ATPL bij EFT

Vintage

New member
Hoi,

Een paar vragen :
Ik lees dat je bij EFT (http://www.flyeft.com/) tijdens je ATPL theorie gaat les geven als instructeur.
Maar ergens later op hun site lees ik dat je tijdens je ATPL naar huis gaat voor distance ATPL om thuis te studeren, weet iemand hoe dit zit ?

Als je eerst je PPL zou halen en later verder gaat met je ATPL theorie, heb je dan bepaalde delen theorie "dubbel" gedaan ? Of moet je sowieso eerst je PPL halen voor dat je aan de ATPL begint ?

Voordat je in amerika aan een opleiding begint, moet je dan een flightsimlator test hebben gedaan ?

Ik las dat een medical class A in amerika 85 dollar kost en in nederland bijna 400 euro ! Klopt dit verschil ?

Alvast bedankt !

Groeten Chris
 
Je eerste vraag kan ik niet beantwoorden, ik lees hetzelfde als jij. Echter, volgens mij mag je alleen betaald instructie geven als je een CPL hebt.

Als je een integrated opleiding doet, sla je de PPL theorie over en doe je gelijk het ATPL. Als je een modulaire training doet moet je inderdaad eerst je PPL doen en dan pas je ATPL. Een aantal dingen zijn inderdaad een beetje dubbel, aan de andere kant worden binnen de ATPL theorie ook een heleboel zaken uit de PPL theorie als bekend veronderstelt. Het is dus zeker geen overbodige studie.

Flightsim: verschilt per opleiding, meestal als je een integrated opleiding doet wel, voor modulair meestal niet.

Medical: Als je een JAA opleiding doet moet je sowieso een europees medical hebben. Als je slim bent doe je het FAA medical er gelijk bij. Dit kan bijvoorbeeld bij AEC en kost je dan 50 euri, net zoveel ongeveer dus als in de States en het scheelt je ook weer een doktersbezoek daar.

Graag gedaan
 
Ik heb ook zitten kijken voor EFT maar kom ook niet uit een aantal dingen:

- Zoals jij zegt doe je je ATPL als je instructielessen geeft, maar je betaalt de ATPL theorie zelf? Wat kost dat ongeveer ? Je moet ook zelf een school zoeken die de ATPL theorie via distance learning doet ?
Het lijkt me niet echt ideaal dat je moet lesgeven terwijl je ook nog je ATPL theorie moet doen in 6 maanden. In hoeverre is dit realistisch ?
- Je MCC zit hier niet bij en moet je nog doen als je terugkomt ? Wat kost een MCC ongeveer ?
- Ik zie dat ook nog alle examenkosten (grond en praktijk) hierbij komen :wegkwijt:
Waar moet ik dan aan denken ?

Verder klinkt natuurlijk wel goed ongeveer 1500 uur, maar ik vroeg me af in hoeverre je deze uren kan gebruiken voor later bij een maatschappij. Dan tellen toch alleen multi engine uren ? Of de uren waarin je als crew hebt gevlogen?

Bij voorbaat dank
 
Op aanvraag een reactie van mijn kant :).

Ik heb zelf m'n APP Phase 1 bij EFT gedaan.
http://www.flyeft.com/app/index.html
http://www.flyeft.com/library/ME-APP.pdf

Na de Phase 1 kan je kiezen, ofwel ga je terug naar Europa om je ATPL theory te doen, ofwel blijf je in de VS en ga je verder met je FAA ratings terwijl je tussendoor ook je ATPL theory studeert.
Ik heb zelf gekozen om terug te gaan naar Europa en m'n ATPL theory thuis te studeren.
Ik vind het zelf teveel werk om je ATPL theory te studeren en aan je FAA ratings te werken...
ATPL theory wordt meestal gedaan via www.bristol.gs

Na je ATPL theory ga je terug voor de overige ratings... Zijnde:
JAA CPL ME & FI
FAA CPL IR ME CFI CFII MEI

De JAA IR conversie moet je zelf regelen. Ik hoor dat veel mensen bij Bristol gaan.
De MCC moet je ook zelf regelen, maar gezien het huidige klimaat solliciteer je misschien beter eerst bij maatschappijen die geen MCC vragen of er zelf één inrichten.

