Beste manier?

Aero

New member
Hallo allemaal!

Momenteel zit ik eigenlijk met een probleem. Ik heb in juni dit jaar mijn HAVO eindexamen behaald, met het profiel E&M. Ik studeer momenteel aan de Hogeschool Rotterdam, opleiding Vastgoed en Makelaardij. Maar ik heb het idee dat dit niet echt bij mij past. Nou is er toch wel iets anders wat mij erg aanspreekt, namelijk de luchtvaart. Ik zou graag piloot willen worden.
Maar dit is dus niet zo makkelijk omdat ik een HAVO examen met het verkeerde profiel heb. Nou weet ik dat ik deelcertificaten kan gaan halen in Natuurkunde 1 en Wiskunde B1.
Wat zou in mijn geval de beste manier zijn om eenmaal te kunnen beginnen bij een pilotenopleiding en bij welke instellingen zou ik deze opleiding / deelcertificaten moeten behalen. Of is het meer een aanbeveling om eerst de KLM flight academy selectieprocedure te doen?
Dus ik ben op zoek naar het beste traject om te volgen tot de pilotenopleiding vanaf het moment dat ik mij uitschrijf bij de HBO waar ik nu studeer.

Greetings,

Aero :airforce:
 
Hey Alias!

In principe heb ik niets tegen de luchtmacht, mn pa is majoor bij de KLu.
Maar ik prefereer toch de civiele luchtvaart boven de luchtmacht op het moment, omdat je bij de luchtmacht eerst nog eens een militaire opleiding van 6 maanden moet volgen en vast zit aan een contract van 7 jaar. En ook nog eens de possibility dat je uitgezonden wordt. Ik zou eerst graag het beste traject te weten zien te komen vanaf de positie waar ik nu in zit, naar een opleiding tot piloot voor de commerciële luchtvaart.

- Aero
 
Als je met de search op 'havo' + 'profiel' zoekt kom je al een aantal topics over deelcertificaten tegen. Deel certificaten NA en WiB zou ik in ieder geval halen. Sommige vliegopleidingen eisen het niet, maar de meeste airlines wel. Maar dat staat in die topics ook allemaal.
Als je voor een baan in europe wilt gaan, dan EPST, NLS, Stella (genoeg topics met goeie en slechte meningen hiero op airwork) . Als je echt alleen voor de KLM wilt gaan, dan KLM Flight Academy uiteraard. En dan heb je nog genoeg buitenlandse, bijv opleidingen in de USA waar je voor de helft van het geld een opleiding kan volgen.

Zoek en gij zult vinden. Lees en gij zult snappen. :)
 
Hallo Downburst,

Bedankt voor de snelle reactie, ben al weer iets wijzer geworden. Dit is wel echt de enige site waar je dit soort informatie kan vinden, helemaal top:D

nogmaals bedankt,

Aero
 
Beste Aero

Ik zat eigenlijk in hetzelfde schuitje. Ik heb vorig jaar mijn HAVO gehaald met EM met natuurkunde welliswaar. Het jaar erop ben ik aviation gaan doen maar dit stond mij niet aan omdat ik toch al wist dat ik piloot wou worden. Vanaf dat moment heb ik me ingeschreven voor de selectieprocedure bij de KLS. Vorige week ben ik door de COVA heen gekomen dus vanaf nu doe ik wiskunde B1. Ik doe dit via zelfstudie en met hulp van mijn oude school. Mijn examen hiervoor zal ik afleggen bij het James boswell instituut.

Wat jij het beste kan doen?

Het beste vanuit mijn opinie gezien is denk ik dat je je gaat inschrijven bij een vliegschool waar je graag naar toe wilt. Hier ga je het selectietraject dan doorlopen en als je deze doorlopen hebt dan ga je je deelcertificaten halen. Dit ivm de kosten voor de boeken/examens van het deelcertificaat. Of je moet bereid zijn deze pegels alvast neer te leggen omdat je denkt er zo en zo wat aan te hebben.
 
Zo heb ik het namelijk gedaan omdat het mij erg zonde leek om mijn wiskunde te gaan halen terwijl ik er dan niks aan zou hebben. Maar aangezien ik alleen nog de medische keuring heb en ik geen problemen verwacht (even afkloppen) ben ik maar alvast begonnen.
 
Ga eerst eens open dagen van verschillende vliegopleidingen bezoeken. Lees boeken over de luchtvaart. Er is geen 'beste traject'.
Als je na 19 dagen (?!?!) al erachter komt dat je huidige opleiding niet bij je past, dan heb je daar ook geen goede research voor gedaan. Een opleiding tot piloot kies je niet omdat de luchtvaart je aanspreekt.
 
