Hogerop komen? Wordt piloot!

Holy crap Neos!
Ik vraag me af of je wel door de medische keuring kan komen met zulke lange tenen of zo'n lange p!k, want ik ben er dus duidelijk op gaan staan.:grijns:

Achja we kunnen jou ook niets kwalijk nemen met die grote Nederlandse flippers.:p:

Winds,

WvdB
 
Holy crap Neos!
Ik vraag me af of je wel door de medische keuring kan komen met zulke lange tenen of zo'n lange p!k, want ik ben er dus duidelijk op gaan staan.:grijns:

Mjn opmerking was slechts een algemene en niet meer dan dat en heeft betrekking op het krantenartikel en niets te doen met jou. Ik zit echt verbaasd voor me uit te kijken waarom je dat uberhaupt (=duits;)) denkt.

Afin, even terugkomend op je eerdere post waarin je schrijft dat er maar genoeg zijn hier die meer als 10.000 euro netto in de maand meenemen, wil ik je maar al te graag doorverwijzen naar het "take-home pay" draadje http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=7070

Ik heb even gekeken en hier is de tussenstand:
40 reacties waarvan 20 hun salaris gepost hebben.
Tot nu toe NUL die meer als 10.000 euro netto per maand meeneemt!
OK, niet helemaal waar, want Overload is en blijft de best betaalde Airworker hier en zal dus zonder meer die 10.000 eurootjes per maand meenemen.

Beste Neos, succes met je keuzes en ik zal op mijn toon letten in de toekomst;)

Ok, dank voor je duidelijke reply. Mijn reply was ook niet enkel op jou gericht maar in algemene zin op veel reacties op dit forum. Erg veel piloten lijken van mening te zijn dat ze de wijsheid in pacht hebben.

Ik heb ook nog even goed gelezen en ik heb inderdaad ook geen punten kunnen vinden van personen die meer dan 10.000euro netto mee naar huis nemen. Maar voor de duidelijkheid: dat is ook totaal niet iets wat ik ambieer. Wat ik graag zou willen is het mooiste beroep ter wereld uitvoeren, en daar dan voldoende voor betaald krijgen om mijn hypotheek, rentelasten, studieschuld en levensonderhoud van te kunnen betalen.

Maar weer on topic: hebben jullie de indruk dat er veel mensen zijn die ná hun vliegopleiding minder dan 3000 bruto in de maand verdienen of zelfs helemaal geen baan kunnen vinden als piloot? Want die indruk krijg ik niet. Zeker niet als ik datzelfde takehomepay-topic lees. Daarnaast heb ik ook nog geen berichten van mensen gelezen die geen werk hebben maar wel een schuld van 150.000,- (of 75.000,-). (En ik hoop die ook niet tegen te komen...)

Bij de weg: ik heb m'n medical al binnen. ;)
 
...hebben jullie de indruk dat er veel mensen zijn die ná hun vliegopleiding minder dan 3000 bruto in de maand verdienen of zelfs helemaal geen baan kunnen vinden als piloot? Want die indruk krijg ik niet. Zeker niet als ik datzelfde takehomepay-topic lees. Daarnaast heb ik ook nog geen berichten van mensen gelezen die geen werk hebben maar wel een schuld van 150.000,- (of 75.000,-). (En ik hoop die ook niet tegen te komen...)

In de woorden van Gordon Ramsay: For fuck's sake!

Vorige pagina schrijf je dat je geen idioot bent en diskwalificeer je iedereen met ervaring als vlieger. Je hoeft geen psycholoog te zijn om te zien dat je hier in je eigen hoofd het lastige plaatje wel erg recht probeert te praten voor jezelf.

Mijn eerste vliegjob was 1400 bruto in de maand, in Nederland, met passagiers op een regionale turboprop. Dat is nog niet eens DE HELFT van 3000 euro!

Bijna IEDEREEN kent hier persoonlijk (meerdere!) mensen die na de opleiding geen baan hebben kunnen vinden, en zelfs die zo lang niet hebben gevlogen dat ze het ook nooit meer zal lukken. Met schulden oplopend tot boven de 200.000 euro (dat lees je goed). En dus financiëel kapot zijn voor de rest van hun leven.

Hoeveel mensen van wie hun droom ("mooiste beroep op aarde") compleet geïmplodeerd is, zitten nog dagelijks op Airwork om gezellig naar onze leuke vliegverhalen te luisteren, denk je? En hoevelen die ergens bij een louche turboprop operator zitten, uurtjes te sprokkelen, keihard werken, alles opgeven om hun droom te bereiken, hebben zin om hun zuurverdiende en tegenvallende salaris hier openbaar te maken.

Is het wel eens bij je opgekomen dat mensen als Touch and Go door schade en schande deze ervaring hebben opgedaan? En als dan de zoveelste met een roze bril hier langskomt, dan kan dat voor licht cynische tegenwerking zorgen.
 
Ik wil zeker niet iedereen diskwalificeren met ervaring als vlieger. En ik probeer ook zeker niet een krom plaatje voor mijzelf recht te lullen.

