beroerdste velden / approaches

metrodriver

New member
We hebben de threads gehad met de mooiste vliegvelden en de mooiste approaches, nu is het tijd voor de slechtste, gevaarlijkste meest irritante velden en approaches ter wereld.
Ik doe de aftrap: Lagos Nigeria
Zodra je ze te pakken krijgt (nadat je dus na een half uur in hun luchtruim uitgevonden hebt dat ze weer eens een nieuwe frequentie hebben die niet bekend gemaakt is) dan willen ze weten waar je vandaan komt, registratie nr, personen aan boord en estimates voor de volgende 10 way points, inclusief landing. De kerel laat de microfoonknop te vroeg los zodat alles herhaald moet worden. Rwy 18R, no delay expected. Nadat iedereen weer eens over elkaar heen gepraat is kun je er eindelijk tussen krijgen dat je naar beneden wilt (20 mijl voorbij TOD) en wat het weer is sinds de ATIS er al een paar maanden uitligt. Nu naar Lagos approach. Weer de estimates, reg nr, distance LAG VOR. Rwy 18R, no delay. Hmmmmm! Ik hoor zeker 3 kisten in de hold over LAG en natuurlijk worden wij daar ook heen gestuurd met nog 20 mijl te gaan. EFC 15 minutes from now. Blijkt iemand anders ook nog even onze squake te hebben. 40 minuten later krijgen we eindelijk een approach clearance.
Na de landing komt het vrouwtje van immigratie aan boord voor onze gen/dec en ze vereist maar liefst 4 pakken sap en een aantal cokes (ik vraag me af waar haar winkeltje is). Op weg naar het hotel moeten we nog even bij de oude zee-container langs waar de immigratie gevestigd is om in een oud kassaboek onze paspoort gegevens op te schrijven.
Op de terugweg moeten we nu door de terminal voor een bag check (hoefde tot voor kort niet), trap op, trap af, door een stinkend gebouw, weer langs de zee-container om ons uit te schrijven. Push back komt en GND zegt ons dat we op de cargo ramp moeten blijven maar die is vol en dus worden we vrolijk naar de taxiebaan geduwd. De ground crew heeft geen headset (zeker te duur, of iemand heeft hem verkocht), en op het laatste moment kan ik nog door de cakofonie op de GND frequentie er tussen krijgen dat we de taxibaan worden opgeduwd. Tower is ook gigantisch druk met 4 vliegtuigen, en uiteindelijk krijgen we een ATC clearance als we maar willen zeggen wat onze reg nr, POB en endurance zijn. Staat dat allemaal niet op het flight plan? Wat een opluchting als we eindelijk weer met Accra control praten.
Lagos, wat een ramp
 
Madrid!
Line-ups vanuit alle richtingen, in het spaans en engels en alsnog op de verkeerde baan worden gevectord...
 
'K las de titel, dacht Lagos!
Grappig dat dat het eerste veld in het lijstje is..
Vergeet de bribes niet die soms nodig zijn om je paspoort terug te krijgen.
Heb eens een signature op een forum gelezen:

Happiness in Lagos.... Starts after V1

BTW wat is er mis met CFU?
 
Antalya Turkije, bijna een 777 op mn dak die geklaard werd voor een landing op de baan waar wij aan het backtracken waren. Op 250 ft ging ie rond.... Of een vector recht een berg in, kunnen ze ook goed.
 
Marrakech, vanwege de incompetente ATC. Iedere keer weer een avontuur.

Laatst nog een Hawker voor ons in takeoff, bestemming Engeland, vertrek vanaf RWY 28, dus normaal een bocht rechtsaf naar het noorden, richting Engeland.

ATC: "Hawker 123, cleared for takeoff, left turn approved"
Hawker: "Confirm, we can make a right turn after takeoff?"
ATC: "Negative, Hawker 123, after takeoff, left turn approved"
Hawker: "Sir, we need a right turn after takeoff"
ATC: "Left turn, left turn, NEGATIVE NEGATIVE, right turn! RIGHT TURN APPROVED!"

Aye... hoe zat dat ook alweer, je linkerhand, dan wijst je duim naar... buiten? Zucht...
 
- 'Sir, line up and do it please, byebye'

'Eh... line up and eh... do what sir?'

- 'Yes! line up and just do it please!'

'... lining up and confirm we are clearded for takeoff!?'

- 'Yes sir! cleared takeoff! good flight, good day, good week! bye!'



Een Afrikaans vliegveld.
 
Leeds Bradford én natuurlijk altijd met stip in de top Fiumicino.

