Piloot... Als vrouw?

Altitude

New member
Hallo,

Nadat ik onderhand helemaal verzadigd ben van alle informatie met betrekking tot het worden van piloot, nog 1 vraagje! Hoe is de opleiding voor een meisje? Is het fisiek gewoon te doen, word je voorgetrokken of juist andersom? Hier kan ik namelijk niets over vinden, haha!

To the point: Hoeveel vrouwen doen gemiddeld deze opleiding? En hoe zit het met de carrierekansen? Qua vooropleiding zit het goed, kijken ze bij de selectie ook (onbewust?) naar het geslacht?


Kijk je kunt natuurlijk zeggen, iedereen is gelijk etc, maar ik zou graag een eerlijk antwoord hebben, is het nu positief of negatief om als vrouw de lucht in te gaan...

Zijn er hier een aantal vrouwelijke piloten?

Alvast bedankt!
 
Volgens mij is het fysiek allemaal wel te doen toch ? (Mits je geen F16 piloot wil worden)
 
Ik zat in een klas van 14 daarvan waren 2 vrouw. Het aantal neemt ook toe op de opleiding. Ik heb het idee en het word ook wel vaker gezegd dat vrouwen ietsje voorgetrokken worden. Een vrouw afwijzen is ietsje moeilijker, het lijkt dan eerder of er gediscrimineerd word (dit gebeurt niet zo bewust als dat ik het nu zeg) en ik heb begrepen dat men ook probeert meer vrouwen in het beroep te krijgen of dit echt waar is weet ik niet? Ik zou zeggen als het je leuk lijkt, ga er gewoon voor. Over het algemeen blijkt zelfs dat vrouwen iets beter presteren op de vliegopleidingen.
 
Welkom op het forum. Ik kan zelf nogal slecht tegen dit soort vragen, maar vooruit. Dat je er niets over kunt vinden is niet voor niets. Ik weet niet wat je je voorstelt bij 'fysiek', maar je hoeft niet eigenhandig een 747 van de gate te trekken. Je sexe is volstrekt niet relevant voor je voorbereiding op de selectie, de opleiding en je toekomstige werk. Er is genoeg om je druk over te maken, je natuurkunde-kennis, je vliegaanleg etc., maar niet je sexe. Je zet jezelf op die manier meteen in een slachtofferpositie en je trekt de aandacht naar iets dat er niet toe zou moeten doen. Gewoon je hersens gebruiken en je stinkende best doen, dat is het enige.
 
Diana, no offence, maar uit je reactie blijkt dat er een taboe op rust om te bespreken of er sprake is van sexuele discriminatie in deze branche. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat er sprake is van zo'n sexuele discriminatie, of dit positief of negatief is laat ik me niet over uit, dat ligt er maar net aan van welke kant je het bekijkt (een munt heeft altijd een keerzijde). Het lijkt me dan ook niet meer dan redelijk dan dat er een discussie over mag zijn, misschien dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben? Natuurlijk zal het vaak om een subjectieve mening gaan, maar waar op dit forum is dat niet?

Het "algemene" beeld van een piloot is dat deze een man is, het "algemene" beeld van een steward(ess) is dat deze een vrouw is: dat ik "ess" tussen haakjes moet zetten zegt al genoeg. Het is niet pilote en steward in de volksmond. Volgens mij is het zo dat de gemiddelde reiziger een beetje raar kijkt, de ene wat meer dan de andere, als het standaard plaatje niet klopt. Ik kan me ook heel goed voorstellen dat mensen tijdens de selectie hier bewust of onbewust ook mee te maken krijgen.
 
Eeuhm ja, ik zie dat mijn reactie een beetje verkeerd opgevat kan worden.
Wat ik bedoel is dat het worden van verkeersvlieger volgens mij fysiek niet zo moeilijk is.
De opleiding voor een F16 piloot lijkt me veel zwaarder, echter bedoel ik niet dat een vrouw dit niet zou kunnen. Eerlijk gezegd denk ik dat menig vrouw dit veel beter kan dan dat ik het kan :)

Dus, sorry als mijn reactie verkeerd is overgekomen !
 
Probeer eens rustig na te denken voordat je wat zegt Erique. Aan gissen (zeker als het onjuist is) heeft de topic starter niets.

F16 vliegen is voor een vrouw over het algemeen juist fysiek makkelijker. Omdat ze gemiddeld kleiner zijn dan de man heeft het bloed een kortere weg te gaan tussen de hersenen en het hart. Hierdoor kunnen vrouwen (korte mensen over het algemeen) meer G krachten verdragen.
 
Diana, no offence, maar uit je reactie blijkt dat er een taboe op rust om te bespreken of er sprake is van sexuele discriminatie in deze branche.

Het gaat er ook niet of er wel of niet sprake is van positieve of negatieve discriminatie, of dat je meer of minder problemen hebt als je klein bent, rood haar of flaporen hebt, allochtoon, verlegen, te oud, te jong, dik, etc. Het gaat er om dat er altijd wel iets is waar je je druk over kunt maken en wat dan alleen al in je hoofd tegen je gaat werken. En dat terwijl het al moeilijk genoeg is zonder al dat soort bijgedachten.
Je kunt een prachtige algemene discussie opstarten over ‘vrouw in de vliegerij’. Er is zelfs een boek over, de eerste vrouwelijke gezagvoerder van Nederland is er nog niet eens zo bar lang, en in de krijgsmacht zal het als vrouw nog steeds niet makkelijk zijn. Dat zijn allemaal algemeenheden.

