selectieve luistertest

tuuttuut

New member
ik heb binnenkort mijn PO-1.

nu had ik het oefenprogramma gedownload voor de selectieve luistertest. ik had van de 48 reeksen er bijna 20 !! fout.....:huilt:

je mag er 6 fout hebben... hoeveel moeilijker/makkelijker is de test van de luchtmacht?

wim
 
Ik had bij het oefenprogramma er ook heel veel fout. Dat komt omdat die ook extreem moeilijk is. De toets van de luchtmacht is veel makkelijk, want het gaat veel langzamer en je krijgt meer tijd tussen verschillende reeksen. Ik had uiteindelijk maar 2 fout bij mijn PO-1, dus je kunt beide toetsen niet echt vergelijken. Wel is het handig dat je door die toets weet wat je kan verwachten bij je PO-1, maar dan wat makkelijker.

Veel suc6 Wim
 
Dank je UH-60...dat geeft weer een beetje moed...

ik ga gewoon de toets nog een keertje doen.. en daarna ga ik ervoor(de 16e)

bedankt!!

wim
 
Toen ik die toets ging oefenen, ging ik alles opschrijven. Ik was echt niet aan het opletten, dus ik bleef maar strepen. Daarna hoorde ik dat ik alleen de cijfers hoefde te noteren. Gelijk een stuk minder druk. :eek:

Op mijn PO-1 had ik 2 fouten. Het is prima te doen. Ik had de oefenopgaven daar op het CML ook niet al te goed gedaan, maar als je er eenmaal inzit dan wordt het makkelijker.
 
hoe zit het trouwens met het fout hebben van de antwoorden.

bestaat de luistertest ook uit 24 X 2 reeksen? net zoals de te downloaden test? dus eigenlijk uit 48 reeksen.
mag je er dan 6x2 fout hebben, of 12 losse reeksen fout? of 6 losse reeksen fout?

wim
 
hoe zit het trouwens met het fout hebben van de antwoorden.

bestaat de luistertest ook uit 24 X 2 reeksen? net zoals de te downloaden test? dus eigenlijk uit 48 reeksen.
mag je er dan 6x2 fout hebben, of 12 losse reeksen fout? of 6 losse reeksen fout?

wim

Het is 24x2, denk voor het gemak maar aan 1a en 1b. Maar ze worden als één antwoord bekeken en daar mag je er maar 6 fout van hebben. Of de fout nou in het eerste of het tweede deel staat, fout is fout.

Misschien kan iemand anders nóg wat duidelijker zijn.
 
24 reeksen van elk max 8 cijfers (5+3). Maximaal 6 reeksen fout.. Een reeks fout is met één of meer cijfers fout, dus al heb je van één reeks 5 cijfers fout, je hebt nog steeds maar één reeks fout.

Just for the record...:)
 
Ik heb vandaag PO-1 gehaald op het CML.
Voordat ik erheen ging had ik ook de selectieve luistertest die in de kennisbank staat geoefend, maar deze is inderdaad een stuk moeilijker dan de test die jij bij PO-1 krijgt. De test die je uiteindelijk bestaat uit 24 blokken van ieder eerst een reeks van maximaal 4, en dan een reeks van maximaal 3 getallen. Dus 24 blokken van maximaal 7 getallen. De officiele test is ook stukken langzamer dan de test op internet. Je hebt tussen de blokken in veel meer "rusttijd" en ik vond persoonlijk dat de officiele test een stuk duidelijker te verstaan was.
 
Last edited:
Ik heb donderdag de 1e van november mijn PO-1 en selectief luisteren vind ik nog steeds erg lastig. Kan iemand mij vertellen in welke verhouding het aantal fout op de internet luistertest (finish.mp3) staat tot het aantal fout bij het CML?
Vertel gaarne het aantal hoeveel fout bij de laatste keer oefenen van de internet test en de uitslag bij CML.
Alvast bedankt,
Stef
 
ik had na 3x de luistertest oefenen ongeveer 8 fout.
op PO-1 had ik 1 foutje.

wim

edit: de stem is ook duidelijker(vind ik) en het was een rustiger tempo
 
Ik heb donderdag de 1e van november mijn PO-1 en selectief luisteren vind ik nog steeds erg lastig. Kan iemand mij vertellen in welke verhouding het aantal fout op de internet luistertest (finish.mp3) staat tot het aantal fout bij het CML?
Vertel gaarne het aantal hoeveel fout bij de laatste keer oefenen van de internet test en de uitslag bij CML.
Alvast bedankt,
Stef

Ik denk niet dat je de twee luistertesten in deze verhouding kunt zien. Dit verschilt gewoon per persoon. Het enige wat er van te zeggen valt is dat de meesten de test van het CML makkelijker vinden dan de i'net toets (finish.mp3). Zelf heb ik de test op i'net een keer doorgenomen om vertrouwd te raken met de geluiden, voor de rest heb ik het niet serieus zitten oefenen ofzo. En ik had op het CML maar 2 foutjes.
 
ik heb hem vorige week maandag ook gehaald, ik kneep hem de dagen ervoor ook wel een beetje ( vooral na die internet oefening..) maar uiteindelijk is hij goed te doen en had ik 1 foutje. Dus niet onderschatten, maar wel relaxed erheen gaan :)
 
echt ziek die test ja.. gaat zo fucked up snel, gelukkig dat in het echt makkelijk is!

ik had er 25 van de 48 fout:S en dat vond ik nog relatief goed:p
 
Je moet gewoon de test ondergaan. Zelf dacht ik ook dat het heel moeilijk ging worden, maar het viel reuze mee. Sterker nog: het was de enigste test waarop ik alles goed had...

Om het dus samen te vatten: ik denk niet dat je je luister "vaardigheid" kan verbeteren. Het is je gewoon wel of niet aangelegd om met 2 oren apart te handelen.
 
25 van de 48 fout is slecht. Nooit denken dat iets goed genoeg is voor de luchtmacht of voor het gewoon dagelijks leven uberhaupt. Die zesjes mentaliteit is absoluut bar slecht. Die houding zal ik als ik jouw was maar snel veranderen. Daarmee red je het namelijk niet bij de luchtmacht waar ze alleen tienen willen zien. Lees maar over de EMVO dan begrijp je wat ik bedoel.

:)
 
Als ik dit alles zo goed lees, gaat het met name om je concentratie tijdens de test en je natuurlijke aanleg om je ene oor af te sluiten.

Ga morgen (19-12-07) kijken of me dat lukt (als de voorafgaande tests met voldoende worden afgesloten uiteraard)
 
Je moet gewoon de test ondergaan. Zelf dacht ik ook dat het heel moeilijk ging worden, maar het viel reuze mee. Sterker nog: het was de enigste test waarop ik alles goed had...

Om het dus samen te vatten: ik denk niet dat je je luister "vaardigheid" kan verbeteren. Het is je gewoon wel of niet aangelegd om met 2 oren apart te handelen.

Trouwens, ik heb gehoord van vrienden dat DJ-mixen ook helpt: linkeroor op de beat van het nummertje dat uit je speakers knalt, rechteroor op je headphone op de beat van het nummertje dat je eraan wilt mixen. Alleen nog BPM gelijkstellen, en goed timen wanneer je 'm wilt 'cue-en'. Op die manier mixen DJs hun platen aan elkaar. Schijnt goed te helpen met links en rechts apart luisteren, hoewel ik zelf geen DJ ben :grijns:


Maar ik ben van mening dat luistervaardigheid wel te trainen is met muziek (d.m.v. solfege), maar daar moet je vroeg aan beginnen
 
Back
Top