G krachten reduceren?

Addicted

New member
Ik weet dat je nu speciale suits hebt om het effect van de krachten die op je werken in de cockpit tegen te gaan door je lichaam te spannen, maar neem nou 't idee om een cockpit vol met een vloeistof te gooien o.a water, dan zou de kracht dramatisch af moeten nemen gezien je niet echt heen en weer geduwd kan worden in je stoel doordat er een barriere tussen gaat zitten.

Ik zou zeker weten dat hier wel een keer mee moeten zijn getest, maar wat zou het probleem kunnen zijn dat het nooit echt in de praktijk doorgekomen is? Is hier iemand die daarop een antwoord kan bedenken / geven?
 
Volgens mij houdt de KLu op die manier geen vliegers meer over, denk je serieus dat het efficient is?
Stel je maakt een manoeuvre, dan zit de kans er dik in dat met een paar seconden, je canopy onder water staat. Ook moet dan de apperatuur worden aangepast.
Lijkt mij dus geen realistische oplossing.
 
Je bekijkt het een klein beetje verkeerd. Dat vloeistofpak zorgt voor druk op bepaalde plek op het lichaam om zo de stuwing tegen te gaan(en het bloed dus boven in het lichaam te houden.
Als je in een cockpit vol water zou zitten dan zou je die stuwing omlaag nog steeds hebben. het water geeft geen barriere tegen de verhoogde G-krachten.

het zou wellicht wel werken als je alleen de onderste helft van het lichaam in een vloeistof legt die zwaarder is dan bloed, maar dan wordt dan wel allemaal erg onrealistisch.

Wat er wel wordt gebruikt om de g-krachten tegen te gaan is de hoek waaronder je zit vergroten zoals ook al bij de F16 gebeurt(in het ideale geval zou je plat liggen).
 
je snapt niet echt wat G krachten zijn ben ik bang.

Alles in de cabine en het vliegtuig zelf ook zitten onder die kracht.

Dus stel dat je de cabine vol met water pompt dan zou die cabine bij 9G 9x het gewicht van het water aan moeten kunnen???

en dan nog blijft het zo dat jouw bloed los door je lichaam stroomt en dus zal dat blijven verschieten naar plekken waar je het niet wilt hebben.

je kunt het niet opheffen alleen aangenamer maken :D
 
Ik had volgens mij wel ooit gehoord dat bij de JSF (?) een pak hoort waarbij je niet meer op een speciale manier hoeft te ademen, volgens mij had ik dat op discovery gehoord maar zeker weten doe ik het niet meer.
 
Een pak met water kan ik me beter voorstellen dan een cockpit met water... Misschien dat het water sneller naar je voeten stroomt (met positieve G-krachten) dan bloed en daardoor het pak samen drukt bij je benen. Je krijgt dan wel een zwaar pak denk ik.
 
@ Addicted: Water in de cockpit helpt volgens mij niet tegen G-krachten die ontstaan door vlieg maneuvres, maar eerder tegen hevige G krachten bij botsingen, zoals de kreukelzone techniek en airbag in een auto. Bij bv. positieve G-krachten tijdens het vliegen stroomt bloed uit je hoofd weg richting je benen, wat dus tot bijvoorbeeld flauwvallen kan lijden. Om dat tegen te gaan gebruiken ze zo'n suit. Deze perst volgens mij door vloeistof druk je bloed vanuit je benen richting je hersenen.

Ik denk dat jouw theorie prima werkt wanneer je een botsing met je auto krijgt waardoor het water de klap (energie) gelijkmatig verdeeld (newton's F=m*a). Het lijkt me alleen niet zo'n pretje om met een mooie roadtrip in een duikpak achter het stuur te zitten :grijns:.
 
Mag het ook bier zijn.....????????:biertje:

Al hoewel, het maakt een sanitaire noodsituatie nog beroeder dan het al is.....:stapelge:
 
tja...wat zal ik hierop zeggen...

Leuk bedacht, maar 't is zoals al meerderen voor mij hebben gezegd niet echt zoals je denkt... Verder is alles wel gezegd denk ik!

Greetz
 
De mens is op dit moment de grootste beperkende factor voor vliegtuigen qua G-krachten. Daarom zal in de toekomst de mens niet meer in het vliegtuig zelf zitten. Maar dan spelen de piloten gewoon met "bestuurbare vliegtuigjes" ;)
 
Dat zal inderdaad de toekomst zijn, helaas. Er vliegen al een paar onbemande vliegtuigen rond; voor verkenning, afwerpen van bommen/lading, etc. Dit zal in de toekomst alleen maar meer worden.
 
Addicted zijn idee is best interessant om over na te denken. Degenen die de film 'The Abyss' hebben gezien herinneren zich misschien wel de rat in een bak vloeistof die daarin gewoon kan overleven.

rat5.jpg


Hoewel de film science fiction is, is de vloeistof waarin de rat zwemt dat niet. De rat zwemt bij de opnamen echt in die vloeistof. Het is perfluorkoolwaterstof en het is inderdaad mogelijk dat in te 'ademen'. Op Wikipedia staat een artikel over liquid breathing. Onder het kopje space travel staat ook informatie over g-krachten in de luchtvaart en het Libelle G-suit.

Cockpit onder water zetten is misschien theoretisch leuk, maar constructief niet haalbaar.

CC
 
Och ja, die film. Lijkt me trouwens ook geen fantastisch idee, om eerst alle vliegers even te verdrinken in een bepaalde vloeistof.. ;)
 
Trouwens als je vloeistof in de cockpit giet heb je nog een ander probleempje, namelijk de brekingsindex.

Dat is een verschijnsel dat optreed bij lichtstralen die van de ene stof met een dichtheid naar de andere stof gaat met een andere dichtheid straalt. Dus ook van vloeistof naar lucht (of andersom). Dat alles houd dus in dat je naast het voorwerp kijkt dan waar het in werkelijkheid is. Dan moeten ze het glas van de cockpit ook weer aanpassen om het weer te corrigeren, dat lijkt me een duur grapje.
 
Back
Top