piloot bij het leger

rmoller

New member
Moest je de keuze hebben om via het leger of via een school jouw studies te doen wat zou je dan doen? (let wel: hier in belgie komen er nog 13jaar dienstjaar bij)...

Ik stel deze vraag omdat ik echt twijfel, ik vind dat leger idee niet zo leuk, maar de studies zijn VEEL voordeliger en wil wel op zo een f16 door de lucht vliegen...iedere keer als ik filmpjes met f16's zie denk ik van: dit is waar vliegtuigen echt voor gemaakt zijn....maar dan schrikt het leger mij ook weer af, 13jaar gebonden zijn, lijkt wel een eeuwigheid......wat moet je doen als je jouw vleugels hebt van het leger om in de de privesector te stappen?
wat de keuze zou vermakkelijken is een afkeuring van het leger, maar de testen beginnen pas rond februari en kan me pas aanmelden rond november....ik twijfel echt.....iemand die hulp kan bieden?
 
Als je zo erg twijfelt aan het militaire leventje kan ik je verzekeren dat je de selectie niet door komt.
Als je kiest voor militair vlieger kies je voor een carriere bij defensie, met alle voor en nadelen.
 
iedere keer als ik filmpjes met f16's zie denk ik van: dit is waar vliegtuigen echt voor gemaakt zijn....
Voor mijn gevoel zijn vliegtuigen juist gemaakt om mensen (en vracht) te transporteren en niet om op ze te schieten, maar daar zal ik maar geen discussie over starten.
Als je echt voor het leger zou willen gaan, dan lijkt de tijd die je daar aan vast zit me toch geen probleem? Als ik, nadat ik de school voor burgerluchtvaart, heb afgerond 13 jaar vast zou zitten aan een baan bij bijvoorbeeld de KLM zou ik dat echt niet erg vinden (juist omdat het me prachtig lijkt om daar te vliegen). Om over te stappen van militaire luchtvaart naar bugerluchtvaart moet volgens mij een nieuw brevet worden gehaald. Dat is teminste hier in nederland voor zover ik weet het geval. Dus als je niet die 13 jaar aan dienstplicht verbonden wilt zij, kun je je net zo goed nu aanmelden voor een civiele luchtvaart school.
Maar ik heb niet zo erg veel ervaring met militaire luchtvaart, misschien is dit ook iets om even in het luchtmacht onderdeel van dit forum te vragen.

(graag opmerkingen/aanmerkingen over dingen die ik fout zeg!)
 
Als je door de keuring heen komt voor F16 vlieger begin je eerst 6 maanden aan je militaire opleiding in breda. Vervolgens ga jij je ATPL halen ( nieuwe regeling ). En daarna begin je in woensdrecht aan de 1e vliegfase genoemd de EMVO.
Daar wordt het grootste gedeelte buiten geschopt ! Is dus niet alleen moeilijk om bij die 1% te horen die door de selectie heen komt maar ook om bij die 30 % te horen die door de opleiding heen komt.
Je haalt daarom ook al daarvoor je theorie voor de burgerluchtvaart voor het geval je in die fase wordt uitgezwaaid.
Maar dan ben je er nog niet, want als je de 1e vliegfase door komt ( 9 maanden ) dan wordt pas beslist of je wel geschikt ben voor een F16. Misschien heb je wel meer aanleg voor een Apache en plaatsen ze je daar. Het kan zelfs ook nog zo zijn dat je op een Chinook komt.
Maar stel dat je je F16 opleiding mag gaan volgen in de USA, moet je er ook nog van bewust zijn dat die opleiding in de USA ook nog bijna 2 jaar duurt en 6 dagen per week 12 uur per dag is... loodzwaar dus !
Als je meer wilt weten kan je het inderdaad beter even gaan vragen in het luchtmacht onderdeel van dit forum.
 
Ehm wat hierboven staat klopt niet helemaal volgens mij, Ik ben nu bezig met de selectieprocedure en aangekomen bij de GVSS, hiervoor heb ik een voorlichting gehad over hoe en wat:
Na je selectieprocedure begin je eerst op de KMA in Breda, schieten klimmen klauteren etc. (heeft nix met vliegen te maken)
Daarna ga je naar Woensdrecht voor de EMVO (Militaire vliegeropleiding)(55% afvalpercentage).
Daarna word er idd bepaald door de KLu welk type vliegtuig je gaat vliegen aan de hand van al je gegevens van woensdrecht/gvss etc, daarna gaan de F16 en Chinook piloten naar de USA en de Cougar piloten naar Frankrijk. Daar zit je dan een aantal jaar (De conversiecursus word daar nu ook gehouden hoorde ik, omdat er in NL geen kisten/tijd voor is) en daarna kan je pas operationeel gaan vliegen.

van ATPL heb ik nix gehoord.
 
heb al info over wat hoe en hoelang in het belgisch leger, weet hoe de opleiding in 1 zit....weet alleen niet wat er gebeurt of wat je moet doen als je na de 13jaar naar de burgerluchtvaart zou willen....
 
