Theorieopleiding (te) zwaar?

chinook12

New member
PO. Gehaald, of niet?

ik heb gisteren de psychtechnishe keuring gedaan en ben daar matig positief doorheen gekomen. ik scoorde met de technische inzicht test en de hand-voet coordinatietest
ver boven gemiddeld. Ook met de persoonlijkheids test was niets mis.
Ik ben stresbestendig, secuur in mijn werk en een echte doorzetter.
Alleen de theorie gaat een probleem worden werd mij verteld.
Ik weet dat het een hele zware theorie is PPL +cpl-IR
maar ik denk dat alles te leren is. met mijn iq is ook niks aan de hand,
want mijn iq ligt op het gemiddelde. Het is alleen een tijd geleden dat
ik in de schoolbanken heb gezeten, dus mijn breintje moet weer even op gang komen.
Ik ben kraan machinist en afgestudeerd MBO niveau3.
ik wil echt heeeel graag heli vlieger worden en heb er alles voor over, al moet ik de theorie drie keer doorlezen om het te snappen..... doe ik .
maar...... is het verstandig om eraan te beginnen?
het is een grote investering$$$ .
Word er uiteindelijk gekeken hoe je theoretisch scoord?
mij lijkt het dat uiteindelijk de praktijk toch het belangrijkst is.
of zie ik dat verkeerd? Wie had nog meer problemen met de theorie? en welk vak dan? en is het nou echt zo moeilijk? al met al ben ik dus meer praktijkman
dan theorieman. alvast bedankt voor reacties, tips en suggesties. chinook.
(ben van plan mijn opleiding bij HH te volgen)
 
Ken ook een VMBO-er met pret pakket (geen wis of nat) en hij heeft het ook allemaal gehaald. Moet ondertussen wel links op een Airbus zitten. Ik denk niet dat de theorie van koptertjes veel moeilijker is of zal verschillen van vleugelvliegertjes.

Motivatie is een belangrijke drijfveer in de gekke wereld van luchtvaart. Als ik het zo allemaal lees zal je iets meer in de boeken moeten zitten, evt bijlessen daar waar nodig.

Met goede klasgenoten kom je al een heel eind.


PS, de "vmbo-er" heeft deze "vwo-er" heeeeel erg goed geholpen met zijn scan en instrument skills in de sim en flinke bakken geld bespaard.
 
"al moet ik de theorie drie keer doorlezen om het te snappen..... doe ik .""


Dit moet je zoizo wel, eerder 6x zou ik zeggen
 
Ik denk dat veel van de vliegers op dit forum "gematigd positief" scoren op dit soort testen.
Het is allemaal nieuw, het is allemaal stressen, dus 100% zal je zeker niet scoren.

Ken ook een VMBO-er met pret pakket (geen wis of nat) en hij heeft het ook allemaal gehaald.

Ik zal het je nog sterker vertellen...
Ik ken een kerel met alleen een paar jaar huishoudschool zonder wis- en natuurkunde. En zelfs hij heeft het gered.

Tja... alles hangt dus af van je motivatie en doorzettings vermogen. Niks is onmogelijk. Het hangt er alleen vanaf of je het aandurft....
 
OK.... deze berichten komen heel positief aan mij over,
Dus eigenlijk is het zo dat een gezonde hollandse jongen
met normaal verstand en veel doorzettings vermogen
het gewoon gaat redden. als je maar echt wil!
Ik moet nu de medische keuring nog doen,
daarna nog vier en een half uur vliegen, om te kijken
hoe snel de leercurve van het vliegen verloopt en dan zou
ik in januari kunnen beginnen met de PPL.
Ik ben van plan mijn werk op te zeggen als ik begin met PPL,
maar ik hoorde dat dat ook eventueel naast je werk kan.
Zijn er meer mensen die het naast hun werk gedaan hebben?
Ik heb zoiets van, al zeg ik mijn werk op, kan ik mij voor de
volle 100% focisssen op de opleiding. greetzzzz
 
PPL is zeker te doen naast je werk, Ben met mn PPL begonnen in mn eindexamenjaar.. Dit geldt dan wel voor PPL (A) maar of het PPL (H) meer tijd kost weet ik niet.
Ik zou als je het echt graag wilt zo snel mogelijk beginnen met theorie doen en je dan focussen op het genot van het vliegen met de wentelwiek.

