Aanleg voor heli of voor f-16?

Ik zat in het begin ook heel erg te twijfelen wat ik wilde... Maar uiteindelijk denk ik toch echt dat ze bij de KLu weten waar jij het beste in bent en dus waar je je het lekkerst op zal voelen...

Alleen transport trok me iets minder, maar ik hoorde laatst van een kerel op de KMA dat die mening ook snel genoeg verandert als je hoort wat die jongens allemaal doen/mogen...
Ik zou zeggen: maak je er geen zorgen over, je kunt er toch niets aan doen ;-)! Tenzij iemand zich anderhalf jaar lang anders voor wil gaan doen dan hij is puur en alleen omdat ie denkt dat hij beter weet wat goed voor m is dan mensen die er al jaren voor betaald krijgen...

Nog een aandachtspuntje: Kan jij goed tegen G's of lig je na 5 G al zuurstof te happen? in het eerste geval een plus puntje voor de f16, in het tweede geval is een heli misschien wat meer voor jou!

Niels

Dat is volgens mij maar deels waar, ik sprak ooit iemand die in de opleiding voor jachtvlieger zat en in Amerika nog is uitgevallen i.v.m. luchtziek worden e.d. en er niet vanaf komen, er zijn namelijk trainingen (kots-cursussen) om er vanaf te komen.

Denkt dat KLu dat jij F-16 zou kunnen vliegen dan plaatsen ze je daar, en helpen ze je van je "handicap" af indien mogelijk (meestal dus wel).

Inderdaad, dus jou 2000 uur aan ervaring met flight simulator draagt weinig bij aan de discussie.

@PET Ik heb geen 2000uur aan flight simulator, en wat dan nog? Iedereen zegt:
"Ik heb gehoord", "ik heb meegekregen", "een goede bekende vertelde" laat iemand die het beter weet het maar zeggen.

(Net zoals de reactie van mij, maar dat terzijde.)

Nee, niet "net zoals", jouwe is beduidend minder.

Tks

Laat ik het zo zeggen: Het hangt af van heeel veeel factoren. Inderdaad, wat voor persoonlijkheid je hebt, hoe je vlieghandje is, je eigen voorkeur, wat de KLu nodig heeft etc.etc.... En ik wordt er een beetje moe van dat de meeste mensen denken dat het een stapje terug is als je heli 'moet' vliegen. Sommige mensen WILLEN heli vliegen en dan is 't dus een stapje vooruit!!! Elk type heeft zijn eigen moeilijkheden en uitdagingen. Bij de f-16 is dat weer heel anders dan in een apache en dat is weer heel anders dan een chinook of cougar, die vervolgens niet te vergelijken zijn met een lynx. Je doet allemaal ander werk, maar allemaal werk je mee aan 1 product en wordt het uiterste van je geeist. Belangrijkste is dat je graag VLIEGER wil worden en daar het uiterste voor geeft zodat je in ieder geval die selecties en opleiding haalt. Ik vind zelf alles zijn charmes hebben. Ik vind heli vliegen heel mooi en uitdagend, maar ook in een fixed wing kist vind ik het vliegen super! Als 't maar vliegt :P! Zo ik heb gesproken :D!

Greetz

@PET Ik heb geen 2000uur aan flight simulator, en wat dan nog? Iedereen zegt: "Ik heb gehoord", "ik heb meegekregen", "een goede bekende vertelde" laat iemand die het beter weet het maar zeggen.

Ik heb in het begin van dit topic al enigsinds wat erover gezegd. Primair is het de behoeftestelling van de KLu, daarnaast speelt voorkeur (motivatie) en de prestaties ook een rol. Het streven is om op elke plek de juiste en gemotiveerde leerling vlieger te plaatsen. Dit lukt echter niet altijd.

Voor de rest slaat het verhaal van size44 de spijker op zijn kop.

PS. TKS, het valt mij op dat je in meer topics altijd mee discussieert terwijl je kennis van zaken in feite marginaal is. Als je iets niet zeker weet, typ het dan niet. Zie dit niet als aanval maar als tip (ook m.b.t. tot eventuele meelezers).

Mij is verteld dat bij de Marine de betere vliegers naar de helikopters gingen, omdat die veel eerder "los" werden gelaten op een schip als baasje van het Detachement.

