HBO opleiding volgen voor dat je piloot word?

gappie

New member
hey,
Ik had een vraag je aan mensen die al piloot zijn.
Zouden jullie het mij aanraden om eerst een hbo-opleiding te volgen voor dat je piloot word en waarom?
Kom je zo makkelijker aan een baan als je nog een laag uren piloot bent?

Groeten.
 
Persoonlijk ben ik blij dat ik niet eerst een HBO opleiding heb gedaan.
Ik denk dat als je het erg graag wilt (vliegen) dan moet je er gewoon voor gaan. Waarom nog een opleiding doen waar je dan toch niets mee gaat doen?
Verlies je alleen mijn tijd mee.

Of je nu een HBO hebt of niet, dat maakt de meeste maatschappijen echt niets uit. Alleen als je een bureau functie zou gaan bekleden zou het eens om de hoek kunnen komen kijken.
De eerste selectie is toch gewoon op je vlieguren.
 
gappie, ik heb voor de NLS vliegtuigoperatie gedaan in Amsterdam
Ik heb een geweldige tijd gehad, 4 jaar lang feest en leuke opleiding.
Bij het vinden van een baan als vlieger heb je er helemaal niets aan, je moet het doen voor je zelf en misschien later kan het helpen bij andere (neven)functies...... By the way, naast KLM/trans heb je aan de NLS trouwens ook niets....

FF
 
Hey Gappie,

Ik heb wel bewust van te voren een hbo opleiding gedaan en ben er blij mee om meerdere redenen:

1 ik heb op het hbo mezelf nog wat kunnen ontwikkelen (ook wel afhankelijk van hoe oud je nu bent natuurlijk) en je kunt nog een paar jaartjes met het excuus ' ik ben student ' lekker aankloten, veel op stap gaan, colleges missen als je geen zin hebt etc.. Op een integrated piloten opleiding heb je daar niet zo veel tijd meer voor en gaat het om de knikkers!

2 Financieel risico afdekken
Gelukkig heb ik mijn hbo diploma niet nodig gehad om er geld mee te verdienen, maar stel je voor dat je onverhoopt na het afronden van je pilotenopleiding geen baan kan vinden als vlieger. voor een paar jaar of eventueel zelfs voor langer. Dan zit je wel met een megaschuld zonder een megasalaris. Dan zou die HBO erg goed van pas kunnen komen, omdat je vaak dan ook een beter salaris hebt en zo toch nog een leventje kunt opbouwen:

bijvoorbeeld: schulden last per maand in het begin van je carriere voor een gemiddelde pilotenopleiding tussen 900 en 1300 euro! kan heel erg verschillen per persoon, dus pin me er niet op vast. Maar als je dan zonder HBO opleiding op straat staat met die schuld, dan gaat in het begin je complete netto ongeschoolde loon of meer naar die lening als je hem ooit af wilt betalen!!

Dit is wel een enorm doemsenario wat ik nu schilder, maar het is helaas een van de mogelijkheden.

Maargoed, het is heel persoonlijk allemaal en je moet er ook maar zin in hebben. destijds vond ik die hbo opleiding die ik heb gedaan ook heel interessant. als je alleen maar met je hoofd bij vliegen zit, dan is het misschien ook moeilijker om je 4 jaar te motiveren voor die hbo opleiding.

Om die opleiding na je pilotenopleiding nog te doen als het misgaat is denk ik geen optie. Dan heb je al een torenhoge studieschuld en moet er ook geld binnenkomen. Dan kun je niet nog effe 4 jaar in de schoolbanken gaan zitten.

Dus als je effe kan wachten met de pilotenopleiding, ga dan studeren en effe bij de zweefvliegclub (als je daar nog niet bij zit) of zo! weet je ook zeker of het iets voor je is!