Hallo allemaal,

Bedankt voor de informatie en tips! Heeft iemand een vliegschool die je kan aanbevelen om daar de selectieprocedure te doorlopen? Want als ik naar een vliegschool ga die door vele mensen word aanbevolen is dat natuurlijk mooi meegenomen.

En Fukko, ik heb eigenlijk altijd al piloot willen worden, maar omdat ik in de knoop zat met mijn profiel (E&M) en geen Na1 / Wb1 had ben ik niet begonnen met het behalen van deelcertificaten, en ben ik ook niet begonnen aan een pilotenopleiding. Maar ik had nog wel iets in mijn gedachte dat ik zou willen doen, dat was Vastgoed en Makelaardij, maar nu ben ik er toch achter gekomen dat ik toch wel heel graag piloot wil worden en ik ben van plan er dus ook echt alles aan te doen om op een pilotenopleiding terecht te komen.
Dus ga ik nu eerst eens kijken waar ik een selectieprocedure zal gaan volgen om te kijken of ik geschikt ben om piloot te worden. Als ik door de selectieprocedure heen kom ga ik deelcertificaten halen.

Greetings,

Aero
 
Aero,

Ook daar is inmiddels al heeel veel over geschreven op dit board, even goed zoeken.

Wat ik je wel kan vertellen is dat ze op Seppe een iets andere 'selectie' methode hanteren. Ik meen dat je daar eerst 10 uur gaat vliegen, waarna een 'advies' wordt gegeven of het zinvol is om door te gaan of niet.

Voor verdere details zou je zelf even moeten bellen, of naar de opendag gaan van de luchtvaart hobby shop, daar is Seppe Air Service ook de 20e.
 
Bedankt voor de informatie Cloudbuster!

Ben inderdaad van plan om naar die Flying School Day op 20 oktober te gaan.
Hopelijk word ik daar nog wat wijzer van zodat ik toch uiteindelijk mijn keuze kan maken :)

- Aero
 
...
Heeft iemand een vliegschool die je kan aanbevelen om daar de selectieprocedure te doorlopen? Want als ik naar een vliegschool ga die door vele mensen word aanbevolen is dat natuurlijk mooi meegenomen.
...

Wat wil je dan doen? Wil je een selectieprocedure alleen maar voor jezelf doorlopen? Wil je de makkelijkste selectie doorlopen om op een vliegschool te worden aangenomen?
Of wil je een vliegschool waar jij het beste gevoel bij hebt en waar jij denkt dat je de meeste kans maakt om deze af te ronden en om een goede baan te kunnen vinden?

9 van de 10 mensen zullen hun eigen vliegschool 'aanbevelen' en daar heb je echt helemaal niks aan. Zoek op dit forum over vliegscholen, check de kennisbank (en laat je zeker niet afschrikken door een selectieprocedure). Bezoek de open dag van die luchtvaarthobbyshop en filter daar de vliegscholen uit waar je wel eens een voorlichtingsdag van wil bezoeken.

Baseer je keuze niet op een selectieprocedure en neem de tijd om een vliegschool uit te zoeken, dit zal je motivatie alleen maar ten goede komen!
 
kijk ook naar een aantal discussies die ALTIJD weer terugkomen op dit forum ipv alleen naar vliegscholen.

Zoals Fukko al zei, iedereen zal zijn of haar eigen gekozen vliegschool aanbevelen. (anders was hun eigen keus niet de beste voor hun)

Punt is, als je nog niet vliegt, dat ALLE maatschappijen goed genoeg lijken en dat het je geen ruk uitmaakt wat je betaald voor je opleiding en waar je moet gaan wonen om te kunnen werken...als je maar in dat pak kunt rondlopen en die kist de lucht in mag trekken..

Tegen de tijd dat je ergens vliegt en dus wat vergelijkingsmateriaal hebt is het soms te laat om te beseffen dat je liever toch had gekozen voor school X omdat je dan wel voor maatschappij y had kunnen vliegen etc etc. Je hebt je ton (100.000+) al uitgegeven en soms al ergens gelapt voor een type rating..

Feit blijft dat 80% van de mensen die hun vliegschool de hemel inprijzen tijdens hun opleiding of zelfs ervóór, ook vaak de mensen zijn die 3 jaar later hier gaan klagen en discussieren over regeltjes en aanname-eisen van bepaalde luchtvaartmaatschappijen in Nederland die ze ook wisten tijdens hun vliegschool-keuze.
Mijn punt, nu lijkt het je geweldig om bv. voor een UK airline te vliegen....lijkt allemaal nog zover weg, maar als je daar dan eenmaal bent...en je wilt graag terug naar NL, bedenk je dan dat sommige vliegscholen je mogelijkheden wel degelijk kunnen beperken.
 
Back
Top