Luchtmacht vs. Burgerluchtvaart

Sidney

New member
Ik ben op dit moment bezig met de selectie voor de Luchtmacht. Nu begon ik me toch af te vragen wat de voor- en nadelen zijn t.o.v. de burgerluchtvaart. Want ik heb eigenlijk alleen met mensen gesproken die voor de luchtmacht gaan en niet van de burgerluchtvaart. En aangezien de burgerluchtvaart me ook wel interesseert wil ik me hier een beetje in verdiepen.

Dus waarom zou je voor de luchtmacht kiezen of waarom voor de burgerluchtvaart?

En dan had ik nog een aantal algemene vraagjes:

- Wat zijn goede opleidingen naast de KLS? Hoeft niet perse in Nederland te zijn.

- Kan je als piloot bij de burgerluchtvaart makkelijk vrij vragen? Of heb je gewoon een max. aantal vrije dagen en de rest moet je gewoon verdienen zoals in normale bedrijven?

- Hoe lang duurd de selectie voor de burgerluchtvaart? (bv. bij de KLS)

- Aan wat voor salaris moet ik denken als captain en co-pilot op internationale
vluchten. (Gewoon een schatting want ik weet dat het van heel veel factoren afhangt)

- Hoelang duurd de overstap van co-pilot naar capatain gemiddeld?

- Stel dat ik voor de luchtmacht zou kiezen. Is de overstap naar burgerluchtvaart op je 32e makkelijk? Want je maakt bv. maar weinig vlieguren. Is er een manier om aan die vlieguren te komen zodat een overstap makkelijker is. En ik neem aan dat je dan ook gewoon als co-pilot moet beginnen totdat er een plek vrijkomt voor captain?



Ik hoop dat jullie me kunnen helpen zodat ik een keuze kan maken tussen de burgerluchtvaart en de luchtmacht.
 
Gaat het lekker Sydney?

Gebruik de zoek functie, dit is hier echt al 100 keer behandelt.
Zijn dit echt vragen die je ook zou stellen op een interview of assesment?

Kan je als piloot bij de burgerluchtvaart makkelijk vrij vragen?

Als je een baan zoekt met makkelijk vrij moet je kunstenaar worden, of artiest of tree hugger.


Aan wat voor salaris moet ik denken als captain en co-pilot op internationale
vluchten. (Gewoon een schatting want ik weet dat het van heel veel factoren afhangt)

Je moet het eerst nog zo ver zien te redden, dat is een factor.

C'mon man zoek even voordat je naar de bekende weg vraagt.



**** Disclaimer*****
Sorry hoor, maar ik krijg zo af en toe het zuur......ah even wachten, is bijna voorbij...
 
Nou, zal ik dan toch maar even in sneltreinvaart antwoorden?
- EPST, NLS en eventueel nog Stella. Verder is Martinair ook een school die steeds meer in the picture komt naar mijn mening.
- Vind je 5 dagen vrij na een vluchtje van een paar uur niet genoeg...?
- De selectie bij bijvoorbeeld KLS, duurT zo tussen de 3-6 maanden afhankelijk van de drukte en jouw schema.
- Tussen de 37.000 en 200.000?
- Afhankelijk van jouw sollicitaties naar functies binnen het bedrijf kan ook dit wel een tijdje duren. Zoals ABN het zo mooi zei: het begint met ambitie.
- Geen idee, geen ervaring. Wel mensen gehoord die het vroeger hebben gedaan, ging hen redelijk makkelijk af.

Ik denk als je twijfelt tussen Luchtmacht of burger, dat je dan heel serieus moet gaan nadenken wat je eigenlijk wil. Ik krijg namelijk het idee, dat wanneer je twijfelt over je keuze van KLu, dat dit dan sowieso fout afloopt. Houd je er rekening mee dat ongeveer 1-2% door de selecties heen komt en dat van dit zeer selecte groepje, alleen de beste in de F16 kunnen plaats nemen? Hoe ver ben je met je KLu selectie? De dingen waar jij nu naar vraagt, zijn voornamelijk arbeidsvoorwaarden. Vergeet niet, je hebt vliegen en je hebt vliegen. De ene is KLu, de ander is busjes vliegen en tussen die twee zit een wereld van verschil. Je zou je geen zorgen moeten maken over je aantal dagen vrij, maar over welke van de twee soorten vliegen jij nou eigenlijk wilt. Denk er nog maar eens over na, en stel dan een aantal gerichte vragen die inderdaad zoals boven al vermeld, niet met een simpele zoekfunctie zijn te beantwoorden...
 