Dat zou ik niet kunnen zeggen, er vliegen aardig wat oud-luchtmacht vliegers in de burgerluchtvaart. maar dat moet je dan maar na die 13 jaar zien denk ik. je weet nooit hoe de situatie dan is qua vraag en aanbod van vliegers in de burgerluchtvaart.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij helpt de luchtmacht je hierbij (in Nederland iig wel dacht ik)
 
Ehm wat hierboven staat klopt niet helemaal volgens mij,

Cougar piloten naar Frankrijk.

van ATPL heb ik nix gehoord.

Wat jij zegt klopt ook niet helemaal. Ook de mensen voor de Cougar gaan naar Amerika, Ft. Rucker. Er is een nieuwe opleiding in de maak, voor de Marine is deze er al en ik meen dat voor de Luchtmacht de eerste klas ook is gestart. Dat laatste durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar daar hebben we voorlichters voor.

En over de afvalpercentages, daar valt geen zinnig woord over te zeggen.

Ps. Als je militair vlieger in België wilt worden kan je beter naar www.piloten.be gaan, daar hebben ze wat meer informatie dan hier.
 
Ehm wat hierboven staat klopt niet helemaal volgens mij, Ik ben nu bezig met de selectieprocedure en aangekomen bij de GVSS, hiervoor heb ik een voorlichting gehad over hoe en wat:
Na je selectieprocedure begin je eerst op de KMA in Breda, schieten klimmen klauteren etc. (heeft nix met vliegen te maken)
Daarna ga je naar Woensdrecht voor de EMVO (Militaire vliegeropleiding)(55% afvalpercentage).
Daarna word er idd bepaald door de KLu welk type vliegtuig je gaat vliegen aan de hand van al je gegevens van woensdrecht/gvss etc, daarna gaan de F16 en Chinook piloten naar de USA en de Cougar piloten naar Frankrijk. Daar zit je dan een aantal jaar (De conversiecursus word daar nu ook gehouden hoorde ik, omdat er in NL geen kisten/tijd voor is) en daarna kan je pas operationeel gaan vliegen.

van ATPL heb ik nix gehoord.


Ik had het ook niet helemaal goed zie ik net op werkenbijdeluchtmacht.nl
Je kan tijdens de EMVO in Woensdrecht je ATPL halen :

De opleiding vindt plaats op vliegbasis Woensdrecht. Tijdens deze opleiding kan je gelijk het ATPL (Airline Transport Pilot License) halen. Hierdoor is de stap naar de burgerluchtvaart na je contract mogelijk.
Na de periode in Woensdrecht ga je naar Amerika voor je vervolgopleiding. Tijdens de vervolgopleiding word je opgeleid voor jachtvlieger of helikopervlieger.
 
op de voorlichting werd vertelt dat je na de ALO (18weken) officieel bent aangenomen en je proefperiode hebt afgerond... hoe gaat dat dan met de afvallers?
 
Je kan daarna nogsteeds je militaire contract "ontbinden" ofzo hoorde ik op de voorlichting voor de intake GVSS.
 
Het is niet zo dan je na 18 weken pas officieel aangenomen bent. Iedereen heeft een proefperiode van 6 maanden. Dan kun je zelf zonder pardon zo er mee stoppen en Defensie kan precies hetzelfde doen. En verkijk je niet op het aantal mensen dat afvalt op de KMA. Dit is ook nog redelijk groot.
 
Wel is het zo dat de mensen die op de KMA 'afvallen' nog een gesprek krijgen op het CML met een psycholoog. Sommige van deze mensen gaan dan toch weer terug naar de KMA.
 
Wat is zoal de meest voorkomende reden dat mensen bij de KMA afvallen?
Kunnen ze het fysieke gedeelte niet aan of iets anders?
 
Ook na die 6 maanden kun je zelf stoppen en eruit gekicked worden, en daarna een gesprek met de psycholoog, dat komt weinig voor...

Het zal zelden zijn dat mensen afvallen puur op het fysieke gedeelte, maar meer wat er in je koppie omgaat, oftewel, samenloop van omstandigheden, kan dus van alles zijn.

En percentages van afvallers na de keuring, echt waar, hou daar nou eens mee op! Wat heb je eraan, wat kun je ermee???? Met die wetenschap zul je je alleen maar meer druk maken om af te vallen. De ene keer is het percentage afvallers op de EMVO 80%, de andere keer weer 10%, dus, je kunt er niks mee..
Gewoon knallen en kijken hoe ver je komt!!!
 
tuurlijk ga je ervoor op zo een moment. maar ik zou dan stoppen halverwege mijn hbo opleiding (ALS ik wordt toegelaten)

dus dan is het wel handig om te weten of het zin heeft om eerst je hbo af te maken, omdat je een grote kans hebt om af te vallen tijdens emvo. anders kan je het hbo-jaar ook overdoen.
 
Back
Top