Veel succes.
 
Ik zou zeker mijn werk niet opzeggen als ik jou was. Het geld kun je later nog goed gebruiken voor de benodigde uren. Kun je niet part-time gaan werken, bijv. 1 dag in de week minder? In mijn branche is dat aardig gewoon, maar ik weet natuurlijk niet hoe dat bij jou zit.

Dat doorzettingsvermogen ga je wel goed kunnen gebruiken. Ik zou zeggen probeer alvast eens wat boeken te pakken te krijgen van een bevriende vlieger o.i.d. en lees ze alvast eens door...
 
PPL(A), PPL(H), what's the difference. Allebei ongeveer even zwaar. Wellicht is de aerodynamica bij heli's iets moeilijker, maar als je het doorzettingsvermogen hebt om je door de rest van de vakken te worstelen lukt dat ook wel.

Zou wel zeker blijven werken. Uiteraard toont het goede wil als je vol gaat voor je heli opleiding, maar of het verstandig is?? Je moet er rekening mee houden dat het wellicht niet of minder snel gaat. En voor niets gaat (voorlopig) alleen nog de zon op. Volgens mij is je PPL prima te combineren met werk. Beetje minder de kroeg in, 's avonds en in het weekend studeren. Kom je een heell eind. Duurt wellicht iets langer dan als je er fulltime mee bezig bent, maar je hebt een stuk meer zekerheid en minder stress.

Succes.....
 
De reden dat ik eigenlijk wil stoppen met werken is,
als je een PPL CPL ATPL opleiding wil doen bij heli holland, en
je scoort GOED met je PPL opleiding, dan kom je in aanmerking voor een
financiele regeling voor je CPL ATPL. 30% betaal jezelf, 35% schiet heli holland voor en die andere
35% schiet de bank voor(in regeling met HH) voor je CPL ATPL.
Dat is een hele mooie regeling, waar ik graag voor in aanmerking wil komen.
Het is te halen dus, je PPL naast je werk, maar of je dan zo goed presteert
dat je in aanmerking komt voor die regeling weet ik niet. als je niet in aanmerking komt voor die regeling, omdat je niet goed genoeg presteert, hebben ze (HH) er dus
niet genoeg vertrouwen in. (kun je het bij CHC ook wel vergeten denk)
wie weet daar toevallig meer over? groetjes
 
Over regelingen tussen HH en CHC weet ik niets. Weet wel dat ze nog 8 vliegers nodig hebben bij CHC (info 3 weken oud). Dus ja, 8 vliegers. Veel is het niet. En met 30% schuld van een heleboel geld en geen baan. Gaat hard hoor denk ik.
 
ik heb niks gezegd over regelingen tussen HH en CHC! en 30% schuld is er niet want die andere 70% is ook gewoon voor jezelf, het word alleen voorgeschoten. wat je uiteraard gewoon terug moet betalen. als het allemaal goed gaat heb ik pas over ruim twee jaar mijn ATPL dus hoeveel vliegers ze dan nodig hebben valt nog maar te bezien.
 
Over twee jaar heb je geen ATPL, je hebt alleen maar de theorie. Pas bij 1200 uur waarvan oa. 350 Multi Crew kun je praktisch ATPL examen doen. (uiteraard heb je een IR nodig).

De theorie voor de ATPL kun je distance learning doen, en dan hoef je niet je baan op te zeggen. Als je al het geld moet lenen, zou ik er niet aan beginnen.

Zekerheden en garanties op een baan heb je niet, zoals met elke studie.
 
kosten heli-opleiding

kosten heli-opleiding

Misschien een idee om bij een FAA en JAA school in de V.S. een opleiding te volgen. http://www.flyoft.com/helicopter_training.php
(+conversiecursus van 3 uur.)
(Ik heb bij die school wat night-VFR uren gemaakt op een R22 en een R44 gehuurd om langs de kust via Miama naar Key Largo te vliegen. Fantastische ervaring!) Je moet wel eerst een Robinson safety awareness cursus volgen....
(video bekijken met instructeur en multiple choice vragen beantwoorden) Cursus wordt aangetekend in je logbook en is twee jaar geldig.
 
Back
Top