en je meester ook nog even een doctorandussen halen, en als je er echt zin in hebt een doctors
 
'This is your captain-professor-doctor-engineer from the flightdeck... we're flying now at an altitude of....'
 
Bij BER heb ik eens met een captain gevlogen die als ''herr Doktor'''aangesproken wilde worden. Ik zei; ''Dat is goed, noem mij dan maar herr Erste Officier''

Je had z'n gezicht eens moeten zien. :grijns:

Ontopic: Vooropleidingen zijn alleen leuk als je intern naar een functie bij de vliegdienst wilt solliciteren. Bijv. technisch vlieger o.i.d.
 
Tja ik voel hem al komen............ :grijns: BEER mag ik bij je op de bank toe kijken? :D

natuurlijk zegt een ex kls'er dat de kls de enigste en juiste weg is om piloot te worden..
Maar ff tussendoor. Waarom is die leraar van jou daar aan het werk, terwijl hij op de fokker heeft gevlogen bij de klm en bij austrian 2 jaar??? Als hij eenmaal binnen is bij de klm waarom is hij dan weg gegaan en hetzelfde voor austrian?
Ik weet dat je bij Austrian gewoon heel goed zit. Waarom is hij daar weg en geeft hij nu les aan jou? Dat zou ik hem eens vragen.

Op de vraag of jij je Propeduister :grijns: moet gaan doen of niet, bel gewoon eens met de vliegscholen en laat je daardoor informeren.

Er is ook al heel veel info over dit onderwerp te vinden in de topics, kijk daar ook eens tussen.
 
Ontopic: Vooropleidingen zijn alleen leuk als je intern naar een functie bij de vliegdienst wilt solliciteren. Bijv. technisch vlieger o.i.d.

Dus de kans op een baan met MBO diploma is even groot als wanneer je je HAVO/VWO/HBO hebt?

In andere thread's op dit forum komt juist naar voren dat sommige maatschappijen een bepaald opleidingsniveau eisen en dat vakbonden ook een vinger in de pap hebben.

Je mag me best op andere ideeen brengen, maar het gaat hierbij om een MBO opleiding, dus niet een aanvullende ('onnodige' HBO/WO) opleiding na je HAVO/VWO. Ik blijf deze jongen aanraden om met meer dan MBO binnen te stappen (bijv. PropeDuitser HBO)
 
ik ben geen KLS'er, en heb geen HBO.

ik wil je aanraden DEFINITIEF minimaal je propeduister te gaan halen, want er zijn genoeg airlines die het gewoon als aanname-eis hebben. HBO, danwel VWO.

Zeker de beter betalende stellen er prijs op. Je kunt geluk hebben, en er zonder P komen, maar waarom het risico nemen als je zo jong bent?

I know, dat hebben er genoeg ook tegen mij gezegd, en ik wilde ook niet luisteren. Maar nu heb ik er dus wel mooi spijt van, en naast m'n werk nog ff een interessante P gaan halen, dat lukt niet iedereen. (mij in iedergeval niet, en daarmee is de definitie van "niet iedereen" dus geldig)
 
@PH-Chucky:

Je hebt gelijk, ik las het verkeerd. Ik reageerde meer in de trand van een ''onnodige'' HBO/WO na HAVO of VWO. Inderdaad gezien de TS zijn leeftijd en MBO vooropleiding lijkt het me ook niet onverstandig om een P in een HBO studie te halen.

Maar dan nog is de KLS niet heilig. Kijk verder dan je neus lang is. Informeer bij de verschillende scholen, kijk welke school je het meeste aanstaat en wat hun selectie eisen zijn. Verder is het ook belangrijk bij welke maatschapijen je het liefste zou willen vliegen. Veel maatschapijen eisen inderdaad wel minimaal HAVO of VWO. Het zou erg lullig zijn als de de beste van je klas op de vliegopleiding zou zijn, maar niet kunt solliciteren bij maatschapij X, puur omdat je niet de juiste vooropleiding hebt.

Orrienteer je dus goed, zodat je geen verkeerde keuzes maakt door een onjuist c.q. te beperkt beeld van de verschillende maatschapijen (het uiteindelijke doel).
 
Kunnen we alsjeblieft stoppen met breezah-taal woorden als 'Propeduister'?

Iedereen die zijn propedeuse zo noemt verdiend 'm niet.
 
hey Q,

dat is geen breezah-taal. Dat is gewoon slecht Nederlands!!!
Misschien is een probeduister helemaal niet zo slecht in dit geval..... eerst maar eens goed Nederlands leren en dan nadenken over een opleiding tot piloot.....
 
Kan iemand vertellen welke maatschappijen waarde hechten aan alleen een HBO propedeuse?
Ik weet van maatschappijen als DLH en VLM dat zij een 'p' niet voldoende vinden en als eis een volledig HBO diploma vragen.
Ik kan me zo snel niet bedenken welke maatschappijen je niet aannemen met alleen Havo en wel met een propedeuse.
 
Het ging om MBO met een p, aangezien er maatschapijen kunnen zijn die MBO alleen niet voldoende vinden.

Dyslesbies; die houden we er in :grijns:
 
Ik kan me zo snel niet bedenken welke maatschappijen je niet aannemen met alleen Havo en wel met een propedeuse.

Dat wordt hier niet gesuggereerd...... Direct Havo/VWO is geen probleem (op een enkele maatschappij na), maar hier wordt geadviseerd om je 'P' te halen om je MBO-diploma gelijk te schalen met Havo 'denkniveau'

Voorbeeld uit eigen situatie: Ik studeer HBO aan een Hogeschool, maar in het Engels noemt de Hogeschool zich 'University' omdat ze ook een enkele master hebben. Dus op mijn Engelse CV komt mooi te staan dat ik m'n Bachelor op een Universiteit heb gedaan....... (heb toevallig ook VWO gedaan)
 
Back
Top