Solid Air

FlDman

New member
Zijn er mensen die recent op selectie zijn geweest bij Solid Air, en iets meer kunnen vertellen over het proces? Ik begreep dat er nu ook groepsopdrachten worden gedaan.

Alvast bedankt.
 
Juist ;) Vandaar een nieuwe thread.

Heel leuk bedrijf!

Ben daar op selectie geweest - twee gesprekken met hele vriendelijke captains. Waarom SolidAir? Kan je goed omgaan met zakenmensen? Hoe stel je een zakenvlucht voor? Wat denk je over CRM?

maar ook: Weet je zeker dat je de 40k over hebt? Heb je goed nagedacht? Kom je er uit met geld na half jaar? etc...

40k voor Citation type rating is erg veel. Meet een beetje geluk Falcon of Dornier TR erbij. Maar zonder garantie. Redelijk snel (1.5 jaar) command op Citation Jet.

Zo erg is het allemaal dus niet.

Eerlijk gezegt snap ik niet waarom ze de 40k vragen, ik denk, ook eerlijk gezegt omdat ze geen zin in mensen hebben die naar 2 jaar doorstromen naar een airline op de kosten van Solid. Kan ik ergens begrijpen.

En eigenlijk werkt het: het is geen bedrijf om je vliegcarriere te jumpstarten. Maar als je echt buzjets wil vliegen - een heel erg leuk bedrijf.

Enige probleem natuurlijk dat zonder enige ervaring/idee hoe het is buz jet vliegen kan zwaar tegen valen.

OM
 
En eigenlijk werkt het: het is geen bedrijf om je vliegcarriere te jumpstarten. Maar als je echt buzjets wil vliegen - een heel erg leuk bedrijf.

OM

hmm, als je buzjets wil vliegen, waarom niet meteen NetJets? En 40k voor een Citation vind ik eerlijk gezegd behoorlijke ripperij. sjemig, lekker naar de states en 100uur op een a320 vliegen nadat je daar de TR hebt gedaan voor minder geld...zeg maar wat...als je toch van je geld af wilt.....damn, waarom betalen mensen nog steeds terwijl maatschappijen allemaal lopen te mekkeren dat ze te weinig mensen hebben....:wegkwijt:

Anyway, ken het bedrijf alleen van naam en tja, als je er tussen kunt komen nadat je net van school komt.....beter dan met een zak Doritos uit het raam kijken naar een nieuw ontstane file.

Clibm350
 
hmm, als je buzjets wil vliegen, waarom niet meteen NetJets?

Daar moet je als harde eis 1500 uren meenemen, heavy of medium jet...

JW

Heavy, medium JET????? sinds wanneer is dat dan? Ik weet van die 1500 uur, maar vorig jaar is nog een kennis van me aangenomen met 1500 TT meeste was MEP/T en medium turboprop. Kan me niet voorstellen dat een bedrijf, dat staat te springen om mensen de eisen opschroeft.

Climb350
 
Effe terug naar het topic: 40.000 (véértigduizend) euro is een S C H A N D A L I G hoog bedrag voor een Citation type. DOE HET NIET! Die zak Dorito's en kijken naar de file geven je uiteindelijk meer voldoening, en dat kost hooguit drie euri (met dipsaus!).

Als je echt de behoefte voelt om 40k te verbrassen, doe het dan aan een typerating en uren waar je wél wat aan hebt.

SJ
 
Het wel of niet betalen van die 40.000 euro is hier niet relevant. Mijn enige vraag is of iemand informatie heeft over de selectie.
 
Jij vraagd of er mensen wat kunnen vertellen over het proces? Het proces is dat je na een tijdje ff 40.000 Euro moet pinnen. Lijkt me er wel degelijk mee te maken hebben dus. Ik denk dat je voor jezelf heel goed moet overwegen wat je motieven zijn om voor ze te willen werken? ben je 50+ en wil je Nederland niet meer uit? en low time? in dat geval snap ik het.

Of ben je 9x ergens afgewezen en woon je bij je moeder op zolder? ook in dat geval snap ik het. Hoe lang gaat het duren voordat je die 40K euro kunt aflossen? hoelang voordat je daarna je studieschuld kunt aflossen? hoelang voordat je daarna een eigen auto kunt kopen ipv elke werkdag te moeten vragen aan je ma of je in haar auto naar je werk mag rijden... ?

Catch my drift? zou een goed kosten/baten plaatje voor jezelf maken.

Wil je asap bij netjets vliegen of voor een andere airline? betaal dan je centen aan Ryanair. Heb je gelijk een nuttige type rating met uren erop. Of Wizz Air.

PS: Vraag ze of ze het een goed idee vinden dat jij zelf je citation type dokt (12K) en vervolgens een bond aangaat met ze voor 2 jaar of iets dergelijks (mits je van hun een 2e type erbij krijgt).. Probeer het dan over die boeg te gooien. Maar 40K. Tsja, aan het eind van de dag; "you gotta do what you gotta do". I guess...

FD
("not everything is flat in Florida" staat op haar shirt...)
 
@ FlyingDutchman (Je was me voor met je naam) I get your point. Ik begrijp dat alle comments hier goed bedoeld zijn, maar feit is dat ik mijn eigen situatie zelf het beste ken, dus die beslissing ook het beste zelf kan nemen. Daarnaast woon ik op mezelf, rijd m'n eigen auto, en ben nog net niet zo gek geworden van de luchtvaart dat ik die 40K neer ga leggen. Maar ik begrijp dat men niet meer info heeft?
 