Het gaat er mij om dat Altitude zich er al bij voorbaat zorgen om maakt, qua selectieprocedure en carrierekansen. Zij persoonlijk is daar niet mee geholpen, ze heeft belangrijkere dingen aan haar hoofd.
Er zijn genoeg vrouwen bezig in de huidige vliegopleidingen en er vliegen er ook genoeg rond. Ik schat 20 procent, maar dat is nattevingerwerk. Misschien dat er vliegers zijn die die cijfers uit de sociale jaarverslagen van hun maatschappij kunnen halen.

Ja, het is mogelijk dat Altitude door haar vrouw-zijn iets wel of niet voor elkaar krijgt. En ja, het is nog steeds bijzonder als je als vrouw vliegt en de meeste mensen vinden dat hartstikke leuk. Een vrouw als Boeingbestuurder? Ik vind het ook superstoer. Taboe? In deze tijden? I think not. Vinden je collega’s dat het komt omdat je een vrouw bent als jij standaard-kosmisch-extra-plus-met-een-kaarsje-erop krijgt op je recurrency en zij alleen standaard plus? Best mogelijk. Hun probleem.

Mensen hebben al snel de neiging het te gooien om hun leeftijd, sexe, omvang en weet-ik-veel als ze worden afgewezen bij een sollicitatie. Kan allemaal best zo zijn, maar het kan je er van weerhouden om goed naar jezelf en en je prestaties te kijken. Het is namelijk veel makkelijker om de schuld bij externe factoren te leggen dan bij jezelf. Heb je je wel maximaal voorbereid voor de GVSS of ging je nog even stappen dat weekend? Heb je wat simulatortraining gedaan om weer current te komen voor die airline grading, of dacht je dat het zo ook wel kon na een jaar geen twin vliegen en vind je dat de instructeur achteraf gewoon de pik op je had omdat je jong/oud/vrouw/dik/klein bent?

Ik vind dat al die dingen je alleen maar in die slachtofferrol bevestigen, zowel voor de buitenwereld als voor jezelf. Voor je het weet ga je er zelf in geloven of erger: doe je geen moeite meer om je prestaties te verbeteren.
 
En ja, het is nog steeds bijzonder als je als vrouw vliegt en de meeste mensen vinden dat hartstikke leuk.

Hier weer een, het lijkt me hardstikke leuk om een meid/vrouw in de klas te hebben omdat ik denk dat dit de onderlinge sfeer in de klas positief beinvloedt.

Altitude: ik zou zeggen, ga er gewoon voor als je het echt wilt!
 
Hoe is de opleiding voor een meisje?

Vrouwen beschikken (in het algemeen) over betere communicatieve vaardigheden "zal ik m'n even hard maken :D (FMS)" en articuleren beter.

Laat je (vooral) niet kisten, ik zou zeggen ga ervoor :biertje:
 
Vrouwen zijn soms net mensen.

Bij Ryanair hadden we helaas maar een paar vrouwen in dienst als vlieger toen ik begon. Nu is het een behoorlijk percentage. Het maakt mi totaal geen verschil of je man of vrouw bent in de luchtvaart of elders.
 
Het gaat er mij om dat Altitude zich er al bij voorbaat zorgen om maakt, qua selectieprocedure en carrierekansen.
Ja, het is mogelijk dat Altitude door haar vrouw-zijn iets wel of niet voor elkaar krijgt.


Ik vind dat al die dingen je alleen maar in die slachtofferrol bevestigen, zowel voor de buitenwereld als voor jezelf. Voor je het weet ga je er zelf in geloven of erger: doe je geen moeite meer om je prestaties te verbeteren.



Diana, waar heb jij gelezen dat ik geen moeite meer zou doen als deze, door jou aangehaalde slachtofferpositie, bevestigd zou worden?

Het is niet zo dat als ik erachter ben gekomen dat dit, zoals gezegd wordt, een mannenwereld is en de vrouwen worden voorgetrokken, ik achterover ga zitten en niets meer doe. Dit heeft ook te maken met karakter.

Sowieso wordt het hard werken, dat kan je maar beter op zo veel mogelijk dingen voorbereid zijn.

Ik probeer helemaal niet over te komen als slachtoffer, natuurlijk komen je natuurkunde kennis,technisch inzicht etc op de 1e plaats. Ik wilde alleen even weten hoe mijn sexe mijn kansen beinvloedt.

Uiteraard hoef je niet het vliegtuig eigenhandig van de gath te trekken, ik bedoelde met fysiek heel wat anders, meer met bijv trainingen, lijkt me logisch dat je conditie op peil moet zijn, en blijven.


Verder waardeer ik het wel dat je eerlijk antwoordt, maar mijn bedoeling van dit topic was verkeerd overgekomen.

Verder heel erg bedankt voor alle reacties! :D
 
Lang leve de emancipatie!! ;)

Gewoon niet moeilijk doen, en ervoor gaan. Dat doe ik ook :D
Uiteindelijk gaat het gewoon om wie je bent.
Vrouwen hebben misschien betere communicatieve vaardigheden, en mannen vaker een beter technisch inzicht. Maar whatever: keep to your strong points!

Ik ga morgen voor PO1 :)
 
Precies, daarom vond ik die slachtofferrolpositie overdreven, iedereen heeft zijn betere en mindere kanten.


Succes morgen!!
 
Hoi Altitude,

Als je gaat beginnen met vliegen doe je een 'grote' medische keuring, gevolgd door een jaarlijkse vliegmedische keuring.
Je ogen/oren/hart/neus/bloed/urine etc worden getest. Je hoeft geen stormbaan af, je hoeft geen conditietest te doen. Hoogstens een keer of 3 door je knieen om te zien of je een beetje kan bewegen.

Fysiek staat er dus wat dat betreft niets in de weg en hoef je niet al te veel fysieke prestaties te leveren.
 
Back
Top