Zou jij een bom kunnen droppen op een gebied waar mensen rondlopen?
Ga daar eerst eens over nadenken ;)

Ik zeg niet dat je echt F-16 piloot zal worden en dit voor zal komen. Maar ik wil absoluut niet bij de luchtmacht omdat ik never nooit iemand zou willen/kunnen vermoorden! Ik ben echt anti-vechten, en ik vind persoonlijk mijn steun aan Amnesty International veel zinvoller dan alles missies van onze luchtmacht.
 
Ach, ik begrijp je twijfel best wel hoor. Aan de ene kant is vliegen bij de luchtmacht voor velen de ultieme (jongens) droom. Vergelijkbaar met formule 1 rijden oid. Aan de andere kant is het toch iets wat voor slechts weinige weg gelegd is. Burgerluchtvaart is totaal anders. Hoewel je beide zou kunnen omschrijven als piloot zijn er verder voornamelijk verschillen.
In een F16 neem jij persoonlijk beslissingen in een fractie van een seconde. In een 747 gebeurt dit zelden of nooit. F16 vlieger is iets wat je nooit tot je pensioen zal doen. Wil je dan de luchtmacht verlaten, of liever iets anders gaan doen. Burgerluchtvaart doen verreweg de meeste mensen wel tot hun pensioen. Luchtmacht betaalt jouw opleiding, 3X raden wie dat in de burgerluchtvaart doet..... Jij. Ben jij bereid om 3 tot 6 maanden in Irak, Afganistan of waardan ook te zitten. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik probeer je niet van de luchtmacht af te praten, maar wil alleen aantonen dat het hele verschillende beroepen zijn. Dat betekent overigens niet dat je niet allebei mooi zou vinden. Eerlijk is eerlijk, vele vliegers in de burger luchtvaart hebben het eerst geprobeerd bij de luchtmacht (ik inclusief).

Denk er rustig over na, en probeer je zo goed mogelijk te voorbereiden. En ook al worden burgervliegers door de militairen vaak omschreven als buschauffeurs, het blijft een super mooi beroep.

Heb vandaag mijn CPL gehaald, en dat is toch een geweldig gevoel! :)
 
Over de KLu, het is hard maar waar: Als je er niet 100% voor gaat, dan verdien je het niet en je zult het niet halen!

Winds,

WvdB
 
Bij de KLu ben je niet alleen vlieger, je bent ten eerste militair. Je kunt _in principe_ op pad gestuurd worden in het voorterrein om bijv. patrouilles te voet uit te voeren, om maar een voorbeeld te noemen. Nu zal Defensie dat niet zo snel doen met iemand van €2 miljoen (ongeveer ;) ).

Als je bij de KLu komt, leer je dus eerst basis militaire vaardigheden. Dat is de opleiding tot luitenant. Concreet: leidinggeven, overleven in het veld, wat te doen bij een biologische aanval, ligsleuven graven, veel fysieke ontberingen, noem maar op. Als dit niet bij je past, en als je hier geen aanleg voor hebt, ga je die basis niet halen. Ik spreek helaas uit ervaring. Het mooiste zou zijn dat ze dat bij de selectie kunnen bepalen, maar dit werkt blijkbaar nog niet.

Ga bij jezelf na: wil je uiteindelijk burgerpiloot of luchtmachtpiloot worden? Als je uiteindelijk burgerpiloot wil worden en de KLu als 'opstapje' wilt gebruiken, kan je beter de KLu cancellen.
 
Het probleem is dat het werk me allebei aanspreekt. Het is niet zozeer dat ik persé luchtmacht of persé burgerluchtvaart wil doen. Ik kan me er allebij in vinden en zal me ook 100% ervoor inzetten.


