long haul

Vliegenier737

New member
Hoi

Als je na een paar jaar op een 737 ofzo meevliegt als co-piloot, en je hebt geen gezin dus vind het helemaal niet erg om long haul te vliegen (Amerika, Azië e.d) en je zou dit zeer graag doen, hoe gaat dat in zijn werk?

Ik denk niet dat er zeer veel piloten met een gezin graag long haul zouden vliegen, maar indien je dit wel wil moet je dat melden bij je maatschappij of moet je eerst nog jaren lang klimmen op de senioriteitslijst, zonder dat ze weten dat je graag long haul zou doen?

Extra vraag: als je bv bij de KLM werkt op een 757 en je stapt over naar bv British airways, kom je dan ook op een 757 terrecht of begin je opnieuw op een 737 ?
 
long haul hoeft niet perse een nadeel te zijn hoor.. Als je bijvoorbeeld 5 dagen in totaal wegbent naar laten we zeggen sjanghai ben je na die trip ook weer een aantal volle dagen thuis waarop je quality time met je familie kan doorbrengen.
 
Hoi
Als je na een paar jaar op een 737 ofzo meevliegt als co-piloot
Klein geheimpje: een co-piloot vliegt zelf ook wel eens... ongeveer de helft van de vliegtijd om precies te zijn.

Ik denk niet dat er zeer veel piloten met een gezin graag long haul zouden vliegen, maar indien je dit wel wil moet je dat melden bij je maatschappij of moet je eerst nog jaren lang klimmen op de senioriteitslijst, zonder dat ze weten dat je graag long haul zou doen?
Ten eerste hangt het van de maatschappij af of je uberhaupt long-haul kan vliegen. Als je bij bijvoorbeeld transavia werkt, zal je nooit long-haul vliegen, tenzij je naar een andere airline vertrekt.
Als je bijvoorbeeld op de 737 vliegt bij KLM, kan je bieden op andere posities, bijv. een long-haul F/O positie. Diegenen die de meeste senioriteit hebben, krijgen vaak als eerste de positie waarop zij bieden.
Extra vraag: als je bv bij de KLM werkt op een 757 en je stapt over naar bv British airways, kom je dan ook op een 757 terrecht of begin je opnieuw op een 737 ?
KLM heeft geen 757. Stel dat ze deze wel zouden hebben, dan zou een KLM vlieger die daar op vliegt, niet overstappen naar BA, omdat hij bij die overstap weer op 0 begint vwb senioriteit (indien BA een senioriteitssysteem heeft). Ook verliest deze vlieger alle senioriteit bij de KLM als hij weggaat. Omdat veel senioriteit vaak leuke voordelen heeft, zullen vliegers, alleen daarom al, niet overstappen... Dat is ook precies de reden waar het senioriteitslijstje voor is uitgevonden, om vliegers bij de maatschappij te houden.
Als je bij een airline wordt aangenomen, kijken ze als eerste waar ze het hardste nieuwe vliegers nodig hebben. De kans is groot dat ze je dus daarvoor zullen inzetten. Mocht je daar al een typerating voor hebben, dan is dat mooi meegenomen. De maatschappij zal daar dan vaak ook rekening mee houden in de selectie.
 
Geen ellebogen werk om hogerop te komen en dus een eerlijker verloop van promoties etc.
En niet te vergeten zullen de mensen 'onder je' eerder worden ontslagen mocht het zover komen bij een maatschappij die in crisis is.
 
...En niet te vergeten zullen de mensen 'onder je' eerder worden ontslagen mocht het zover komen bij een maatschappij die in crisis is.

Dat is helaas niet 't geval. Tegenwoordig gaat men uit van 't "afspiegelings-principe" waarbij op basis van leeftijd en ervaring er mensen uitgeknikkert kunnen worden. Gezagvoerder X op plek 53 van de senioriteits-lijst loopt dus evenveel kans om op straat gezet te worden als co-co Y op nummertje 2304... :cool:
 
Nee hoor, De Meester. We hebben het nog eens opgezocht, en als ancienniteit (wat wij senioriteit noemen) een dusdanig belangrijke pijler in de structuur van een werkgeversgroep is, dan mag nog steeds last-in-first-out toegepast worden. Als voorbeeld bij de wettekst staat zelfs het vak "verkeersleider" en het moet dan ook geen probleem zijn om voor de rechter dit door te trekken naar ons vak.
 