Italië: mooi land, goede wijn, goed eten, mooie vrouwen maar Air traffic controllers, trouwens óók alles wat er rond loopt op de Apron is een drama!
Zelfs vandaag, als de zomer voorbij is en de drukte op dit veld zich pas volgend voorjaar weer aandiend, weten ze er weer een chaos van te maken.
Sluiten van een baan terwijl je bezig bent met een approach (niet de 1e keer) Atis verteld 16R en op het laatste moment vlak voor intercepten ILS16R
ATC: "791 proceed to mikso for ILS 16L, you're cleared for ils 16L"
Wij: "Heé you cleared us for 16R! "
ATC: No nów I clear you for 16L. 16R is now closed, proceed to mikso for ILS 16L"
Na de landing taxieën we langs 16R en ja hóór een maagdelijk schone 16R met een ander vliegtuig op short final. Kon helaas niet wachten en kijken of het een A'litalia was óf misschien dat er tijdens onze approach een (natuurlijk vertraagde) A'litalia van Rwy 25 moest vertrekken. Het zou mij verbazen als het voor iets belangrijks was! Die info wordt natuurlijk nooit verstrekt.

Dan heb je die apen van de beveiliging die vooral ongeïnteresserd rondom het vliegtuig hangen in hun Armani pakjes en dure Gucci zonnebrillen, het lijkt wel een modeshow,alsof hun aanwezigheid ook maar iets verbeterd aan de veiligheid.
Je zou haast zeggen dat ze geselecteerd zijn op intelligentie, talenkennis en/of spraakvermogen. Vraag ze maar eens iets tijden the walkaround! antwoord: ...? Komt gewoon niets uit!

Dan the dispatcher's zitten ook allemaal op een roze wolk.
Dispatcher "So captain everybody on board arrevederci"
Captain: what about a loadsheet.....? Niet dat we daar nog niet naar gevraagd hadden, toch zeker een keer of drie.

De layout van de taxiways vol met bochten en opgedeeld in tig stukken die allemaal een andere identifier hebben, parallel aan de Rwy 25. Géén wonder dat het moeilijk is, om bij taxi instructies van ATC, zelf het overzicht te houden. En als je dan toch aan het breken bent leg er dan 2 parallel lopen de taxiways neer zonder al die bochten en verschillende indentifiers.

Zo dat lucht op

gjk
 
Iz, als je ooit nog eens in Lagos komt op rwy 18R dan zul je vlak bij de cargoramp een Hydra B747 zien staan die een linker wielpoot mist. Het verhaal gaat als volgt:
Approach: ILS18L.
Twr: ILS18R
Hydra: approach said 18L, 18R is notamed out of service
Twr: cleared to land 18R, 18L is closed.
Hydra: are you sure, confirm rwy in use 18R?
Twr: confirm 18R in use, cleared to land.
18R bleek inderdaad gesloten te zijn omdat er halverwege de baan een grote sleuf gegraven was. De linker wielpoot brak daar af, de linker centergear ontzet, linker flaps en motorgondels over de baan. Niemand heeft er letsel aan over gehouden. Waar de twr controller zich bevindt weet niemand, hij is zeer snel weggerend. Kist zal nooit meer vliegen.

Wat was het verschil tussen links en rechts ook al weer?
 
Looks like we need to have categories.

1. Airports that have bizarre "local" procedures.

2. Airports with short runways.

3. Airports with terrain/local weather conditions.

The most difficult are the ones with a combination of 2 and 3. In order of difficulty:-

Funchal (old runway)
Samos
Calvi

Corfu is fine until the weather get bad - then watch out! Night circling approach to Rwy 17 requires extreme caution.

NDB approach at Heraklion - it's so offset that you cannot see the runway at minimums. You have to be familiar with this airport to land off this approach.

Circling approach Rwy 16 Dalaman. This is a CFIT waiting to happen. I will not fly this at night. It always bothered me that a few of my F/O's have wanted to try this. I'll take a landing on Rwy 34 with a 15 knot tailwind instead.

At my current job.

Category 1.

Delhi, Beijing

Category 2.

None (they've lengthened the runway - it's no fun anymore! :grijns:)

Category 3.

Hong Kong, Calicut
 
La Palma is ook een lastige als de bewolking laag hangt; ndb appr, ook een grote offset en een kort baantje.
 
La Palma

La Palma

La Palma is ook een lastige als de bewolking laag hangt; ndb appr, ook een grote offset en een kort baantje.

I've landed at La Palma during my 737 days with wind 270/30+. Landed on 01 and came in over the water at an oblique angle to the runway to avoid the rotors off the mountains. Worked out fine. Company aircraft behind us flew a standard "by the book" approach and got two "Windshear" warnings during approach :eek!::eek!:

Found out later locals use 15 knots as a crosswind limit and this was indeed a restriction when I flew there with the 757 and A320.

Spectacular airport.
 
Narita met z'n achterlijke taxi procedures en een baan van 2000m omdat er een of andere Japanse boer weigert op te rotten.
 
Back
Top