Luchtmacht:
- Actief & Uitdagend
- Je komt overal ter wereld
- Je kan nog altijd overstappen naar de burgerluchtvaart
- Financieel weinig risico
- Je verdient relatief minder
- Luchtmacht is een groot deel van je leven, minder sociaal leven
- Vaak voor langere periode van huis

Burgerluchtvaart:
- Verdient beter
- Meer tijd & geld voor leuke dingen naast je werk
- Regelmatiger thuis
- Meer "relaxt"/"ontspannen" werk
- Financieel loop je een bepaalde riscio


Wat voor mij belangrijk is, is dat ik naast me werk ook een leuk sociaal leven heb waarin ik leuke dingen kan doen. En me gevoel zegt dat je dat eerder bij de burgerluchtvaart hebt. Maar me verstand kiest voor de luchtmacht. Wat vinden jullie?

Nog een vraagje, is de overstap van luchtmacht naar burgerluchtvaart gemakkelijk? En moet je dan vanaf 0 beginnen of heb je door de luchtmacht al een bepaalde voorsprong. Bijvoorbeeld sneller carriere maken?
 
Het probleem is dat het werk me allebei aanspreekt. Het is niet zozeer dat ik persé luchtmacht of persé burgerluchtvaart wil doen. Ik kan me er allebij in vinden en zal me ook 100% ervoor inzetten.

Als je nu twijfelt, dan ga je niet 100% voor de KLu.


Luchtmacht:
- Actief & Uitdagend
- Je komt overal ter wereld
- Je kan nog altijd overstappen naar de burgerluchtvaart
- Financieel weinig risico
- Je verdient relatief minder
- Luchtmacht is een groot deel van je leven, minder sociaal leven
- Vaak voor langere periode van huis

Je leid juist wél een sociaal leven alleen met een veel hechtere groep.

Burgerluchtvaart:
- Verdient beter
- Meer tijd & geld voor leuke dingen naast je werk
- Regelmatiger thuis
- Meer "relaxt"/"ontspannen" werk
- Financieel loop je een bepaalde riscio

Wat is er ooit regelmatig geweest aan het beroep verkeersvlieger????


Wat voor mij belangrijk is, is dat ik naast me werk ook een leuk sociaal leven heb waarin ik leuke dingen kan doen. En me gevoel zegt dat je dat eerder bij de burgerluchtvaart hebt. Maar me verstand kiest voor de luchtmacht. Wat vinden jullie?

Nog een vraagje, is de overstap van luchtmacht naar burgerluchtvaart gemakkelijk? En moet je dan vanaf 0 beginnen of heb je door de luchtmacht al een bepaalde voorsprong. Bijvoorbeeld sneller carriere maken?

Ik zou het als ik jou was gewoon proberen en kijken waar het schip strand. De mensen die ongeschikt zijn filteren ze in de selectie en in de ALO er wel uit. Maarja, stel dat je op later termijn nog afvalt ben je wel 1-2 jaar kwijt.

Winds,

WvdB
 
Als je nu twijfelt, dan ga je niet 100% voor de KLu.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik twijfel nu tussen de KLu en Burgerluchtvaart. Maar als ik eenmaal die keuze heb gemaakt en daarachter sta dan weet ik zeker dat ik me daar 100% voor kan inzetten!


Wat is er ooit regelmatig geweest aan het beroep verkeersvlieger???? (Ik bedoel: Regelmaat vergeleken tussen Burgerluchtvaart en KLu)
Je bent met meer "regelmaat" thuis bij de Burgerluchtvaart dan bij de KLu. Burgerluchtvaart is een aantal dagen weg en weer een aantal dagen thuis. Bij de KLu kan je vaak voor een lange periode uitgezonden worden.


Ik zou het als ik jou was gewoon proberen en kijken waar het schip strand. De mensen die ongeschikt zijn filteren ze in de selectie en in de ALO er wel uit. Maarja, stel dat je op later termijn nog afvalt ben je wel 1-2 jaar kwijt.

Dat is dus juist wat ik NIET wil. Ik wil een keuze maken waar ik achter sta en me daarvoor 100% inzetten. Dus niet een beetje aanmodderen en maar kijken wat er van tercht komt.



Je moet het niet persoonlijk opvatten wat ik zeg, maar ik probeer gewoon zoveel mogelijk informatie in te winnen om een beter beeld te krijgen en om dus makkelijker een keuze te maken.
 
sydney said:
Nog een vraagje, is de overstap van luchtmacht naar burgerluchtvaart gemakkelijk? En moet je dan vanaf 0 beginnen of heb je door de luchtmacht al een bepaalde voorsprong. Bijvoorbeeld sneller carriere maken?

