noodlanding???

Hehe, denk je een rustig dienstje te hebben als bagage afhandelaar.......

Beetje in de trant van de 'garnalenpeller' en de 'aquariumschoonmaker' van de Gouden gids.....

Sta je dan in je eentje ingeroosterd voor de bagage met 1 lullig karretje, komt ineens de halve KLM-vloot op je af!
 
Die vliegtuigen moesten natuurlijk ook weer van Rotterdam naar schiphol. Zal wel een van kortste vluchten ooit voor een 777/747 zijn geweest.
 
neem aan dat de baggage er niet af is gegaan.
Maar hangt er van af hoe lang die kisten er hebben gestaan en wat ze met de pax hebben gedaan.
pax per bus naar ams.... baggage er af.
Paar uurtjes later met kist en al naar ams... baggage er niet af.
 
kweenie of die KLM kisten ooit in de buurt van MLW icm min fuel aankomen, maar je kan na een diversion tegen het probleem aanlopen dat je taxi+trip+contingency+alternate+final reserve fuel naar je uiteindelijke bestemming je over je MLW heen brengt op het moment van je verwachte landing.
Moet je dus gaan offloaden.
 
MLW op het leg RTM- AMS zal uiteindelijk toch geen probleem zijn? Normaal wordt er toch ook minimaal met Alternate+Final reserve fuel geland? En contingency zal toch ook wel niet zo veel zijn voor een vlucht die maximaal 20 minuten duurt, of zie ik dat verkeerd?
 
MLW op het leg RTM- AMS zal uiteindelijk toch geen probleem zijn? Normaal wordt er toch ook minimaal met Alternate+Final reserve fuel geland? En contingency zal toch ook wel niet zo veel zijn voor een vlucht die maximaal 20 minuten duurt, of zie ik dat verkeerd?

De baan van Rotterdam is volgens mij maar 2200 meter lang, terwijl je wat meer nodig hebt om met volle 744 (Pax, fuel en cargo) op te stijgen.
 
Last edited:
De baan van Rotterdam is volgens mij maar 2200 meter lang, terwijl je wat meer nodig hebt om met volle 744 (Pax, fuel en cargo) op te stijgen.

Hij is ook niet helemaal vol toch? Hier in Maastricht komt de 74 van Cargolux, de baan is hier +-2500 meter, hij vertrekt leeg naar luxemburg, met een beetje fuel dus maar. Die kist is op de helft van de baan al los, hoe die kist zich zou gedragen met veel passagiers en wat koffers erbij weet ik niet daar ik geen ervaring heb met jets en grote kisten en U wel.

Ik zou wel eens willen weten wat je max gewicht is om los te komen op 2200 meter met een 77, in de standaardatmosfeer, en wind calm. Kan ik ergens die grafiekjes vinden?

met betrekking tot de bovenstaande avatar en de climb rate van die lege 74: daar word ik nou vrolijk van!
 
..
MLW op onze -Fs is 302T.
Dat is structural. Als je nou de volgende situatie hebt:

Je plant om met je toestel vanuit [ergens] naar AMS te komen.
Je hebt de maximale payload bij je, dus wil je met 302T op de baan komen.
Dan divert je naar RTM.

Sta je dus in in RTM, klaar voor naar AMS;

MZFW: 288031 kg

trip fuel: 3000 kg voor 15 minuten vlucht,
Alt. fuel: 2800 kg
FR: 5500 kg
Con: 800 kg
Taxi: 800 kg
Block Fuel: 12900 kg

TOW: 288031+12900= 300931.

Zit je dus toch goed..
Op die baantjes van rond de 2500 m kan je met een OAT van 0 toch nog wel met 355T weg als 'ie droog is. Is dus ook geen probleem!

Hmm. Moet eens even onderzoeken, want ik ben nl 'es tegen een soortgelijke situatie aangelopen in het geval we naar HHN zouden moeten uitwijken.
 
@ Mufty; We hebben het over het MLW niet MTOW. Zoals Naudjuh al zegt is de kist bij lange na niet vol met peut voor deze korte hop. Ik zat idd. ook aan het Cargolux voorbeeld te denken ( lange leve de tijden in EHBK ;) ).