Maar uit veel reacties hier, waaronder die hierboven, lees ik dat het eigenlijk helemaal niet mogelijk is om met gezond verstand een opleiding tot verkeersvlieger te beginnen. De risico's (schuld van 100.000 euro +) wegen niet op tegen de baten (de kans op een voldoende goed salaris en een baan als verkeersvlieger). En als dat echt zo is, dan vind ik dat jammer.

Heel menselijk, maar snap je dat het een beetje heen en weer geslinger is tussen de negatieve mensen hier op het forum, en de positieve. Daarnaast heb je ook nog eens de vliegscholen die allemaal (zoals Stella in dit topic) erg positieve berichten naar buiten brengen. Ik begrijp dat met name de vliegscholen een (te) positief beeld zullen uitdragen omdat het tenslotte bedrijven zijn.

Het probleem is dat dit een investering is, net als het starten van een bedrijf, waar een zekere mate van onzekerheid in zit. Ik heb voor mijzelf alles op een rij gezet en vind dat de baten in mijn geval opwegen tegen het risico.
Ik heb vertrouwen in mijn eigen kunnen, mede doordat ik al redelijk wat werkervaring na mijn HBO opleiding heb. Maar het blijft uitzonderlijk zuur als het straks over twee jaar niet lukt om aan een baan te komen. Je hebt immers geen zicht op de arbeidsmarkt dan. (Er hoeft zich maar 1 maand voor je afstuderen een idioot op het idee te komen om in het kader van zijn geloofsovertuiging een vliegtuig in een flat te drukken en dan heb je sowieso een serieus probleem... zoiets kan niemand voorspellen:wegkwijt:) Moeilijk moeilijk moeilijk...
 
Je werkevaring na je HBO is amper relevant te noemen. Het heeft je hoogstens iets ouder gemaakt als mens en dat is een plus in sommige gevallen. Waarom overweeg je KLS/EPST niet? kleven op het moment het minst risico's aan.

En over T&G... Neem mijn woord er maar van op aan dat hij alles behalve in een 777 is gerold gelijk na zn vliegopleiding en zn HAVO. Dat hij nu boven de 6 getallen per jaar zit is mooi, maar heeft dan ook een jaar of 8+ bloed, zweten en tranen gekost. Ik zit nog niet aan de 6 getallen maar bloed, zweten en tranen (alle 3) heeft het me zeker gekost tot op heden. *1

Vind het realistich en slim van je dat je een kosten/baten plaatje probeerd te maken voor jezelf, maar als je aan een tafeltje komt zitten met (beroeps) vliegers kun je inderdaad af en toe cynische antwoorden verwachten.


*1 /

Hoe het me bloed heeft gekost ? toen ik nog rondvluchten deed ben ik ooit eens bloed wezen doneren daar ik geen geld had om te eten die avond :grijns:.

FD
 
Mijn reactie over weinig levenservaring was helemaal niet gericht op één persoon (ook niet op T&G). Was meer een algemene opmerking.

Mijn opleiding en werkervaring wil ik meer aangrijpen zodat ik een fall-back scenario heb, en ik meer bedrijfstakken vanbinnen heb gezien. Lijkt mij nuttige bagage. Zeker voor nevenfuncties en een wat bredere blik. Dat ik ouder (26) ben is dan weer een nadeel.

KLS ben ik geweest en heb ik bewust niet voor gekozen vanwege het "gevoel" de opleiding gaf. Alles zag er strak uit, maar echt fijn deed het voor mij niet aan. Daarnaast hing er een beetje een sfeer wat er ook in studentencorpsen kan hangen... Dat brallerige. Ik wil graag, figuurlijk, met beide benen op de grond blijven. Het blijft natuurlijk altijd persoonlijk en een momentopname. Maar voor mij en mijn vriendin was dit de eerste school die we bezochten en het was toch duidelijk na het eerste oogcontact. Dat gevoel hadden we bij Stella niet.

EPST zou mij qua opleiding een erg goede (zo niet de beste) keus lijken, maar zit er voor mij helaas niet in aangezien de opleiding in de UK plaatsvindt en dat het plaatje financieel en/of relationeel onmogelijk zou maken.

Na een bult afwegen kwam voor ons Stella boven. Daar selectie gedaan en toegelaten. Daarna is hier op het forum eigenlijk de storm over Stella losgebarsten.
 
Als je relatie dat niet vol kan houden dat jij paar maanden in de UK (wat overigens op pis afstand ligt) zit, is ze het niet waard. Niet boos worden.

Het is zeker goed dat je een HBO hebt om op terug te vallen. De meesten van ons hebben dit niet en kunnen met geluk 120.000 per jaar verdienen met vliegen en met pech 1200 bruto per maand vangen als taxi chauffeur. Zeker goed om een back up te hebben.

Nog wat, wat kan stella meer voor jou betekenen op dit moment als EPST? dat je bij je meisje in NL kunt blijven pitten?

