IR conversie

sambo

New member
Net als waarschijnlijk vele anderen twijfel ik enorm tussen een helikopter-opleiding in de VS of hier in Nederland. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Om deze reden lijkt het me dan ook de beste manier om het te combineren. Een deel van de opleiding hier en een deel in de VS. Het plan luidt als volgt:

1. In Nederland PPL
2. Na het PPL via distance learning ATPL theorie halen
3. Tijdens het distance learning 1 of 2 keer naar de VS om ca 100 PIC uren te vliegen.
4. Na het ATPL op een M1 visa naar de VS (Bristow) om FAA IR te doen.
5. Bij terugkomst het FAA IR omzetten naar een JAA IR middels een CPL skills test en een conversie in Denemarken voor het IR gedeelte (min.15 uur en theorie)
6. Een baan proberen te zoeken in de offshore.
7. Mocht stap 6 niet lukken; terug naar de VS op een J1 visa om CFI en CFII te doen en daar aan de slag proberen te komen als instructeur.
8. Weer terug naar Europa en het nogmaals proberen met meer vlieguren.

Nu zou ik graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met conversie van FAA IR naar JAA IR. Is dit goed te doen of is het moeilijk en wat zijn de kosten? Als ik het IR gedeelte namelijk zo doe en uitga van 20 uur voor IR conversie (dus niet eens de vereiste 15) dan scheelt het denk ik minimaal €15000,=. Zijn er misschien dingen die ik over hoofd zie?
 
Als ik voor het america traject kies dan doe ik de FAA Professional Pilot course voor PPL en CPL, in de tussentijd doe ik de ATPL course bij Orbit, en doe ik daarna bij HAI een conversie naar JAA, en ga ik dan naar de UK om bij bristow een IR te halen. De JAA IR in Denemarken is ook goed, en staat ook goed aangeschreven bij CHC, maar HAI/Bristow ook en dan ben je ook bekend bij Bristow Aviation.

Maar goed.. ik ben er nog niet over uit.
 
Net als waarschijnlijk vele anderen twijfel ik enorm tussen een helikopter-opleiding in de VS of hier in Nederland. Beide mogelijkheden hebben voor- en nadelen. Om deze reden lijkt het me dan ook de beste manier om het te combineren. Een deel van de opleiding hier en een deel in de VS. Het plan luidt als volgt:

1. In Nederland PPL
2. Na het PPL via distance learning ATPL theorie halen
3. Tijdens het distance learning 1 of 2 keer naar de VS om ca 100 PIC uren te vliegen.
4. Na het ATPL op een M1 visa naar de VS (Bristow) om FAA IR te doen.
5. Bij terugkomst het FAA IR omzetten naar een JAA IR middels een CPL skills test en een conversie in Denemarken voor het IR gedeelte (min.15 uur en theorie)
6. Een baan proberen te zoeken in de offshore.
7. Mocht stap 6 niet lukken; terug naar de VS op een J1 visa om CFI en CFII te doen en daar aan de slag proberen te komen als instructeur.
8. Weer terug naar Europa en het nogmaals proberen met meer vlieguren.

Nu zou ik graag willen weten of er iemand is die ervaring heeft met conversie van FAA IR naar JAA IR. Is dit goed te doen of is het moeilijk en wat zijn de kosten? Als ik het IR gedeelte namelijk zo doe en uitga van 20 uur voor IR conversie (dus niet eens de vereiste 15) dan scheelt het denk ik minimaal €15000,=. Zijn er misschien dingen die ik over hoofd zie?

Sorry, niet een goed plan en klopt niet.

Je kunt geen J1 visum krijgen als je meer als een PPL hebt. Daarnaast geld een maximum aantal vlieguren 50/70 bij de respectievelijke scholen.

Je kunt het beste naar de USA op een M1 eventueel, om FAA PPL/CPL/CFI te doen, beter is natuurlijk J1 en ook CFI te doen en ervaring op te bouwen. Als je blijft als CFI kun je distance learning ATPL doen.

Dan doe je de JAA CPL in Europa. (Training required wordt bepaald door de school) met weinig uren reken op 15. Vervolgens de Skills Test.

Nu ben je 1.5 tot 2 jaar verder, bekijk dan hoe je verder gaat. De markt veranderd en je eigen inzichten zeker.
 
Hoi, ik heb zelf een australische IR(H) voor single/multi pilot, multi engine helo's. Het is niet zo gemakkelijk om een FAA IR om te zetten. Zo moet je het voor JAR op een multi-engine helo doen, heel begrijpelijk overigens maar wel duur en niet zo gemakkelijk als op een B206 of zo.

kosten multi-engine = rpm tailrotor * 100

Ik zou de IR gewoon direkt doen hier in Europa als je een baan op het oog hebt. Anders zou ik 'm wel doen in de US maar de IR niet direkt converteren (veel te duur en zo'n rating is toch maar beperkt houdbaar).

Enfin, dit is alleen maar het IR verhaal voor de andere punten zijn er genoeg anderen die je kunnen antwoorden. Ik heb mij zelfs laten vertellen dat er mensen op dit forum zitten die heel goed kunnen vertellen wanneer een politie heli veilig kan landen of niet... :)

Veel succes maar vooral veel plezier bij het maken van al die spannende keuzes!
 
Bedoel je dat een conversie op een multi-engine moet? JAA IR(H) is toch enkel op IR gecertificeerd wat ook op een 206 Long ranger (single) kan?
 
Mijn post is alweer een poosje geleden, maar evengoed bedankt voor de reacties.

Inmiddels ben ik begonnen met de opleiding en heb besloten om de IR in europa te doen. Ook naar aanleiding van de tip van Hillerbee en een piloot die ik gesproken heb. Wat Intro zegt klopt in mijn ogen dan ook helemaal.
 
Mijn post is alweer een poosje geleden, maar evengoed bedankt voor de reacties.

Inmiddels ben ik begonnen met de opleiding en heb besloten om de IR in europa te doen. Ook naar aanleiding van de tip van Hillerbee en een piloot die ik gesproken heb. Wat Intro zegt klopt in mijn ogen dan ook helemaal.

Check I.V.W., er is per 5 maart iets aangepast wat misschien voor jou wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Echter jij vliegt heli´s. dus check ff bij IVW.

`Per 5 maart bestaat er nog maar 1 IR. Deze is van toepassing op alle in het brevet gestelde ratings.´

Gr. C
 
Check I.V.W., er is per 5 maart iets aangepast wat misschien voor jou wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Echter jij vliegt heli´s. dus check ff bij IVW.

`Per 5 maart bestaat er nog maar 1 IR. Deze is van toepassing op alle in het brevet gestelde ratings.´

Gr. C

Owh echt? Dus als ik multi-pilot IR heb hoef ik geen Single Engine IFR profcheck te doen?
 
Back
Top