@ Superpilot; Ik ben benieuwd :biertje:
 
@SuperP

je berekening is niet correct< EDIT ,ZIE NET DAT MZFW EN BLOCK GEBRUIKT, DUS WEL GOED
onderstaande gebruik ik elke vlucht op de classic

MLW
Tripfuel +
-----------
MTOW <- voor die vlucht, niet max. structural
Blockfuel -
-----------
MZFW <- voor die vlucht, niet max. structural

je gebruikt de hele blockfuel, maar je verbrand je trip onderweg!!

dus volgens mij moet het zijn

302.0 T MLW
3.0 T + trip
-------
305.0 T T/O
12.9 T - block
--------
292.1 T ZFW

dus geen restricties

doe ik het voor de classic
MLW 285.7
MZFW 267.6
MTOW 377.8

wij hebben een company fuel policy van minimaal 30 T, voorste boostpumps etc
zal een Trip nemen van 5.0T
285.7
5.0 +
----------
290.7
30.0
----------
260.7

wij kunnen dus nog op een vluchtje van RTM-AMS een lading van
ZFW<- berekend hierboven
DOW<-leeg gewicht van 747
------
lading

260.7-160 ton 100.7 ton

LET WEL!!! dit is gebaseerd op de structural gewichten van het vliegtuig!!
als eerste ga je natuurlijk kijken hoe limiterend de baan in RTM is.
hierboven staat dat we 290.7T kunnen wegen voor T/o.
Komt er nu uit de tabellen van RTM op die dag,korte baan/ hoge T/lage QNH/weinig wind. een limited TOW van bv 280T is dat nu natuurlijk het gewicht waar je mee gaat werken!
krijg je 280-30=250 t ZFW,
250-160= 90 ton payload

Hierna maak ik dan nog een keer de berekening met de actuele gewichten:

Act. ZFW
Act. BLOCK-TAXI +
-----------------------
Act. TOW
Act. TRIP -
-----------------------
Exp. LW

komt dan de loadsheet weet je welke gewichten je kan verwachten, is er een groot verschil, ga je na waar de fout zit.
klopt de loadsheet, controleer je de V speeds overeenkomen voor dat gewicht.

in mijn ogen is TO performance zeker op zware freighters zeer belangrijk, 1 fuck up en het gaat mis.
Performance wordt vaak onderschat en maar klakkeloos aangenomen

k.
 
Last edited:
Bedankt Kliko,
kan ik alvast vooruitlopen op de grondschool.
Geef je ook bijles?

MG
 
Ik probeerde de uiterste limit te vinden, daarom ook het Extended ZFW van 288031 gebruikt. Heb er nog over na zitten denken, maar ik lul mezelf iedere keer weer klem.
Sorry boys, was dus een foute bewering van mij.
 
@MG

bijles @ 1 pint alchol houdend goedje per 10-15 minuten.
bovenstaande is dagelijkse kost op de classic. op de freighters bij CX/KA willen ze altijd max payload tot op de kilo. dus je moet kunnen lezen en schrijven met al je gewichten. Ook om je zelf te beschermen tegen fuck ups van een ander, want ook daar ben je als vlieger verantwwordelijk voor.

Toptip van kliko: neem effe die rekensom over in je "eigen boekje" als je dat al hebt. kan je veel plezier van hebben

ps: zit nu in DXB over 2 uur naar HKG, kom vroeg in de morgen aan .

@SP, sorry ik mis je bij een dag, volgende keer beter!

k.
 
bijles @ 1 pint alchol houdend goedje per 10-15 minuten.

:D

Degene die nog (B2/B1) les hebben gehad van Piet Blokker weten (wel) wat ik bedoel :)
 
Kliko, is die pint per 10-15 minuten het loon dat je per uur wil krijgen, of de snelheid waarmee je het weer opmaakt?
 
LOL,

dat is het tempo tijdens de les, na werktijd gaat het tempo drastisch omhoog!!!
uurloon?? het gaat toch om de gezelligheid!!


k
 
Nog even terugkomend op die Cargolux op EHBK. Bagger gefilmd...:grijns:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=WeM72WLf6R8[/YOUTUBE]
 
Back
Top