EFT zelf doet op zich wat ze op papier zetten. Ze komen hun verplichtingen na, en geen verborgen kosten. Alle extra kosten staan op de website of worden jou uitgelegd... (Examn fees, accomodatie, ...).

Instructie is goed, ik was uitermate tevreden over het niveau.

Enige kanttekening die ik moet maken bij de school is de chaotische indruk die het soms maakt door zijn "Maintenance Days" waar ze de school compleet sluiten omdat het onderhoud niet kan volgen.
Maar naast het feit dat het organisatorisch soms wel een stuk beter kan heb ik geen grote opmerkingen bij EFT.

Misschien toch ook eens kijken via http://www.flyaviator.com/jaapro.html ( de school die eigenaar is de gebouwen en toestellen), zij bieden de course aan voor een iets lagere prijs, en uiteindelijk gaan alle JAA ratings zoieso via EFT instructors.

Voordeel als je via Aviator instroomt is dat je als instructor meer ME dan SE instructie geeft.
Iets wat ik zelf dus ook overweeg als ik terugga.
Wat het aantal uren per maand betreft dat je zal kunnen werken, dat is misschien wel de grootste troef van de school.
Je kan 7/7 werken als je dat wenst, reken dus maar uit hoeveel uur per maand je kan loggen... (Bij Aviator zijn meer dan 50% van je uren ME als FI, bij EFT zal dat wel iets minder zijn omdat ze veel JAA PPL studenten hebben).

Om op de vraag mbt extra kosten te antwoorden:
ATPL theory via Bristol is 2100£ (www.bristol.gs)
IR Conversie kan vanaf 3600£ ( http://www.b-f-c.co.uk/flight-training/prices.html )
Kosten mbt Examn Fees & License issue vind je terug op de site's van de desbetreffende Aviation Authorities... (http://www.caa.co.uk/docs/33/ORS5~219.pdf & www.faa.gov)

Genoeg voer om over na te denken, als ik je nog met iets kan helpen hoor ik het graag.

mvg
 
Nog een vraag die me te binnen schiet : Hoeveel krijg je betaald als je werkt als instructeur ? Of krijg je uberhaubt niet betaald. Ik hoorde namelijk dat je een speciale visa nodig hebt als je wilt werken in de vs. Voor opleiding kan je zo visa regelen maar voor werk word dat lastig.

Oja en in mn eerste verhaal had ik ook nog de vraag in hoeverre je die 1500 uur kan gebruiken voor je eerste job (vaak minimaal zoveel uur met zoveel multi engine edg)
 
Last edited:
Ari Ben Aviator / EFT mogen J1 visums uitschrijven waardoor je legaal 2 jaar in de USA kan werken.

Loon ligt tussen de 10 en 20$ per uur.
 
Nog een vraagje :
Hoe heb jij het met onderdak geregeld ik zag op de site van EFT dat het kon voor 35 $ per nacht wat ik wat veel vond... Daarnaast vroeg ik me af in hoeverre je wat aan die 1500 uur hebt. Vaakt wordt er een x aantal multi engine uren gevraagd dacht ik. Je zegt dat je bij aviator ongeveer 50% van je instructeurs uren ME maakt 0_o dat klinkt niet verkeerd.
Bvd
 
Met die 50% onderschat ik de situatie nog.
Er staan meer ME (BE76) toestellen op de ramp dan SE (C172), en er wordt in totaal iets meer ME uren gevlogen per dag dan SE...

Housing is idd vrij duur. Aviator rekent iets minder aan... Zo'n 600$ per maand.
EFT rekent zo'n 1050$ per maand maar daar zit ook een gedeelde wagen in.

Ik denk dat je zelf maar eens contact moet nemen met EFT & Aviator. Misschien kan je daar nog betere voorwaarden bedingen ivm housing enzo.
 
Hey Cpt. Relax,

Bij Aviator zag ik dat je 3000k bij moest leggen voor de atpl als je die nog niet hebt. Is dat zelfstudie?
 
Zag ik ook staan... ik heb ze gemailt maar het mail adres wat op de site staat van aviator is van EFT :wegkwijt: hopelijk kunnen zij me verder helpen
 
Back
Top