Verplichte kost: Runway Incursions

Die gasten die blijven staan zijn wel echt de redders van de dag, stukje airmanship! (itt de Controller!!):1855:
 
deze wordt ook wel eens gebruikt in CRM cursussen.
Het blijft af en toe ongeloofelijk hoe dingen mis kunnen gaan!

Groundradar is echt een must in low vis...
 
Last edited:
Inderdaad heel slim van ze, als ik de controller zo hoor rommelen net ervoor en een ander vliegtuig hoor zeggen dat die niet zeker is op welke baan hij staat zou ik denk ik ook niet de voorkeur hebben om toch te gaan.
 
Onbekend op een veld in mist zonder groundradar. Daar wil je niet verdwalen....
Knap van die gasten om te blijven staan tot alles is opgelost.
 
deze wordt ook wel eens gebruikt in CRM cursussen.
Het blijft af en toe ongeloofelijk hoe dingen mis kunnen gaan!

Groundradar is echt een mus in low vis...

Tijd geleden nog gezien tijdens onze typerecurrent...
Gelukkig ging het goed deze keer, maar het scheelt zo weinig...
 
Damn , goeie call van die gasten.
Niks "cleared for -take off " , zoek het eerst maar eens uit en dan praten we verder...

Big help: grote rode blokken met witte letters RUNWAY AHEAD bij je holding point.
Je komt ze steeds vaker tegen in Europa.
 
LoVis

LoVis

The really important aid in preventing runway incursions is a lighted stop bar.

In really low visibility the signs at the edges of the taxiway become very hard to see and with the fog reflecting the taxi light beam taxiway markings become very hard to see.

Can't miss a row of red lights placed across the taxiway - should be mandatory if the airport has LoVis ops.
 
Vanaf ATCBox, een filmpje met duidelijker kaartje:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=5BvgSS6kBdU[/YOUTUBE]
Met name die laatste zin van die truus in de toren vind ik vrij opmerkelijk. Ze heeft net gehooord dat de United bij de Kilo staat en ze heeft net gezegd dat ze de kist niet kan zien. Maar ze weet wel met zekerheid te zeggen 'He's not anywhere near the runway, but you can hold short'... Complimenten aan de crew van die USair, erg professioneel. :rt:
 
We kennen het gatenkaas model wel hé... Gelukkig hebben die gasten in die laatste USAir de '' chain of events'' doorbroken met een goed staaltje airmanship. Chapeau!
 
Ongelooflijk dat deze "controllster" een take-off klaring durft te geven als een crew meldt op een active te staan, terwijl ze zelf niet de middelen heeft om dit te verifiëren. Hulde aan de crew van de USair, maar de dame in kwestie krijgt van mij de 'koude douche' (en haar ontslagbrief).
 
Ik denk dat ze die fout geen 2de keer zal maken dus is ontslag misschien niet de beste optie. Het is wat RTO eigenlijk impliceerd; als er tenminste iemand situational awareness heeft kan een hoop ellende voorkomen worden.
Persoonlijk denk ik dat dit niet de eerste en laatste keer is geweest. Gelukkig bestaat het voorbeeld om lering uit te trekken!
 
Ik denk dat ze die fout geen 2de keer zal maken dus is ontslag misschien niet de beste optie. Het is wat RTO eigenlijk impliceerd; als er tenminste iemand situational awareness heeft kan een hoop ellende voorkomen worden.
Persoonlijk denk ik dat dit niet de eerste en laatste keer is geweest. Gelukkig bestaat het voorbeeld om lering uit te trekken!

Natuurlijk zal het zo'n vaart niet lopen en zo was mijn opmerkig ook niet bedoelt, daarom staat ie ook tussen haakjes. Je bent als controller ook afhankelijk van de hardware die je tot je beschikking hebt. Was er een grondradar geweest, dan was het fout taxiën alsnog gebeurd, maar had de controllster een middel gehad om te verifiëren waar de kist stond of (beter) had ze hem op tijd kunnen corrigeren. Ik denk dat als ze op het betreffende veld nog geen grondradar hadden, dat inmiddels wel anders is.
Maar het is zo naief van de controllster om te denken dat haar verkeersbeeld het enige juiste is. Je hoort de verwarring en angst de stem van de vlieger, je bent al die tijd al afhankelijk van position reports van de crews en toch nog een take-off klaring geven als ze zeggen op een active te staan...het gaat er bij mij gewoon niet in...
 
Confirmation bias heet dat, en het is heel menselijk. Je hebt een bepaald beeld van de situatie en accepteert alleen nog maar de informatie die dat beeld bevestigd. Info die er tegenin gaat wordt onbewust genegeerd.
In dit geval werd ook even door 1448 gezegd dat ze op 25R stonden, pas daarna gecorrigeerd naar 25L. Dit is perfect voor een confirmation bias. De crew die de takeoff clearance krijgt heeft een beeld van de situatie die niet gevormd is door clearances en plannen, en heeft daardoor geen confirmation bias; en dat heeft een potentiële collision voorkomen.

Het is niet naïef, het is menselijk en het gebeurt iedereen.
 
Back
Top