Als de kans nou groter is dat je na de EPST sneller aan de bak kunt (en dus kunt aflossen) lijkt me dat die paar maanden apeneiland toch wel waard.

Een ding moet je goed door hebben (nogmaals, niet boos worden) als je op het punt staat beroepspiloot te worden en 150.000 Euro neer te leggen:

1. Vliegen
2. Meisje

Als meisje niet bijdraagd, is het einde relatie.
Als je vriendin, en jullie wonen in NL belangrijker is, niet beginnen met vliegen.

succes
 
Last edited:
Er is toch geen enkele rationele reden om Stella te verkiezen boven EPST.

Alle studenten van EPST hebben een baan, bij Stella zal het verre van het geval zijn...
Dat is toch het enige dat telt, zekerheid op een baan en dus op een toekomst als piloot.
 
Precies, vind dat meisje ook weer fijn als jij wat knaken thuisbrengt ipv alleen maar op de bank hangt en eten kookt omdat je geen baan hebt. Vwb je hbo vooropleiding, alles leuk en aardig, maar als je gaat solliciteren na je vliegopleiding weten alle bedrijven waar je gaat solliciteren dat je toch weg bent als je kunt gaan vliegen, dit gaat je geen goeie baan opleveren, en ik spreek uit ervaring van mij en mensen om me heen.... (1,5+ jaar geen baan als verkeersvlieger gehad na opleiding).
 
Neos, als je uit Enschede komt dan moet het niet moeilijk zijn om vloeiend duits te leren.
Als ik jou was zou ik ook maar snel (beter) Duits leren. Waarom? Er vliegen heel wat meer vliegtuigen rond in Dld dan in NL, dus de kans dat je daar aan een baan komt is ook beter.

het heeft voor mij meer dan 10 jaar geduurd voordat ik $3000.- bruto per maand ben gaan verdienen. Tussendoor een paar keer zonder baan gezeten (dankzij 11-9 en een vlootshalvering toen de post naar fedex ging).
 
Last edited:
Neos,

Waarom is een opleiding in de UK financieel niet haalbaar? EPST is één van de goedkopere cq minder duurdere opleidingen, dus dat lijkt me geen argument. En echt, als je niet naar het buitenland wilt, ga dan iets anders doen.

succes.
 
Is de Oxford Aviation Academy financieel onhaalbaar ?

Wat voor antwoord wil je horen?

Geld uitgeven is geen punt (kan iedereen), geld binnenhengelen wel........

Dat laatste zou iedereen moeten doen beseffen dat je wel goed terecht moet komen na je opleiding om niet in financiele problemen te komen. Kijk dus vooral naar datgene wat er na de opleiding mogelijk is..... Mijn inziens is een dure opleiding dan alleen te rechtvaardigen als het meer kansen biedt op een goede baan.....

Zijn die goede kansen er niet, kies dan niet voor zo'n opleiding en probeer de commerciele reclame en mooie praatjes te ontwijken. Dat is denk ik ook de algemene strekking van deze thread........

Om nog ff terug te komen op je vraag; Oxford is goedkoper dan de nederlandse opleidingen. In vergelijking met bijvoorbeeld een Stella denk ik dat je via Oxford meer mogelijkheden hebt voor je geld....
 
Ik heb toch ook vaker gehoord dat het ze in het buitenland geen ruk uitmaakt welke school je hebt gedaan.... dat zou dan dus niet moeten uitmaken....

En ook EPST geeft je geen jobgarantie !
 
Bij EPST hebben alle studenten een job nu.

Dat zijn de feiten...

Ofwel kies je voor een school die je een job bezorgd en betaal je daar meer voor. (al ontgaat me soms waarom dat zoveel meer moet zijn)
Ofwel kies je voor een goedkopere prijs je licensies halen en zorg je dat je een goed plan hebt om zeker aan de bak te komen.

Maar 100k en meer betalen voor een opleiding die helemaal niets voor je doet is mijns inziens echt "van de pot gerukt" (een Belg die Nederlands probeert te praten, zou beter een biertje drinken :biertje:)
 

Exactly,
Kwam er een tijd geleden binnen, ging even rondlopen door het gebouw daar ik een uur te vroeg was en in een ruimte hing naast de drankautomaten gewoon een bord met alle mensen die dat jaar klaar waren met hun opleiding en een baan hadden.

Klas, naam en toenaam, vliegtuig, maatschappij (veel BA A320 viel me op).
Dat geeft wel enigszins vertrouwen moet ik zeggen.
 
Ontzettend leuk en goed dat alle studenten een job hebben, maar ze geven nog steeds geen garantie.
Ben het wel met je eens dat het zuur is als je veel voor een opleiding betaald en deze niets voor je doet. Maar.... werk zoeken doe je altijd nog zelf ! Als je net van het HBO komt mag je ook echt zelf een baantje zoeken......

(Bier drinken is een mooi internationaal communicatie middel natuurlijk ;) )
 
Back
Top