Ik heb me op een info-dag op de KLS laten vertellen dat, wanneer jij een aantal jaren f-16 hebt gevlogen en met pensioen gaat, je niet bij een maatschappij/school hoeft te vragen of je daar alsjeblieft nog mag komen vliegen, maar dat de maatschappijen naar jou toekomen om te vragen of jij alsjeblieft bij hen wil komen vliegen. Dit is natuurlijk lichtelijk overdreven;), maar ze hebben wel een punt. Als jij het redt tot f-16 vlieger, bewijs je wel mooi dat je over de juiste kwaliteiten beschikt. Het is natuurlijk een prachtige carrière: eerst f-16, om dan door te stromen in de burgerluchtvaart.

iets om over na te denken;)
 
Ik heb me op een info-dag op de KLS laten vertellen dat, wanneer jij een aantal jaren f-16 hebt gevlogen en met pensioen gaat, je niet bij een maatschappij/school hoeft te vragen of je daar alsjeblieft nog mag komen vliegen, maar dat de maatschappijen naar jou toekomen om te vragen of jij alsjeblieft bij hen wil komen vliegen. Dit is natuurlijk lichtelijk overdreven;), maar ze hebben wel een punt. Als jij het redt tot f-16 vlieger, bewijs je wel mooi dat je over de juiste kwaliteiten beschikt. Het is natuurlijk een prachtige carrière: eerst f-16, om dan door te stromen in de burgerluchtvaart.

iets om over na te denken;)

Zozo, over oude koeien uit de sloot halen gesproken. Een topic uit 2007.


Is overigens niet meer helemaal correct wat je zegt. Luchtmachtvliegers komen nu ook niet aan de bak in de burgerluchtvaart.(Zij moeten bijvoorbeeld bij KLM zelfs achter de KLS'ers aansluiten). Dus veel van hen tekenen bij bij de KLu.

En laat je a.u.b. niets vertellen op infodagen, laatst ze hoogstens je vragen beantwoorden.
 
Beste Sidney,

Ik denk dat wat sommige collega's hierboven stellen en waar ik me graag aan toe zou willen voegen, is dat je hier echt verkeerd naar aan het kijken bent.

Natuurlijk is het logisch dat je nadenkt over wat je graag zou willen doen. Maar de argumenten die je daarbij aandraagt zijn helemaal verkeerd. Laat me het uitleggen.

Als je overweegt om Luchtmacht vlieger te worden, dan moet je de overweging maken of je dit aankan, fysiek en mentaal. Je gaat voor een carrière als militair. En misschien konden de militairen in je koude oorlog tijd nog verwachten dat je altijd op de basis zou blijven, maar tegenwoordig is dat niet het geval. Na het voltooien van je opleiding zul je bijna zeker uitgezonden worden voor een missie in oorlogsgebied. Je zult je leven moeten indelen naar de behoefte van de missie, de luchtmacht en zo nodig het landsbelang, en als onderdeel daarvan zul je soms agressieve acties moeten ondernemen. Denk even aan het incident van 1 oktober j.l. waarbij een F16 bij een bombardement een aantal burgerslachtoffers heeft gemaakt. Dit was natuurlijk niet de bedoeling, maar hoe denk je dat die piloot zich op dit moment hierover voelt. Desalniettemin is de keuze niet aan hem geweest, dit is gewoon hoe het werkt in de militaire luchtvaart en in de echte wereld. Ik heb een redelijke mening over het goed en slecht hiervan (en heb dus ook nooit voor een carrière als militair gekozen), maar dat is nu even niet interessant voor het topic. Wel is het voor jou belangrijk dat je je realiseert dat het hierom gaat en niet hoeveel dagen vrij je krijgt en hoeveel pintjes je met je maten kunt drinken.

Wat betreft de burgerluchtvaart kloppen je argumenten ook niet. Als je op zoek bent naar een baan waar je lekkere centjes verdient, veel vrij hebt en een hoop sociaal leven hebt dan zit je hier echt verkeerd. Het is een lange weg om piloot te worden met vele obstakels en jaren van financiële crisis (het persoonlijke soort), om je doel te bereiken en het is een groot risico om piloot te worden (tenzij je ouders natuurlijk 150k kunnen schuiven zonder op te kijken).

