noodlanding???

montagne

New member
Hallo,

Ik ben helemaal nieuw hier, maar heb een vraag over iets wat mij in 2004 is overkomen. Beetje laat, maar toch....
Op 17 juli 2004 kwam ik 's avonds om plus minus 20.30 terug uit Turkije met Inter Airlines met een Boeing 737-800 (TC-IEB).
Het was toen slecht weer, zoals al gauw bleek. Kijk maar eens op : http://www.weertwente.nl/links/17072004/
Schiphol zat dicht en we zaten denk ik in de wacht. Na verloop van tijd zetten wij de landing toch in met hevige turbulentie. We klapten hard op de grond en gingen gelijk hoog in de ankers en de stewardess zei letterlijk : "Dames en heren we zijn VEILIG geland op Schiphol".
Helaas stonden we toen op Eelde airport. De vrouwelijke pilote zat met haar hoofd in haar handen na de landing!
Na twee en een half uur, en na getankt te hebben vertrokken we alsnog richting Schiphol.
Is Eelde eigenlijk wel bedoeld voor een Boeing 737-800?
Ik zie jullie bericht gaarne tegemoet.

Met dank

Bram van den Berg
 

Attachments

  • tcieb.jpg
    tcieb.jpg
    45.6 KB · Views: 0
Groningen airport is gewoon een commercieel vliegveld waar ook 737's kunnen landen. Waarschijnlijk heeft het toestel niet kunnen landen op Schiphol door het slechte weer daar. Ze zijn toen kennelijk uitgeweken naar Eelde om daar te wachten tot het weer beter zou worden. Er is namelijk niet genoeg brandstof aan boord om in de lucht rondjes te blijven vliegen.
Een 'noodlanding' was het dus zeker niet, dit komt vrij vaak voor en is verder niet zo speciaal.
BTW, hoe heb jij kunnen zien hoe de pilote erbij zat vlak na de landing? Zat je in de cockpit, of heeft inter airlines een 'big brother is watching you' cockpit camera met live uitzending naar de cabine?
 
Volgens Boeing moet de 737-800 sowieso 'hard' geland worden. Stevig aan de grond zetten is de procedure en met die stijfe gear struts van de 737 kan dat wel eens hard aanvoelen. Helemaal niets om je zorgen over te maken.

Slecht weer komt vaak voor. Daar neem je over het algemeen extra brandstof voor mee, want slecht weer zorgt ook vaak voor vertragingen. Uiteindelijk moet dan toch een beslissling gemaakt worden of je uitwijkt of een approach probeert op je destination. Maar als het weer bijvoorbeeld continue slecht blijft op Amsterdam of de vertraging is langer dan wat je aan extra brandstof bij hebt, dan is het een wijs besluit om uit te wijken naar een veld waar het weer wel goed is. Je bent dan inderdaad VEILIG geland en met nog ruim voldoende brandstof in de tanks. Geen enkele reden voor paniek dus en dit gebeurt dagelijks... vooral in de winter.

Groet,
FC
 
Cockpit

Cockpit

Hoi nogmaals,

Ik meen gelezen te hebben dat de baan in Eelde verlengd moest worden om ook type's 737-800 gebruik te kunnen laten maken van Eelde. Maar ik ben een leek zoals jullie al wel in de gaten hebben.

In principe mochten we na de landing niet meer voorin het toestel naar het toilet, maar het was vol en druk, en toen gingen er toch mensen naar voren naar het toilet, en de deur naar de cockpit stond open.
Ik vond de reactie van de stewardess nogal vaag : "VEILIG geland".
Groet

Bram

PS In ieder geval bedankt voor de reactie's
 
Dat een crew het druk heeft tijdens een uitwijk is begrijpelijk, maar dat jullie niks wisten over een uitwijk naar Eelde en zelfs de cabin crew niet,......:dozey:

Verdient niet echt een schoonheidsprijs.......

Zoals hierboven meerdere malen vermeld, 737-800 kan naar Eelde...... comfortabel in slecht weer is wat anders,... zit aardig tegen de limieten aan (if I remember correctly).
 
Hoi nogmaals,

Ik meen gelezen te hebben dat de baan in Eelde verlengd moest worden om ook type's 737-800 gebruik te kunnen laten maken van Eelde. Maar ik ben een leek zoals jullie al wel in de gaten hebben.

