Hoe ziet de ideale vliegschool er uit?

Diana

Active member
Na jarenlange topics over welke vliegopleiding wel of niet goed is, wat er wel en niet aan deugt etc., leek het me wel 's interessant om te brainstormen wat nou de ideale vliegopleiding zou zijn. Stel dat je nu een businessplan zou maken om een vliegschool (CPL/ATPL) neer te zetten die helemaal aan jouw eisen (en die van de leeringen én die van de airlines) voldoet, hoe stel je je dat voor?

Ik plaats het in het Hoe word ik piloot-forum omdat het over een vliegopleiding gaat, maar zou vooral de ideeën willen zien van mensen die zelf al een opleiding hebben gedaan en gepokt en gemazeld zijn, en die ook een realistisch beeld hebben van kosten en baten.

En met een flinke dosis realisme a.u.b., dus geen "baangarantie bieden" als dat in de praktijk waarschijnlijk niet lukt (ook als is het de ideale situatie).

- Multi Pilot License? Veel simulator, minder vliegen?
- Wat intern doen en wat uitbesteden?
- Wat voor leskisten?
- Kleinschalig of meteen uitpakken?
- In Nederland of elders?
- Wat gaan de kosten worden en wat is inclusief en wat niet (MCC, rating?)

Gooi de ideeën en briljante oplossingen er maar uit!
 
-Multi Pilot license; net weer van het vnv een schrijven over gekregen. van de proef die er in australie loopt met 4 chinezen zijn er 2 af gevallen.
verder schijnt het mpl steeds meer misbruikt te worden om de kosten ipv de kwaliteit te vergroten. En begint de angst toe te nemen dat als we ooit naar single pilot ops gaan die mensen levensgevaarlijk zijn als er iets gebeurd.
-alles intern wat mij betreft,. beste mogelijkheid om de kwaliteit te waarborgen.
-leskisten.. bijna alles kan aan de eisen voldoen, maar je cpl-se-ir halen op een cessna 152 gaat me iets te ver.
-schaal maakt me niet zo veel uit; kwaliteit wel, en grote schaal met hoge kwaliteit is moeilijk te waarborgen in een tijd dat er niet aan instructeurs valt te komen.
-locatie is niet zo heel interessant, we kunnen gaan discussieren of weerstechnisch de woestijn van arizona de beste plek is om ervaring op te doen, maar als je in nederland low level met een piper gaat rond boren heeft dat ook niets te maken met op fl410 een cb ontweiken.

Een goede opleiding kan tegenwordig geen baangarantie meer leveren, maar et zou wel haar product zo goed mogelijk op maatschappijen moeten afstemmen.
Ik hoor helaas te veel verhalen van scholen waar dat niet zo is,
bekendste voorbeeld is de nls die hartstikke goeie vliegers levert, maar naar ik heb gehoord, in de mcc niet genoeg raw-date/op de hand vliegt om haar studenten goed op de klm selectie voor te bereiden
(ik weet t ik weet t, klm is niet heilig, maar als de klm de nls de mogelijkheid bied om studenten een baan te bieden en et gaat op zo'n punt verkeerd.. dan is dat wel belachelijk zonde).
 
- Geintegreerd om zo snel mogelijk klaar te kunnen zijn,
- Niet in NL, vanwege hoge kosten van het vliegen en het onvoorspelbare weer,
- Kosten met een normale winstoplsag, maar dan wel de werkelijke kosten.
Baanbrekend zou het zijn als deze nummers te raadplegen zijn.
- Goede syllabus, waar het aantal vlieguren dan ook wordt gevlogen en niet standaard 10 uur meer om extra inkomsten te genereren.
- Cursusje solliciteren bij bijv. (ahem, reclame) Schellinger, wat algemene voorbereiding zoals reactietesten etc die je bij DLR en co zou moeten doen.
Die testen zijn doorgaans bijna identiek, dus enige voorbereiding vanuit de school wekt de indruk dat je je studenten ook echt aan een baan wil helpen. Als ze op 200% zeker willen gaan kunnen ze zelf nog naar ATTC e.d.

- Openheid van zaken, geen beloften doen die je niet kan waarmaken.
- Probeer eens wat jonge verkeersvliegers langs te laten komen op de maandelijkse vrijdagmiddag borrel met als thema regio/maatschappij. Van overal wat zodat studenten al kunnen anticiperen dat je uiteindelijke vestigingsplaats allesbehalve zeker is. Vraag jongens in de categorien van FD, Kliko, Overload, Jaap Stobbe en dergelijke. Regioos Azie, Oost Europa, States, noem maar op.
Voorlichting en networking!!!
 
- Buitenland, intern, vanwege weinig afleiding; kandidaten zijn op elkaar aangewezen.
- Gegronde selectie en ook wegstuurbeleid om kwaliteit te waarborgen. De lat ligt daarbij hoger dan wettelijk vereist.
- Meer sim dan minimaal vereist voor MCC.
- Aanvullende talenkennis bijbrengen; bijvoorbeeld Duits (meer potentieel op de arbeidsmarkt)
 
Opzet
- Geintergreerde opleiding waarbij theorie en praktijk door elkaar lopen.
- Gewoon in Nederland en de rest van Europa vliegen (je komt veel verschillend weer tegen, wat de planning kan bemoeilijken, maar de ervaring wordt des te groter! Alleen in mooi weer vliegen kan iedereen!)
- Theorie kan je freelance instructeurs voor regelen. Vlieg instructeurs in vaste dienst om zo goed de kwaliteit te kunnen testen/ waarborgen
- MCC cursus maar geen TQ doen
- CPL SE is overbodig dus niet doen
wel lessen beginnen op een SE kist, liefst geen cessna maar een laagdekker
- ME rating op een advanced dingetje. verstelbare prop ed. Niet op die nieuwe fadec dingen
- Alles precies zo doen als het in de syllabus staat. Weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
- Kosten: kostprijs + winstopslag van ...% (Laat zien waar de grote kosten zitten en hoeveel het ong. is, houd het allemaal doorzichtig)

Uitvoering

- SE vliegen beperkt houden, learn the basics zou ik zeggen
- ME vliegen uitgebreider doen, Beetje IFR naar andere (buitenlandse) velden voor de ervaring.
- SIM, veel doen. Alle IF basics hier eerst op leren. Deze sim moet wel EFIS hebben. Breng de mensen in veel verschillende situaties tijdens de sessies.
- MCC, op een boeing of airbus sim. Geen TQ doen. Maar wel ff laten sturen in zo'n sim. Scheelt altijd bij de sollicitatie als de mensen het al een x gezien hebben.

Nazorg

- Mensen kunnen eventueel zich voorbereiden op een selectie op de sim
- Sollicitatie hulp wordt in princiepe niet geboden.
- Laat oude studenten eventuele tips geven aan de nieuwe.
 
Back
Top