Voor een opleiding moet je toch al rekenen op een bedrag van 130k. Dat zijn de kosten van een luchtvaartschool, plus levensonderhoud gedurende de opleiding, plus de rente. Kun je niet bij een van de grote maatschappijen aan de bak dan moet je nog 40k schuiven voor een type-rating bij een kleine club. Als je dan eenmaal aan het werk bent dan is dat onregelmatig werk. Elk jaar is het weer kiezen of je kerst of oud en nieuw vrij wilt zijn. Je bent degene die altijd verjaardagen mist etc...

Waarom dan toch doen? Ik heb het gedaan omdat ik een passie voor vliegen heb. Ik hou van mijn werk en zou niets anders willen doen en ik ben heel blij dat ik niet van 9 tot 6 in een kantoor hoef te zitten. Maar ik ben na 15 jaar nog steeds mijn studielening aan het afbetalen. En ik ben altijd weg als er iets leuks gebeurd. Dus als dat je argumenten zijn dan stel ik voor dat je iets gaat studeren in de richting van de advocatuur of economie, daar valt vast wel iets te vinden waar je met weinig werk een zeer goed salaris kunt verdienen en elk weekend thuis bent.

Ik heb geprobeerd om deze reactie met alle respect te schrijven omdat ik weet dat het misschien verwarrend is om een goed beeld te krijgen van onze wereld, en die walgelijke reclame van de KLU met de jongen van 16 die zo'n stoere F16 wel cool vind helpt daar natuurlijk niet bij. Ik stel dus voor om echt even een middag op dit forum allerlei posts te gaan lezen, dan kun je gewoon beter een goed idee krijgen van de voor en tegens dan dat je nu hebt.

Succes!
 
Ik heb me op een info-dag op de KLS laten vertellen dat, wanneer jij een aantal jaren f-16 hebt gevlogen en met pensioen gaat, je niet bij een maatschappij/school hoeft te vragen of je daar alsjeblieft nog mag komen vliegen, maar dat de maatschappijen naar jou toekomen om te vragen of jij alsjeblieft bij hen wil komen vliegen.
iets om over na te denken;)


:grijns::grijns: hahaha... yeah that will be the day...
 
Beste Sidney,

Ik denk dat wat sommige collega's hierboven stellen en waar ik me graag aan toe zou willen voegen, is dat je hier echt verkeerd naar aan het kijken bent.

Natuurlijk is het logisch dat je nadenkt over wat je graag zou willen doen. Maar de argumenten die je daarbij aandraagt zijn helemaal verkeerd. Laat me het uitleggen.

Als je overweegt om Luchtmacht vlieger te worden, dan moet je de overweging maken of je dit aankan, fysiek en mentaal. Je gaat voor een carrière als militair. En misschien konden de militairen in je koude oorlog tijd nog verwachten dat je altijd op de basis zou blijven, maar tegenwoordig is dat niet het geval. Na het voltooien van je opleiding zul je bijna zeker uitgezonden worden voor een missie in oorlogsgebied. Je zult je leven moeten indelen naar de behoefte van de missie, de luchtmacht en zo nodig het landsbelang, en als onderdeel daarvan zul je soms agressieve acties moeten ondernemen. Denk even aan het incident van 1 oktober j.l. waarbij een F16 bij een bombardement een aantal burgerslachtoffers heeft gemaakt. Dit was natuurlijk niet de bedoeling, maar hoe denk je dat die piloot zich op dit moment hierover voelt. Desalniettemin is de keuze niet aan hem geweest, dit is gewoon hoe het werkt in de militaire luchtvaart en in de echte wereld. Ik heb een redelijke mening over het goed en slecht hiervan (en heb dus ook nooit voor een carrière als militair gekozen), maar dat is nu even niet interessant voor het topic. Wel is het voor jou belangrijk dat je je realiseert dat het hierom gaat en niet hoeveel dagen vrij je krijgt en hoeveel pintjes je met je maten kunt drinken.

Wat betreft de burgerluchtvaart kloppen je argumenten ook niet. Als je op zoek bent naar een baan waar je lekkere centjes verdient, veel vrij hebt en een hoop sociaal leven hebt dan zit je hier echt verkeerd. Het is een lange weg om piloot te worden met vele obstakels en jaren van financiële crisis (het persoonlijke soort), om je doel te bereiken en het is een groot risico om piloot te worden (tenzij je ouders natuurlijk 150k kunnen schuiven zonder op te kijken).

