Hoe doen die low-cost-carriers het toch?

Putty

New member
Naar aanleiding van het topic over hoeveel piloten verdienen komt bij mij toch weer de vraag op hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat je tickets kunt krijgen voor enkele tientjes voor bijvoorbeeld een retourtje Amsterdam Barcelona.

Rekensommetje:
Als er op de bok twee piloten zitten met een bruto-salaris van beiden opgeteld van 15.000 euro per maand (leek me wel een aardige aanname en het is nog even afgezien van werkgeversaandeel dat een er in NL eigenlijk nog bij moet worden opgeteld).
Pax betaalt gemiddeld 80 euro van een retourtje Amsterdam Barcelona. Dan moeten beiden heren ALLEEN VOOR ZICHZELF al 187 passagiers heen en weer sleuren naar Barcelona.
Dat zijn al twee bijna volle B737's 600 heen en weer!
 
Jo,

je zegt hetzelf al, om de salarissen te betalen 4 vluchten met 737.
dat doen de heren dus op 1 dag bij lowcost.
de rest van de maand is dus om de kosten te dekken en winst te maken.
 
Wie zegt dat we geld verdienen met vliegen? Zoek mijn post in een of andere thread hierover maar eens op. Er zit veel meer achter dan je denkt. En alles is super doordacht. De manier waarop je een inflight magazine krijgt is door een team van psychologen uitgewerkt, laat staan PA's etc. Je zou je verbazen. De ambitie van Ryanair is om in de komende jaren de tickets gratis te maken en de belasting door Ryanair te laten betalen, zodat je 'gratis' kan vliegen.
 
Ik blijf het interessant vinden. Soms als we naast een EZY of RYR staan en de deuren gaan open dan is de stroom aan mensen veelal oneindig. Maakt niet uit hoe ze het doen, gewoon indrukwekkend. Chapeau hoor!
 
Het gaat erom wat ze per stoeltje verdienen in een jaar. al zou dat 1 eurootje/stoel zijn is het zaak veel omzet te draaien!.. en dat doen ze.
 
een hele flinke winst is te behalen uit de vele boekingen (creditcard overboekingen) voor de feitelijke vlucht uitvoering, dat geld is met (grote) winst te beleggen op internationale markten, dit gaat niet om alleen de kosten voor de vlucht zelf maar ook alle zogenaamde belastingen en allerlei extra onzin die je moet dokken
 
Ryanair (en volgens mijn Easyjet ook niet) overboekt niet en heeft dat ook nooit gedaan. (EERSTE KEER)
Ryanair verdient geen geld aan passagiers, zoals ik al eerder heb gepost. Ze willen de tickets gratis maken.
 
Last edited:
Ryanair (en volgens mijn Easyjet ook niet) overboeken niet en hebben dat ook nooit gedaan.
Ryanair verdient geen geld aan passagiers, zoals ik al eerder heb gepost. Ze willen de tickets gratis maken.

Elke maatschappij overboekt, net zoals iedere reisorganisatie en elk hotel overboekt; na een tijdje weet je door middel van statistieken hoeveel passagiers niet op komen dagen; en dat bereken je weer door. Bedrijven die een alternatief kunnen bieden, zoals veel van de Legacy Carriers, hanteren een hoger percentage dan bedrijven die dat in mindere mate kunnen (oftewel LoCo's.)

Je kunt er bijvoorbeeld vanuit gaan dat op een vlucht met allemaal keurige Japanners naar Osaka dat 99% komt opdagen. Dat zit nu eenmaal in hun cultuur. Kijk je daarentegen naar een vlucht AMS-GVA, dan komt maar 70% opdagen voor de dagvluchten. Houdt daar rekening mee als maatschappij, en tel uit je winst.

Dit soort statistieken zijn juist datgene waaruit maatschappijen als FR en EZ hun winst uit halen. ZOVEEL mogelijk overboeken, of heb je dat tv-programma (weet de naam niet meer) een aantal jaar geleden niet gezien?

Overigens Overload, als je denk ik op de afdeling hebt gewerkt waar ik denk dat je hebt gewerkt, volgens je verhalen op dit board, dan zouden dit soort kwesties gesneden koek voor je moeten zijn. EZ, FR, LH, HV, KLM, Sofitel, Hyatt, Mercure :)grijns:) ze werken allemaal volgens hetzelfde principe.
 
Er is inderdaad geen maatschappij die niet overboekt.

@Overload...onderbouw je verhaal...je hebt het over psygologische uitgewerkte dingen en gratis tickets, maar vervolgens onderbouw je het niet, en ik moet zeggen, ik ben erg benieuwd naar je verhaal....so tell us.

@Q-nimbus: Bedoel je het op RTL uitgezonden "Airline", dat programma over EZ?
 
Q, hoe weet jij zo stellig dat EZY stelselmatig zwaar overboekt? Laat ik de bewijslast omdraaien. Hoe kun je een confirmed seat staff travel systeem runnen als je altijd overboekt? (m.a.w. je staff reist gegarandeerd voor een prikkie mee zolang er plek is....en er is bijna altijd plek!*)
How do you explain that?


