Zweefvliegen

G

Guest

Guest
Ik heb allerlei forums bekeken waar zweefvliegen als subonderwerp bijstaat, maar niet echt als een tread.
Mijn vraag luidt:
heeft zweefvliegen een groot profijt voor later als je piloot wilt worden?
Ik ga op 14 oktober op proefles(kennismaking)
en in maart start ik.
Als ik dan een selectieprocedure krijg en men vraagt wat ik al heb gedaan,
is dit dan een direct genomen kans om de selectie te halen?
 
Wat denk jezelf?

Natuurlijk is dat geen direct genomen kans om toegelaten te worden! Wat als jij contactgestoord bent, in een hoekje altijd staat bij zweefvliegen en niemand van de club kent.......dan word je, ongeacht je gezweefvliegd heb, natuurlijk niet toegelaten.

Ik krijg overigens ook de indruk dat je gaat zweefvliegen, omdat je piloot wil worden. Vaak, is het zo dat deze mensen komen om te vliegen en nauwelijks helpen voor het vliegbedrijf (ik zeg niet dat jij zo iemand bent hoor). Wij hadden een jaar geleden ook nieuw lid, hartstikke leuk, maar was er binnen een half jaar mee gestop, omdat je teveel moest werken. Let er op, dat je 70% helpt op de strip en 30% vliegt.

p.s. Het is misschien wel reëel als je eerst nadenkt voordat je iets post. Een direct genomen kans om toegelaten te worden, bestaat niet.

p.p.s. Ik zal als ik jou was eerst kijken waarom je gaat zweefvliegen, het kost veel tijd en het is voor een puber nogal duur.
 
Last edited:
Wat denk jezelf?

Ik krijg overigens ook de indruk dat je gaat zweefvliegen, omdat je piloot wil worden. Dit is precies de mentaliteit waar ik een hekel aan heb! Wij hadden een jaar geleden ook nieuw lid, hartstikke leuk, maar was er binnen een half jaar mee gestop...

p.s. Het is misschien wel reëel als je eerst nadenkt voordat je iets post. Een direct genomen kans om toegelaten te worden, bestaat niet.

p.p.s. Ik zal als ik jou was eerst kijken waarom je gaat zweefvliegen, het kost veel tijd en het is voor een puber nogal duur.


Nou zeg wat een agressiviteit.
Ik ben destijds ook begonnen met zweefvliegen omdat ik vliegen gaaf vond en later graag piloot wilde worden. Wat is daar mis mee?
Zweefvliegen is een goede basis om de basics onder de knie te krijgen en een beetje vlieggevoel te ontwikkelen. Daarnaast kan het ook heel gezellig zijn (afhankelijk van wáár je zweefvliegt) en een leuke sociale club.

Ik heb genoten van het vliegen en alle gedoe er omheen en als 'puber' heb ik er gewoon hard voor gewerkt om bij elkaar te verdienen.

En ja... dat omdat ik later piloot wilde worden.
Bij elke club zitten mensen met verschillende achtergronden en zijn gaan vliegen om verschillende redenen. Sommigen houden van het zweefvliegen, anderen doen het voor het sociale contact en weer anderen doen het als opstap naar de grotere luchtvaart.
Als je aan die laatste groep een grote hekel hebt hoop ik niet dat je de ambitie hebt voor een carriere in de luchtvaart.

edit: Zweefvliegen kan zeker helpen om iets meer vliegkennis en -gevoel te ontwikkelen.
Het zal je dus zeker geen kwaad doen tijdens selecties.
 
Het is ook de goede basis, dat is absoluut zo. Maar, als je het alleen maar doet in de hoop van een goede kans op de selectie te halen, maar het voor de rest niet leuk vindt, ja, dan kan je net zo goed weggaan. Dat bedoel ik ermee ;)
JPC, heb het al ge-edit. Bij nader inzien, moest het wat beter geformuleerd worden;)
 
Ik weet inderdaad dat je lang op de strip staat, maar ik weet tenminste waarom ik het doe.
en BTW ik vind dat helemaal niet erg, want als ik al omhoog kijk naar vliegtuigen geniet ik van dat moment van sensatie, meestal moet ik dan lachen.
het voelt namelijk super goed.


en over het betalen,
ik zit nu op scouting(6 jaar), dat is iets wat ik ook niet zomaar kan loslaten.
Mijn ouders willen het zweefvliegen wel betalen, €780,- is het wel waard per jaar.
helaas moet ik dan scouting opgeven, dus dat kan nog eens een dilemma worden.
gelukkig komt de beslissing pas in Februari.
 
Last edited:
Kijk, dat is leuk om te horen (lezen). Velen zullen het met je eens zijn en als je zweefvliegt zul je natuurlijk veel meer van de luchtvaart af gaan weten. Vooral als je ermee doorgaat, je theorie haalt en je praktijk en op den duur ook nog eens je pax bevoegdheid :)
 
@ PH-1296 Ik snap je punt... ik ken de figuren ook wel die het liefste alleen maar zelf vliegen en niet hun handjes laten wapperen om anderen te helpen.
Ik denk alleen dat dit niet te maken heeft met t feit dat ze 'piloot' willen worden maar met een algemene foute sociale attitude

@ FSX haha mooie post!
 
Zoals anderen al zeggen: een zweefvliegdag bestaat niet uit alleen maar op je luie kont zitten en af en toe een beetje vliegen. Wil je bij je clubgenoten positief bekend staan, dan moet je je zoveel mogelijk in het zweet werken. Dat wekt erg veel waardering bij anderen en bovendien leer je zo erg snel in het begin.