FlDman

Grijp de koe bij de hoorns en bel gewoon eens met die mannen bij Solid Air. Dan kom je er sneller achter als op deze manier.

Nee ik ben geen solid air vlieger / werknemer. Tenzij ze besluiten met 737 VIP te gaan vliegen dan wil er best eens komen praten.

@FDman, nice shirt!!!
 
@ FlyingDutchman (Je was me voor met je naam)
Slecht met een jaartje of 5!

Afin, werkt er hier uberhaupt wel iemand bij die club?
Laat het effe weten. Ben ook wel benieuwd naar salaris etc, ivm. die 40K. voor een slowtation rating.
 
Last edited:
Als je echt de behoefte voelt om 40k te verbrassen, doe het dan aan een typerating en uren waar je wél wat aan hebt.

Dus jij zegt dat het beter is om "gewoon" maar een type te doen zonder een baan te hebben, dan meer geld uit te geven terwijl je wel de garantie hebt van een baan? Ben ik niet met je eens...

Is het belachelijk veel geld? Ja, absoluut....
Maar het is wat FD al zegt, is helemaal waar. Het valt me op dat de opmerkingen "belachelijk om te betalen voor je type" altijd gemaakt worden door mensen die al een type op hun naam hebben staan en/of al een baan hebben en kennelijk vergeten zijn hoe het was toen hun net begonnen...

No offence, just my 2 cents...
 
Dat ben ik met je eens, ik betaal liever voor een typerating waarmee ik een baan krijg, dan dat ik 35k neerleg voor een 'nuttige' typerating waar geen baangarantie aan vast zit. Het is zo makkelijk te oordelen als je al hoog en droog op die rechter- of linkerstoel zit. Maar, dat betekent niet dat ik die 40k klakkeloos neerleg. Daarnaast heb ik voor mezelf een volledig beeld van mijn financiele situatie en weet ik me kan veroorloven en wat niet. Ik ben benieuwd wat het bedrijf te bieden heeft.
 
F/Dman, los van het feit of jij het kunt en wilt betalen, denk ik dat je ook naar het bedrijf moet kijken. Hoe gezond is een bedrijf dat voortdurend een injectie van € 40.000,- nodig heeft van een van zijn werknemers? Valt deze toko niet binnen twee jaar om, als er ineens bij de andere maatschappijen heel veel mensen nodig zijn?
 
Beer:

Ik zei niet dat ik vind dat een type halen zonder baangarantie een goed idee is, alleen dat áls je dat doet het een goeie type moet zijn.

Zou het zelf nooit doen, maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen en ja: ik heb makkelijk praten.

Take care!
 
@ FlyingDutchman (Je was me voor met je naam) I get your point. Ik begrijp dat alle comments hier goed bedoeld zijn, maar feit is dat ik mijn eigen situatie zelf het beste ken, dus die beslissing ook het beste zelf kan nemen. Daarnaast woon ik op mezelf, rijd m'n eigen auto, en ben nog net niet zo gek geworden van de luchtvaart dat ik die 40K neer ga leggen. Maar ik begrijp dat men niet meer info heeft?

Denk niet dat je echt meer info krijgt....meeste mensen haken af na het horen van 40.000 euro....

Denk niet dat er in de huidige markt mensen zo gek zijn 40k neer te leggen voor een citation rating die in de usa 12k DOLLAR kost. Dus denk ook niet dat je mensen zult vinden die je meer kunnen vertellen over de tweede ronde.

Dat ben ik met je eens, ik betaal liever voor een typerating waarmee ik een baan krijg, dan dat ik 35k neerleg voor een 'nuttige' typerating waar geen baangarantie aan vast zit. Het is zo makkelijk te oordelen als je al hoog en droog op die rechter- of linkerstoel zit. Maar, dat betekent niet dat ik die 40k klakkeloos neerleg. Daarnaast heb ik voor mezelf een volledig beeld van mijn financiele situatie en weet ik me kan veroorloven en wat niet. Ik ben benieuwd wat het bedrijf te bieden heeft.

Ook ik ben solid tegen gekomen toen ik nog niet hoog en droog op de rechter stoel zat, maar meer dan tegenkomen is het dus ook niet geworden, en maar goed ook! Als het nou 40k was die je in je salaris terug krijgt...en zoals Koning Lucht al zei....het duidt ook niet echt op een gezond bedrijf, en ik denk ook niet dat ze nog veel mensen zullen krijgen als ze deze eis niet aanpassen...

IMHO!
 
Last edited:
Ook ik ben solid tegen gekomen toen ik nog niet hoog en droog op de rechter stoel zat, maar meer dan tegenkomen is het dus ook niet geworden, en maar goed ook! Als het nou 40k was die je in je salaris terug krijgt...en zoals Koning Lucht al zei....het duidt ook niet echt op een gezond bedrijf, en ik denk ook niet dat ze nog veel mensen zullen krijgen als ze deze eis niet aanpassen...

IMHO!

Lijkt me moelijk... Hoe leg je het uit aan je huidige crews die dat geld hebben betaald?
 
Back
Top