Altijd erg moeilijk in te schatten trouwens, maar de geleerden verwachten ergens in 08 of 09 weer een dip in de luchtvaartsector. Die duren meestal een aantal jaren: Als je dan eerst die hbo doet en vervolgens de pilotenopleiding dan is de kans ook groter dat er weer een goede periode aanbreekt voor je als je net op de arbeidsmarkt komt met je 160 uur.

Maargoed, zoals ik al zei. Het is een hele persoonlijke keuze. Kijk wat ik en anderen zeggen en pas het toe op je persoonlijke situatie.

Succes!

Jax
 
Je kan ook vliegen en je HBO in 1 opleiding doen. Dan doe je in 2 jaar je vliegopleiding en 2 jaar HBO wat op het eind zowel een vliegbrevet als en Bachelor oplevert. Daarbij heb je het voordeel dat je 4 jaar studiefinanciering krijgt.

Voorbeeld daarvan is de opleiding Airline Pilot & Management van de KLS en de Hanzehogeschool.
Ik geloof dat de NLS ook zoiets heeft en Stella ook, probeer de zoek functie anders eens, of google eens.

Succes,

Immortal
 
Altijd goed om eerst een HBO te doen. Ik heb zelf ook eerst HEAO gedaan en daar ben ik nog steeds blij om. Je hebt tenminste iets om op terug te vallen als je je medical verliest en het geeft je een goede kennis van een hoop dingen.
 
Jax; een dip in 08/09 zeg je? Ben benieuwd waar je dat van hebt, de markt trekt aan en de luchtvaart sector zit juist nu weer in de lift (ook in de USA). Waarom zou er een dip zijn, gezien de vlootvernieuwingen en uitbreidingen? Vliegscholen vergroten hun capaciteiten, grote tekorten (hoewel die er in werkelijkheid nooit zullen zijn..) worden er voorspeld juist in de jaren 2008/2009??

ben dus erg benieuwd waar je dat hebt gelezen, de feiten op dit moment zijn namelijk anders..
 
Zoals hierboven al meerdere keren te lezen valt is het wel verstandig een HBO erbij te doen. Het geeft wat meer zekerheid, studententijd, studiefinanciering enz.
Ik zelf ben nu eerstejaars AP&M student. Lang getwijfeld tussen meteen beginnen of AP&M maar dit vond ik uiteindelijk toch het verstandigste. Het is opzich wel een interessante studie (Technische Bedrijfskunde), alleen toch doorbijten :dozey:. Waar je het allemaal voor doet is uiteindelijk toch dat vliegdeel van de opleiding. Toch valt de tijd wel door te komen, je zit tussen veel meer aspirant piloten, het studentenleven is sowieso leuk en je mag in de voorjaars- of meivakantie een weekje naar de KLS op de sim stoeien :rt:. Ik zit nu bijna op 2/7 van het Technische Bedrijsfkunde deel. Het is een keuze die je maakt en ik ben er nog altijd blij mee.

Succes met je keuze!

Tim (gaat vanavond weer lekker stappen met heel AP&M 2007 :biertje:)
 
Ik weet niet zo wat ik moet vinden van die combi hbo-piloot opleidingen.. Want je doet toch niet een volledige hbo-opleiding. Dan vind ik toch dat je beter óf gelijk een vliegopleiding moet doen óf eerst een volledige opleiding moet afronden. Dan zijn de kansen om ergens op terug te vallen toch wel beter lijkt mij.
 
Last edited:
Natuurlijk is het waar dat HBO je iets meer zekerheid gaat bieden, maar ik zou dat niet als hoofdreden nemen om het te doen. HBO voor je vliegopleiding moet je doen omdat je het zelf wilt en jij jezelf wilt ontwikkelen. Als je dit liever niet wilt omdat je heel zeker weet dat je zo snel mogelijk het vliegtuig in wilt springen (+ heel ongeduldig bent) zou ik gewoon lekker bij de KLS aankloppen.

kaasboer
 
Back
Top