Zie je dat een kist klaar is om te vertrekken, en er staat geen ''aanhaker'' (wat dat is leer je nog wel, als je het niet weet) bij, wees dan niet te beroerd om te denken dat anderen het werk wel oplossen. Ga zelf die kist weghelpen voordat de startofficier het aan jou moet vragen.

Waar men in de zweefvliegwereld (althans op mijn club) ook een hekel aan heeft zijn mensen die halverwege de vliegdag komen aanzetten en ook voor het einde er weer tussen uit gaan. Dit is erg oneerlijk in tegenstelling tot anderen, die wel helpen met uitruimen en inruimen.


Over je vraag of je profijt kan hebben van zweefvliegen als je piloot wilt worden denk ik dat dat bij iedereen anders is. Wat ik erg leuk vind, is dat er bij zweefvliegclubs veel piloten van verschillende maatschappijen lid zijn. Erg leuk om eens lekker te babbelen en je komt ook nog wat te weten.

Naast het zweefvliegen is de lol die je met je leeftijdsgenoten op de club hebt ook gewoon leuk. De avonden na het vliegen zijn erg gezellig altijd. Met zn allen wat drinken en lekker kletsen over vanalles en nog wat.

veel succes verder!


P.S. niet om je te ontmoedigen ofzo, maar die 780 euro loopt zo op tot 1000 euro, omdat je een vliegmedische keuring moet ondergaan (+/- 80 euro) + verzekering KNvVL (140 euro) + aantal sleepvluchten (+/- 20 per sleep)
 
Ik heb op m'n 17e een zweefvliegkamp gedaan bij Salland. In twee weken ff dertig starts erdoorheen beuken en uiteindelijk solo in die twee weken.

Ik zeg dan ook doen! Ik was ook idolaat met luchtvaart en op deze manier kon ik er zelf mee kennis maken. Na het zweefvliegkamp heb ik nog een jaartje bij de studentenclub uit Delft gezeten maar heb het toen moeten opgeven omdat ik er de tijd niet voor had.....

Maar anders ga je eerst zo'n kamp doen. Dan maak je heel veel vluchten en maak je in korte tijd veel progressie. Na twee weken kun je ook echt zeggen hoe gaaf het is. En besef wel dat het niet alleen op je gat zitten is in de kist, maar dat je onderdeel bent van het vliegbedrijf en dus de hele dag bezig bent. Voor zweefvliegen plan je echt een dag in, je kunt dus niet ff bij de club langsgaan om ff 5 minuten te vliegen!!!
 
't Is al eerder gezegd, maar ook voor jou zou I-Fly een optie zijn. Zoek ff op de KNvvl of de EPST site.
 
P.S. niet om je te ontmoedigen ofzo, maar die 780 euro loopt zo op tot 1000 euro, omdat je een vliegmedische keuring moet ondergaan (+/- 80 euro) + verzekering KNvVL (140 euro) + aantal sleepvluchten (+/- 20 per sleep)

ik schrok wel doordat ik de zin:''P.S. niet om je te ontmoedigen ofzo''
las, maar gelukkig ontmoedigd het me niet :)

want, gelukkig is dit al inclusief bij GLC Illustrious te gilze-rijen.
 
ik schrok wel doordat ik de zin:''P.S. niet om je te ontmoedigen ofzo''
las, maar gelukkig ontmoedigd het me niet :)

want, gelukkig is dit al inclusief bij GLC Illustrious te gilze-rijen.

Geluksvogel :) Bij mijn club is dit niet inclusief:niet_bli:

Zijn sleepvluchten bij jou toekomstig club ook inbegrepen dan? Ik betaal me elk halfjaar blauw aan die rekeningen.
 
Geluksvogel :) Bij mijn club is dit niet inclusief:niet_bli:

Zijn sleepvluchten bij jou toekomstig club ook inbegrepen dan? Ik betaal me elk halfjaar blauw aan die rekeningen.

Nee, wij gebruiken eigenlijk geen sleepvliegtuigen. Alleen de lier.
De club wil het namelijk zo goedkoop mogelijk houden.
En tjah je merkt het daar hebben wij alleen maar profijt van.
 
Nee, wij gebruiken eigenlijk geen sleepvliegtuigen. Alleen de lier.
De club wil het namelijk zo goedkoop mogelijk houden.
En tjah je merkt het daar hebben wij alleen maar profijt van.

Soms is het toch wel even lekker om tot 900 meter of hoger gesleept te worden. Met de lier kom je maar op ongeveer 500 meestal.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je club geen sleepvliegtuig heeft. Om je GPL te halen moet je namelijk ook een paar examen-sleepvluchten maken.
 
Last edited:
Wie zijn 'wij' dan in dit geval eigenlijk?

:dozey:


''wij'' is de club.
En ik zeg niet dat de club geen sleepvliegtuig heeft ,maar dat die minder vaak
wordt gebruikt dan de lier.
Tuurlijk hebben we een sleepvliegtuig.
 
...
Tuurlijk hebben we een sleepvliegtuig.
Lang niet elke club in Nederland heeft een sleepvliegtuig hoor. Dus 'tuurlijk' is een beetje overdreven. Verder heb je geen sleepvluchten nodig om je GPL te halen, je kan eerst gewoon je GPL halen met alleen lieraantekening en als je verder wilt ook sleepaantekening. Het is natuurlijk ook mogelijk om het allebei tegelijk te doen.
 
Back
Top