Verdient een piloot bij de KLM op een 777 ongeveer evenveel als een piloot op een 777 bij BA?

Ik zou graag bij de KLM werken maar ze hebben maar 4 X 747 toestellen, het zal zeer lang duren voordat ik voldoende senioriteit zal hebben om daarop te vliegen, En dat dan als co co piloot ...

Vraagje 2, Als de captain in je toestel op pensioen gaat of overstapt naar een ander toestel, wordt jij dan de nieuwe captain ?
 
Vraagje 2, Als de captain in je toestel op pensioen gaat of overstapt naar een ander toestel, wordt jij dan de nieuwe captain ?

Ja klopt, zodra je captain opstapt ben jij de baas. Je komt namelijk als 21-jarige van de KLS en dan kom je bij een captain van 54 en daar vlieg je dan een jaartje mee en dan gaat hij met pensioen en dan ben jij de nieuwe captain.

Wat een grappige thread is dit aan het worden zeg, om je te bescheuren zo leuk.
 
Ik dacht dat het was dat je begon als captain om ervaring op te doen als captain en na een jaar of 15 kan je gaan afbouwen. Eerst co-piloot voor een jaar of 15 en dan nog een jaar of 5 luieren als co-co.
 
Extra vraag: als je bv bij de KLM werkt op een 757 en je stapt over naar bv British airways, kom je dan ook op een 757 terrecht of begin je opnieuw op een 737 ?
Dat klinkt alsof je carriere altijd begint op een laag vliegtuig nummer, zoals 737, en dat je met ervaring steeds een getalletje hoger komt, naar de 747 dan 757 vervolgens 767 etc. Dan zouden er alleen maar beginners op MD11's zitten, en bijna-gepensioneerde op B777's.
(tevens heeft de KLM geen 757's, en ze hebben zo'n 25 747's inplaats van 4 zoals jij vertelt)

Vliegenier737, mag ik vragen hoe oud je bent, en hoe ver je bent met eventuele selecties of voorbereidingen daarop?
 
Last edited:
Dus je motivatie om piloot te worden is hoofdzakelijk om gezagvoerder te worden op een 747 van de KLM? Dan zal je in de loop van je carriere moeten stoppen, want dan raakt de 747 uitgefaseerd. En komop, je gaat toch niet iets anders vliegen dan 747 ;)

Maar even ontopic. Ben je inmiddels al bezig met selecties Vliegenier737?
 
Ik heb zo'n vermoeden dat dit nog wel eens een lang topic kon worden. :D
Er loopt hier op het forum nog een "ace" rond, van wie z'n vader de beste vlieger is van Ryan. Misschien kun je hem eens pb-en? :grijns:
 
Ik ben 15 jaar jong, de 747 enzo zijn maar vragen, ik wil helemaal niet captain worden op een 747, het zijn maar voorbeelden om zo een beter zicht op de situatie te hebben
 
Dat klinkt alsof je carriere altijd begint op een laag vliegtuig nummer

Dat is toch zo, je begint toch op een fokker ofzo en bouwt dan verder op ?

Als je bijvoorbeeld op de 737 vliegt bij KLM, kan je bieden op andere posities, bijv. een long-haul F/O positie. Diegenen die de meeste senioriteit hebben, krijgen vaak als eerste de positie waarop zij bieden.

Kan iemand dit confirmeren, werkt dat zo ?

Bv na 10 jaar op een 737 kan je bieden op een plaats in een 777 ofzo ?
 
En de MD11 of DC10 dan? Lage NR's maar echt klein zou ik ze niet noemen...
Je hebt ook nog hogere nummers zoals Lockheed L-1011, dat is voor als je na je pensioen besluit door te werken :grijns:

Vliegenier737, ik weet niet hoe serieus je het bedoelt (of gaat voor Airwork Quote Of The Month, ik zag dat je al een kandidaat bent ;) ), maar om verwarring te voorkomen (ook voor toekomstige lezers), het gaat ECHT NIET zo dat je van kleine nummers omhoog werkt. Typenummers hebben niets met werkervaring/senioriteit te maken. (Het gaat waarschijnlijk eerder zo dat je van lage ranken op kleine vliegtuigen doorwerkt naar hoge ranken op grote vliegtuigen. Het formaat van het vliegtuig heeft trouwens ook weinig met het type nummer te maken...) Mag ik vragen waar je jou informatie vandaan haalt? Misschien is het handig om even te checken hoe betrouwbaar je bronnen zijn.
 
Back
Top