Bij de Luchtmacht is het volgens mij nog altijd zo, dat het gaat naar voorkeur. Wel kunnen er problemen zijn met opleidinggsplaatsen in Amerika, dus als er maar 8 plekken waren voor de F16, gingen er maar 8 (de beste 8 neem ik aan).

Voordeel van het F16-traject was vaak, dat als je het niet haalde je altijd nog naar de helikopters kon.

Jachtvliegen toen (NF5) en helikopters (Alouette III) kan je tegenwoordig absoluut niet meer vergelijken met F16 nu en Apache/Cougar/Chinook.

Mijn inschatting is wel, dat de lat lager is komen te liggen voor aannames, omdat tegenwoordig het niet meer zo'n geliefde functie is (vooropleiding, bril etc).

"Als je iets groter bent dan 1.93m loont het wellicht toch de moeite om te solliciteren. Bij de keuring moet je plaatsnemen in een aparte stoel. Met deze stoel nemen we de maten op van verschillende lichaamsdelen, zoals je onder- en bovenbenen en je rug. De uitslag hiervan bepaalt voor welk type toestel je geschikt bent."

Bron: www.werkenbijdeluchtmacht.nl

Dit speelt wellicht dus ook een rol...

Ik heb in het begin van dit topic al enigsinds wat erover gezegd. Primair is het de behoeftestelling van de KLu, daarnaast speelt voorkeur (motivatie) en de prestaties ook een rol. Het streven is om op elke plek de juiste en gemotiveerde leerling vlieger te plaatsen. Dit lukt echter niet altijd.

Voor de rest slaat het verhaal van size44 de spijker op zijn kop.

PS. TKS, het valt mij op dat je in meer topics altijd mee discussieert terwijl je kennis van zaken in feite marginaal is. Als je iets niet zeker weet, typ het dan niet. Zie dit niet als aanval maar als tip (ook m.b.t. tot eventuele meelezers).

@PET (had deze gemist), akkoord zal meelezer worden en niet teveel mijn gedachten laten lopen...

Tks

@PET (had deze gemist), akkoord zal meelezer worden en niet teveel mijn gedachten laten lopen...

Tks

Respect.

Ik ga binnenkort in opleiding voor mijn CPL-H. Uiteraard heb ik in de aanloop daar naartoe heel veel verschillende bronnen geraadpleegd. Voor zover ik na verloop van tijd begrepen heb, zijn over het algemeen de heli-opleidingen kostbaarder dan de fixed-wing opleidingen. Dit zal mede te maken hebben met de meer bewerkelijke aard van het toestel qua onderhoud etc... Toch begreep ik ook dat het vliegen van een heli overall gewoon 'moeilijker' is om aan te leren en dat daarom de opleiding vaak langer en dus kostbaarder zou zijn.

Zelf heb ik in de procedure (na de GVSS) in een fixed-wing gevlogen en dat ging intuitief bijna 'vanzelf'. Inmiddels heb ik ook even de controls (alleen de cyclic) van een heli mogen vasthouden om het toestel op koers te houden, maar dat viel vies tegen en was duidelijk véél en véél moeilijker.

Hiermee wil ik noch 'status' toekennen aan de F-16 (overigens mijn ultieme jongensdroom waarvoor ik door omstandigheden destijds niet kon kiezen) noch aan het heli-vliegen. Op puur rationele gronden kan ik mij echter (dus) wel voorstellen dat voor de diverse toestellen andere competenties nodig zijn. Goed voorbeeld vond ik bijv oog/voet/hand coordinatie voor heli tegen G-resistentie voor de F-16.

Om op de oorspronkelijke vraag in dit topic terug te komen:

Blijf vooral jezelf !

Je wordt dmv een persoonlijkheidsonderzoek echt helemaal doorgelicht. Ik heb het rapport daarvan zelf ook ontvangen en was zeer onder de indruk van de accuratesse ervan. Ook m'n 'zwakheden' moest ik daarbij onderkennen. Erg knap.

Je kunt je voorstellen dat ze iemand zoeken die een stabiele persoonlijkheid heeft, stressbestendig is, actie-intelligentie heeft, snel kan schakelen, flexibel is etc... Dat kun je toch niet faken en heeft niets te maken met een agressieve of competitieve instelling. Ze zullen het wellicht kunnen waarderen als je naar jezelf toe competitief bent, je zorgvuldig bent, erop gebrand bent te excelleren, jezelf te (blijven) verbeteren.

Dus ga niet acteren, je fopt ze uiteindelijk toch niet.

suc6

Terug
Bovenaan