Voor de geïnteresseerde: Veel geld wordt gemaakt door aan boord snoep en drank te verkopen. Voor je checkin baggage zul je ook moeten betalen, daartegenover staat dat je zoveel kilo's handbaggage mee mag nemen als je wilt, zolang je het maar kunt tillen. Voor wc-gebruikt hoef je niet te bealen. Als dit je niet aanstaat en je liever wat meer voor je ticket betaalt voor een gratis bekertje cola en een muf KLM bagguetje, be my guest!


*LGW niet meegeteld ;)
 
Nog een keer dan voor domme mensen die niet kunnen lezen.
Ryanair overboekt niet en heeft dat ook nooit gedaan. (TWEEDE KEER)

We hebben 189 stoelen in een kist en verkopen er maximaal 189. (Voor Ryanair mensen die beginnen te zeuren; als de boeking iets hoger lijkt, komt dat door infants.) Waarom is dat moeilijk te begrijpen?

Op bepaalde routes, verkopen we niet eens alle stoelen, maar alleen een percentage daarvan.

Psychologische methodes ga ik hier natuurlijk niet posten, maar dan moet je denken aan heel uiteenlopende dingen. Bijvoorbeeld de manier waarop je een inflight magazine krijgt, maar ook hoe de PA's in elkaar zitten.
 
Last edited:
hahaha, niet alle stoelen verkopen, ik denk het ook! Mocht dat zo zijn dan zal het vanwege de performance van de kist zijn.
Ryanair hoeft niet te overbooken, om meerdere redenen. Lees de PDF die ik een paar posts naar boven geplaatst heb om te zien waarom niet. Het feit dat ze zekerder zijn van het aantal pax dat daadwerkelijk komt opdagen (geen connection flights) en het feit dat de laatste stoelen op een vlucht het duurst zijn, zorgt dat ze niet hoeven te overbooken. Maar als ik dat stuk mag geloven zou een voorzichtige overbook policy ook bij ryanair niet misstaan (brengt meer inkomsten dan uitgaven met zich mee), maar tot nu toe doen ze het niet.
 
Nee daar heeft het niets mee te maken (edit; de performance van Fokkerkoning), het heeft weer te maken met de psychologie van de passagiers en de contracten die we hebben.
Ik zeg het nog een keer (goed lezen nu) we verdienen geen geld met vliegen.
Of er 100 of 150 passagiers aan boord zijn, maakt niet uit. Soms is het gunstiger om er maar 100 te hebben.
Soms is het gunstig om de kisten gegarandeerd vol te hebben op een bepaalde route. Dan gaan we de stad in en delen gratis tickets uit op straat.
Voor elke route weet de boekings computer exact hoeveel mensen we graag aan boord willen hebben, aan de hand daarvan wordt de prijs van de tickets gevarieerd.

Denk ook aan snelle turnarounds en dergelijke, op sommige routes is dat heel belangrijk.
Verder zijn veel van onze tickets zo goedkoop dat mensen er meerdere boeken om flexibel te kunnen zijn. Een lege stoel waar we wel geld voor krijgen is ideaal.
 
Last edited:
Ok Overload, je verhaal klinkt aannemelijk. Maar ik betwijfel nog steeds of er niet wordt overboekt. Indien niet, dan wil ik bij deze graag bij FR solliciteren om dit in te voeren. Een salaris hoef ik niet, slechts 5% van het bedrag per jaar dat ik oplever :grijns:

gr

Q-Nimbus
 
Nee, ik ben het wel met overload eens. Ryanair hoeft niet te overboeken.

Ze hoeven ook geen geld terug te geven voor tickets die niet afgevlogen worden. Dát is het grote verschil met de legacy-carriers. Die beloven dat je je geld (vanaf een bepaalde ticketprijs) terugkrijgt als je niet vliegt. Dus nemen "beroeps"-passagiere op meerdere vluchten tickets ("blocken" daarmee feitelijk stoelen), vliegen als ze er klaar voor zijn (meeting vroeger klaar, of loopt uit? Geen probleem, ik heb tickets voor 6 vluchten GVA-AMS) en vragen de rest terug. Daarmee loopt men het risico dus 5x 1 lege stoel te hebben, door deze 1e klant. Dit wordt dmv overboeken gecompenseerd. Men rekent ermee dat de jongeman (of vrouw) maar 1 keer vliegt, en die andere 5 "stoelen" worden nog een keer verkocht. En dáarmee wordt geplanned.

Daar Ryanair (of eig. de meeste LoCo's) elke stoel per vlucht "verkoopt" en niet "feitelijk reserveerd" (je kunt meestal geen geld terugkrijgen) hoeven ze niet te overboeken om dit reserveringsgedrag van de business-passagier te compenseren.
Er staat vóor elke vlucht al vast hoeveel geld er is binnengekomen.
 
Back
Top