KLM Flight Academy brevetten

Marty

New member
Hallo airworkers,
Gisteren ben ik naar de open dag van de KLS geweest. Hier natuurlijk heel veel info gekregen, allemaal stof om over na te denken. Wat mij opviel was dat je naast je ATPL, CPL, MCC brevetten geen PPL krijgt als je de opleiding hebt afgerond. Betekent dit nou dat je niet in staat bent om voor jezelf een vliegtuigje ergens te huren en ermee te gaan vliegen, of mag je dan alleen geen mensen (vrienden en familie etc.) vervoeren met een gehuurd vliegtuigje.

Het is mij nog een beetje onduidelijk, vandaar dit topic. Hopelijk weten jullie hier wat meer van.

- Marty
 
Zijn deze niet meer waard dan de PPL?, dus denk ik dat het sowieso mag...
Ben niet zeker aangezien ik zelf nog geen ervaring ermee heb.
Groeten!
 
En dan mag je gewoon passagiers meenemen?

@OnidoS, volgens mij is het niet echt zo dat het 'meer waard' is, het is gewoon een ander brevet, voor andere doeleinden.
 
Wat een gelul... je kan het zo opzoeken in de JAR-FCL.

Met een CPL heb je onder andere alle privileges die een PPL houder ook heeft. Kortom, je mag, mits je SEP geldig is, gewoon een cessnatje vliegen.

jongens... alles is hier op te zoeken in de kennisbank of de links naar de JAR-FCL!
 
Marty, je kan het CPL/ATPL zien als een sterke uitbreiding op het PPL. Met het CPL mag je dus net als met je PPL een kist huren en passagiers meenemen.
Waarom zou je wel in een verkeersvliegtuig 100+ passagiers mee mogen nemen, en in een cessna geen 2/3 familieleden of vrienden?
Met een beetje logisch nadenken was je dus ook al een eind gekomen :biertje:
 
Dat had ik inderdaad al bedacht. Maar aan de andere kant dacht ik, waarom is er dan een PPL. Voor privevlieger natuurlijk, oké. Maar waarom heeft dan bijvoorbeeld SAA wel een PPL brevet, dat is dan toch hartstikke overbodig.

Snap je mijn redenering?

In ieder geval, hartelijk dank voor jullie antwoorden! :)
 
Hoe kom je erbij dat je bij de SAA wel een PPL krijgt? Dat is naar mijn weten ook direct een CPL met ME en IR. Maargoed, ik denk dat je het antwoord op je vraag inmiddels al wel weet.

Groeten
 
Dit volgende heb ik ooit vernomen: (correct me if I'm wrong...)

De KLS geeft je brevetten pas aan het 'eind' van de opleiding. Gedurende de opleiding ben je dus altijd 'afhankelijk' van instructeurs en mag je dus nooit zelf een kistje huren. (dus ook niet na het behalen van je VFR en IFR)

Martinair geeft je een PPL en CPL al tijdens de opleiding. Zo kun je zelf vlieguren maken en vrienden en kennissen meenemen.

Klopt dit?
 
KLS, maar ook NLS willen liever niet dat je tijdens de opleiding een kist huurt omdat ze je progressie tijdens de vliegopleiding willen bijhouden. Daarom krijg je je brevet pas aan het einde van de opleiding.
 
@Zweuvert: Met het MPL mag je ook die grote kist van 200 passagiers besturen maar nog steeds niet in die kist van 2 passagiers voor pilootje spelen. ;)
 
Wat ik hoorde van een collega die z'n opleiding bij Stella heeft gedaan, is dat ze daar een PPL krijgen, zodat ze dan solovluchten naar het buitenland kunnen doen. Met alleen een soloverklaring kan dat blijkbaar niet.
Voor KLS bijvoorbeeld maakt dat niet uit, omdat je de solo's in de VS vliegt. En natuurlijk ook de reden die RTO al aankaarte.
 
Wat ik hoorde van een collega die z'n opleiding bij Stella heeft gedaan, is dat ze daar een PPL krijgen, zodat ze dan solovluchten naar het buitenland kunnen doen. Met alleen een soloverklaring kan dat blijkbaar niet.
Voor KLS bijvoorbeeld maakt dat niet uit, omdat je de solo's in de VS vliegt. En natuurlijk ook de reden die RTO al aankaarte.

Met een solo-verklaring kan je gewoon naar het buitenland. Tis misschien wel wat lastig om met 3 man in 1 kist te gaan zitten en een paar dagen op tournee te gaan, dan moet de solo-verklaring worden gefaxt ofzo (is niet handig). Bij SAA hebben ze volgens mij niet zoveel zin in al dat geneuzel, dus dan is de keuze voor het aanvragen en afgeven van een PPL de makkelijkste weg.

Marty, je kan het CPL/ATPL zien als een sterke uitbreiding op het PPL. Met het CPL mag je dus net als met je PPL een kist huren en passagiers meenemen.
Waarom zou je wel in een verkeersvliegtuig 100+ passagiers mee mogen nemen, en in een cessna geen 2/3 familieleden of vrienden?
Met een beetje logisch nadenken was je dus ook al een eind gekomen :biertje:

Hmmmm, meen me te herinneren dat je een AOC nodig hebt om passagiers te mogen vervoeren, dus kistje huren en zomaar pax mee gaan nemen... but feel free to correct me if I'm wrong
 
Hmmmm, meen me te herinneren dat je een AOC nodig hebt om passagiers te mogen vervoeren, dus kistje huren en zomaar pax mee gaan nemen... but feel free to correct me if I'm wrong

AOC heb je nodig als je als luchtvaartmaatschappij mensen wilt vervoeren. Dat wil zeggen, het vervoer van mensen, danwel vracht, met behulp van vliegtuigen is het primaire doel van jouw bedrijf.

Als bijv. Philips een eigen vliegdienst heeft, die alleen personeel van Philips vervoert, hebben ze geen AOC nodig (het primaire doel is gloeilampen maken.)
Jij als privepersoon die met familie gaat vliegen (en géén kosten aan je familie doorberekent, ook kosten delen is zover ik weet niet meer toegestaan.) hoeft ook geen AOC voor te leggen.

Als je met een CPL mensen wilt vervoeren, niet zijnde rondvluchten onder VFR of IFR, dan heb je wél een AOC nodig.
 
Back
Top