Ontheffing zweefvliegtheorie voor PPL, ATPL e.a.

Diana

Active member
Goed nieuws voor mensen die al een brevet hebben en besluiten te gaan zweefvliegen! Heb je een ATPL, CPL, PPL, RPL, GMB of Marinebrevet, dan kun je ontheffing aanvragen voor de GPL theorie-vakken Meteo, Instrumenten, Voorschriften en Navigatie. Je hoeft dan alleen het vak Zweefvliegtuigen (omvat constructie en aerodynamica) te doen. Voor ATPL-houders was het al mogelijk ontheffing te krijgen, maar nu is het ook mogelijk voor o.a. de PPL'ers onder ons.

Meer informatie op http://www.brevet.aero/ --> Brevetten zweefvliegen --> Examenreglement --> Bijlage 1b.
 
Dat is goed nieuws en ook wel zo eerlijk.
Bij het ballonvaren kan je namelijk al lang ontheffing voor alle vakken (behalve ballonvaren) krijgen.
Het is eigenlijk ook niet meer dan normaal!
Dacht dat het voor het zweefvliegen ook al zo was, maar niet dus.
 
Diana,
de laatste keer dat ik een ontheffing gekregen heb voor de theorie moest ik examen doen in de vakken: zweefvliegtuigen en voorschriften.
 
Klopt, omdat je een ATPL had waarschijnlijk. Maar vanaf nu kan er ook ontheffing worden verkregen voor Voorschriften. Heb het nog even gecheckt via eerder genoemde link, maar het staat er echt.
 
Dat is goed nieuws en ook wel zo eerlijk.
Bij het ballonvaren kan je namelijk al lang ontheffing voor alle vakken (behalve ballonvaren) krijgen.
Het is eigenlijk ook niet meer dan normaal!
Dacht dat het voor het zweefvliegen ook al zo was, maar niet dus.
Was het omgekeerd ook maar zo eerlijk.
Maar nee, als zweefvlieg-instructeur moest ik gewoon alle vakken doen voor m'n A1, ook al stelde bv. meteo geen fl*&%er voor vergeleken bij wat ik voor m'n ZVB, laat staan m'n instructeurs-examen moest weten.

Weet overigens niet hoe dat tegenwoordig geregeld is, maar ik vrees dat het niet veel beter is geworden.
 
Back
Top