Voor een opleiding moet je toch al rekenen op een bedrag van 130k. Dat zijn de kosten van een luchtvaartschool, plus levensonderhoud gedurende de opleiding, plus de rente. Kun je niet bij een van de grote maatschappijen aan de bak dan moet je nog 40k schuiven voor een type-rating bij een kleine club. Als je dan eenmaal aan het werk bent dan is dat onregelmatig werk. Elk jaar is het weer kiezen of je kerst of oud en nieuw vrij wilt zijn. Je bent degene die altijd verjaardagen mist etc...

Waarom dan toch doen? Ik heb het gedaan omdat ik een passie voor vliegen heb. Ik hou van mijn werk en zou niets anders willen doen en ik ben heel blij dat ik niet van 9 tot 6 in een kantoor hoef te zitten. Maar ik ben na 15 jaar nog steeds mijn studielening aan het afbetalen. En ik ben altijd weg als er iets leuks gebeurd. Dus als dat je argumenten zijn dan stel ik voor dat je iets gaat studeren in de richting van de advocatuur of economie, daar valt vast wel iets te vinden waar je met weinig werk een zeer goed salaris kunt verdienen en elk weekend thuis bent.

Ik heb geprobeerd om deze reactie met alle respect te schrijven omdat ik weet dat het misschien verwarrend is om een goed beeld te krijgen van onze wereld, en die walgelijke reclame van de KLU met de jongen van 16 die zo'n stoere F16 wel cool vind helpt daar natuurlijk niet bij. Ik stel dus voor om echt even een middag op dit forum allerlei posts te gaan lezen, dan kun je gewoon beter een goed idee krijgen van de voor en tegens dan dat je nu hebt.

Succes!

Goede post en klopt wel voor een groot deel denk ik.

Luchtmacht:

- Veel van huis (4-6 maanden per jaar)
- Verblijven in oorlogsgebied waar je toch minder luxe hebt
- Je loopt gevaar en zult agrresief moeten kunnen optreden
- Je zit er toch 10 jaar aanvast, eerder kan je niet weg

Maar goed je hebt ook geen schuld en verdiend goed. Verder kan de luchtmacht wel moeten bezuinigen maar failliet zullen ze niet gaan (dus baan zekerheid).

Eigenlijk zijn het twee heel verschillende banen.
 
Je cpl gehaald? vandaag?? Knap dat je al F ATPL heb en 747-400.
Hoe kan dat dan??
 
Ach, ik begrijp je twijfel best wel hoor. Aan de ene kant is vliegen bij de luchtmacht voor velen de ultieme (jongens) droom. Vergelijkbaar met formule 1 rijden oid. Aan de andere kant is het toch iets wat voor slechts weinige weg gelegd is. Burgerluchtvaart is totaal anders. Hoewel je beide zou kunnen omschrijven als piloot zijn er verder voornamelijk verschillen.
In een F16 neem jij persoonlijk beslissingen in een fractie van een seconde. In een 747 gebeurt dit zelden of nooit. F16 vlieger is iets wat je nooit tot je pensioen zal doen. Wil je dan de luchtmacht verlaten, of liever iets anders gaan doen. Burgerluchtvaart doen verreweg de meeste mensen wel tot hun pensioen. Luchtmacht betaalt jouw opleiding, 3X raden wie dat in de burgerluchtvaart doet..... Jij. Ben jij bereid om 3 tot 6 maanden in Irak, Afganistan of waardan ook te zitten. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Ik probeer je niet van de luchtmacht af te praten, maar wil alleen aantonen dat het hele verschillende beroepen zijn. Dat betekent overigens niet dat je niet allebei mooi zou vinden. Eerlijk is eerlijk, vele vliegers in de burger luchtvaart hebben het eerst geprobeerd bij de luchtmacht (ik inclusief).

Denk er rustig over na, en probeer je zo goed mogelijk te voorbereiden. En ook al worden burgervliegers door de militairen vaak omschreven als buschauffeurs, het blijft een super mooi beroep.

Heb vandaag mijn CPL gehaald, en dat is toch een geweldig gevoel! :)

Knap.. Als je namelijk al je F ATPL heb en 747-400 vliegt..:eek:fftopic:
 
vind je dat zo knap dat je dat twee keer moet zeggen?

Als je even oplet zie je dat dat in 2007 was.
 
Last edited:
Back
Top