In principe mochten we na de landing niet meer voorin het toestel naar het toilet, maar het was vol en druk, en toen gingen er toch mensen naar voren naar het toilet, en de deur naar de cockpit stond open.
Ik vond de reactie van de stewardess nogal vaag : "VEILIG geland".
Groet

Bram

PS In ieder geval bedankt voor de reactie's

Een veilige landing is een landing waarbij het vliegtuig in 1 stuk bij de gate arriveert. Dit kan natuurlijk nogal overdreven klinken, maar comfortabel is waarschijnlijk in dit geval anders.

Dat de Cabin crew zei schiphol is wel een klein foutje :) misschien was ze niet ingelicht door de cockpit dat ze gingen uitwijken.

Eelde is in ieder geval geen probleem voor een 737-800 zoals eerder gezegd vertrekken er ook transavia's met hetzelfde toestel vanaf eelde.

Over de pilote...misschien hoofdluis?
 
Zelfs Corendon (Turks) vliegt met de 737 vanaf Groningen naar Antalya......

Voordat je gaat vragen waar 747's kunnen landen...: die kunnen uitwijken naar Rotterdam. Op ATCbox staat een filmpje waarbij de halve KLM-vloot naar Rotterdam uitwijkt omdat Schiphol dichtgesneeuwd was (ergens in 2005). Zelfs de taxibaan werd toen gebruikt om te kunnen parkeren....
 
een 737-800 kan niet op max take off mass ván eelde. maar wel op landing mass landen.. voor t hoppie GRQ-AMS is daarna minimale fuel nodig, dus weer geen max take off mass.
 
Zelf ben ik regelmatig met de 737-800 op Eelde en omdat de baan daar niet echt veel ruimte/marge heeft is het zéér raadzaam om niet mooi te willen flaren maar om resoluut die kist neer te zetten met flaps 40/autobrakes 3. Of max bij een natte baan
De tactiek is derhalve: Gewoon boem, staan, en taxiën maar
 
.


Ik vond de reactie van de stewardess nogal vaag : "VEILIG geland".
Groet


Die stewardess zal ook wel een beetje hebben zitten stressen na alle turbulentie, of misschien wilde ze jullie juist geruststellen dat er na hevige turbulentie en een harde landing toch echt niks abnormaals aan de hand was.

Als er sprake was van een noodlanding dan had je het wel geweten denk ik.

Wel slordig dat de cabine en de passagiers niks is verteld, het zal wel erg druk zijn geweest voorin.
 
Mijn dank is groot

Mijn dank is groot

Nomaals bedankt voor de reactie's!!!

Zoals ik al zei, was het weer abominabel slecht,

http://www.weertwente.nl/links/17072004/

en na een half uurtje in de wacht dus uitgeweken naar Eelde, alwaar het slechte weer toen dus ook op zijn hoogtepunt was.
Dus chapeau voor degene die die kist aan de grond heeft gezet!!!
De extra "bonus" was geweldig. Laag terug naar Schiphol. Kon diverse plaatsen, waaronder Kampen (de brug in het centrum over de IJssel) herkennen.
Ik noem het nog steeds het rondje IJsselmeer.
Inter airlines was denk ik minder gecharmeerd. Volgens mij hadden ze toen maar twee kisten, dus zal er wel veel meer vertraging uit voort gevloeid zijn na die tijd.

Groet

montagne
 
ziet er idd mooi uit die site.
Leuke foto's van het k*t weer van die dag!
Met zulk weer ben je blij als je thuis zit. Je kan in NL dan echt nergens heen...
 
Zelfs Corendon (Turks) vliegt met de 737 vanaf Groningen naar Antalya......

Voordat je gaat vragen waar 747's kunnen landen...: die kunnen uitwijken naar Rotterdam. Op ATCbox staat een filmpje waarbij de halve KLM-vloot naar Rotterdam uitwijkt omdat Schiphol dichtgesneeuwd was (ergens in 2005). Zelfs de taxibaan werd toen gebruikt om te kunnen parkeren....

hier foto's

KLM 747/767 @ Rotterdam
http://www.airliners.net/open.file?...BE cubgb_vq = '624103') beqre ol &photo_nr=4
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=431378&nseq=0
http://members.lycos.nl/rtminfo/platform.jpg

KLM 777 @ Rotterdam
http://www.airliners.net/open.file?...E cubgb_vq = '624103') beqre ol &photo_nr=10

blijft toch mooi om zo'n beetje de hele KLM vloot in Rotterdam te zien staan
 
Last edited:
Ja hele coole foto's! Die marshaller zal ook wel ff geslikt hebben toen hij hoorde dat dat op weg was naar hem!
 
Hebben ze op Rotterdam wel de faciliteiten en voorzieningen om een aatal grote jongens gelijkertijd af te handelen?
 
Back
Top